SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Ruszył przetarg na budowę tramwaju do Wilanowa

Strona główna Nieruchomości Ruszył przetarg na budowę tramwaju do Wilanowa

To najważniejsza inwestycja tramwajowa w Warszawie. Już w przyszłym roku rozpocznie się budowa nowej trasy, która połączy Wilanów z centrum miasta. Tramwaje Warszawskie ogłosiły właśnie przetarg na wybór wykonawcy. 

– Zbudujemy 8 km nowej trasy, dzięki której mieszkańcy dzielnicy dotrą do centrum w 30 minut – dziś podróż samochodem w godzinach szczytu trwa nawet 50 min. Zadbamy też o środowisko, tory obsadzimy trawą i rozchodnikiem – mówi prezydent Rafał Trzaskowski. Wilanów będzie już trzynastą stołeczną dzielnicą, która zyska połączenie tramwajowe. Prace budowlane będą realizowane w latach 2022-2023.

Gdzie powstaną nowe tory?

Nowa trasa zacznie swój bieg na ul. Puławskiej przy ul. Goworka. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów.

Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do ulicy Czerniakowskiej. To oddzielny projekt, który Tramwaje Warszawskie prowadzą wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. W ramach umowy, która obejmie projektowanie i prace budowlane, powstaną tory zakończone terminalem o długości około 1 km. Druga planowana odnoga, o długości około 800 metrów, będzie zbudowana wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego i poprowadzi aż do pętli autobusowej Stegny. Główna trasa do Miasteczka Wilanów powstanie w ciągu alei Rzeczypospolitej, a końcowy terminal trasy znajdzie się w pobliżu skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Branickiego.

Uzupełnieniem dla przyszłego torowiska na Wilanów będą nowe przystanki wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na trasie powstanie 31 takich przystanków.

Czas przejazdu
Nowa trasa oznacza sporą oszczędność czasu dla tych mieszkańców Wilanowa, którzy dojeżdżają do centrum Warszawy. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut. Dla porównania – kierowcy na pokonanie tej samej trasy w godzinach szczytu muszą przeznaczyć przeważnie 50 minut.

Szerszy projekt
Budowa trasy tramwajowej stanowi część projektu współfinansowanego ze środków unijnych w ramach POIiŚ 2014 – 2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Oficjalna nazwa projektu to: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł. 

Zielone tory
Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa wykorzystana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która charakteryzuje się zwiększoną odpornością na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Obecnie w Warszawie znajduje się już ponad 25 km zielonych torów.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Kancelaria Brochocki – ponad 2 300 mkw. powierzchni wynajętych

Ostatnie miesiące w Kancelarii Brochocki należały do tych z gatunku aktywnych i dynamicznych. Kancelaria doradzała w transakcjach najmu ponad 2 300 mkw. powierzchni....

70% warszawiaków przyznaje, że w ich mieście jest zbyt wiele aut.

Korki i trudności z parkowaniem to główne problemy wskazywane przez niemal 60% warszawiaków. 7 na 10 mieszkańców stolicy twierdzi, że w...

Jak uprawiane yogi wpływa na nasze zdrowie?

Bezsenność spowodowana nadmiernym stresem, bóle głowy, pleców, a nawet problemy z trawieniem — oto tylko niektóre powody do tego, by...

innogy zmienia się w E.ON

innogy Polska od połowy grudnia 2021 roku będzie funkcjonować pod nową nazwą: E.ON Polska. Zmienią się logotypy i nazwy poszczególnych spółek...

White Stone finalizuje zakup terenu na warszawskich Bielanach

Grupa White Stone zakupiła drugą część gruntów na Bielanach w sąsiedztwie Huty Warszawa, przy stacji Metra Młociny – łącznie deweloper ma...

Warszawa świętuje Dni Transportu Publicznego

Ma 33 metry długości, może pomieścić 240 osób i jest bardzo cichy. Mowa o najnowszym warszawskim tramwaju. Z drugiej strony najstarszy...

Polecane

Urban Art Area w Koneserze. Wybitni twórcy street artu na warszawskiej Pradze

10 lipca w Centrum Praskim Koneser zostanie otwarta wystawa Urban Art Area. To dotychczas największa prezentacja polskiego street artu w przestrzeni...

Rozpoczyna się Lato Konesera. Mnóstwo ekscytujących wydarzeń na warszawskiej Pradze

Centrum Praskie Koneser z przytupem rozpoczyna wakacje. Jak co roku, w ramach startującego właśnie Lata Konesera, zaplanowano wiele fantastycznych wydarzeń –...

Wystawa finałowa 19. i 20. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii

Podczas tegorocznej wystawy finałowej konkursu Artystyczna Podróż Hestii spotykamy się z finalistami i finalistkami dwóch edycji: 19. oraz 20. Ten inspirujący...

10 000 metrów nad Rondem Daszyńskiego. Zapraszamy w podróż windami KONE.

Wczorajsza informacja o wniosku dotyczącym zmiany nazwy Ronda Daszyńskiego była primaaprilisowym żartem. Prawdą jest natomiast, że okolica ronda zmieniła...

Plac Konesera w wiosennej odsłonie. Dziesiątki kolorowych lampionów rozświetlają Pragę-Północ

Wraz z końcem zimy na warszawskim placu Konesera pojawiło się kilkadziesiąt kolorowych lampionów w kształcie tulipanów i motyli. Instalacja autorstwa Jarosława...

Hyundai Ioniq 5 – innowacja w każdym calu

Po niedawnym spektakularnym lądowaniu łazika Perseverance przyszedł czas na premierę równie spektakularnego modelu Hyundaia Ioniq 5. Obydwa wydarzenia otwierają nową przyszłość,...