SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

CPK szuka architekta i się tłumaczy!

Strona główna Infrastruktura CPK szuka architekta i się tłumaczy!

Kilka dni temu pisaliśmy o ogłoszonym przetargu przez CPK na wybór Generalnego Projektanta Architektury dla Portu Solidarność. Wątpliwości budzi zarówno sposób wyłonienia projektanta oraz termin aplikowania. Chętni do projektowania CPK mają tylko miesiąc na złożenie dokumentów.

Już pod koniec września dowiemy się, która firma zaprojektuje Centralny Port Komunikacyjny. Wybór nastąpi nie w drodze konkursu architektonicznego, a w zwykłym postępowaniu przetargowym. Przedmiotem zamówienia są usługi projektowania architektonicznego, usługi nadzoru nad projektem i dokumentacją oraz usługi doradztwa i wsparcia. Termin składania wniosków wyznaczono na 27 września do godz. 15:00.

Ogłoszony przez spółkę przetarg wywołał sporo kontrowersji szczególnie w środowisku architektów, którzy twierdzą, że na taki obiekt niezbędny jest konkurs architektoniczny, a nie zwykły przetarg. Specjalne oświadczenie wydało Stowarzyszenie Architektów Polskich, w którym czytamy:

W dzisiejszej prasie wyrażamy nasze niezadowolenie z przyjętego trybu wyboru architekta wielkiej, państwowej inwestycji lotniskowej – CPK. Przypomnijmy: warunkiem udziału jest, aby w ciągu ostatnich 10 lat wykazać się m. in. następującym projektem referencyjnym:a) REF-L1 [duży pasażerski terminal lotniskowy]Dokumentacja projektowa zawierająca koncepcję wielobranżową (w zakresie min. Stage 3 RIBA Plan of Work) oraz projekt budowlany (dokumentacja pozwalająca na uzyskanie pozwolenia na budowę w kraju inwestycji) dotycząca budowy lub rozbudowy terminala lotniskowego pasażerskiego (jeden lub więcej obiektów) o przepustowości co najmniej 25 mln pasażerów rocznie

Ten warunek sprawia, że państwowa spółka stawia nasze środowisko w upokarzającej pozycji podwykonawcy (największe polskie lotnisko obsłużyło w rekordowym 2018r. niecałe 18mln pasażerów przekraczając granice swojej zakładanej przepustowości).Interesujące jest też przyjęcie systematyki wykonywania projektu wg wytycznych branżowych pochodzących z państwa, które nawet nie należy do Unii Europejskiej! – czytamy w oświadczeniu SARP

Centralny Port Komunikacyjny odpiera zarzuty. DO naszej redakcji dotarło oświadczenie zarządu przyszłego portu, który zamieszczamy bez komentarza.

Intencją spółki CPK jest wybór projektanta, z którym będziemy współpracowali przez cały okres realizacji zadania, który ma doświadczenie pozwalające podołać zadaniu zaprojektowania lotniska przesiadkowego o skali niespotykanej wcześniej w Polsce i  który będzie ściśle współpracował z innymi uczestnikami procesu projektowego (np. master plannerem, generalnym projektantem inżynierii lądowej, doradcą strategicznym itd.).

Bezprecedensowe są także okoliczności wynikające z pandemii COVID-19, a mające wpływ na konieczność przewidzenia bardzo wysokiego poziomu elastyczności obiektów terminala, czyli konieczność adaptacji do prognoz, które będą na bieżąco aktualizowane. W naszej ocenie dialog konkurencyjny jest formułą pozwalającą najlepiej sprawdzić wszystkie kompetencje wykonawcy, w przeciwieństwie do konkursu architektonicznego, gdzie poziom komunikacji i interakcji z poszczególnymi projektantami jest niewielki.

W prawie zamówień publicznych ustawodawca wyraźnie jest mowa o tym, że dialog konkurencyjny jest jak najbardziej adekwatnym trybem postępowania, jeśli zamawiający zamierza udzielić zamówienia na usługi projektowania architektonicznego lub projektowania architektoniczno-budowlanego. Potwierdza to także stanowisko Europejskiego Instytutu Administracji Publicznej (EIPA), usługi architektoniczne i inżynieryjne wraz z towarzyszącym im poziomem zaawansowania jako na przesłankę zastosowania trybu dialogu konkurencyjnego.

Absolutnie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby polskie biura architektoniczne składały wnioski o dopuszczenie do udziału w dialogu konkurencyjnym, jeżeli znajdą partnerów z odpowiednim doświadczeniem.

Przywołane w wypowiedzi przykłady polskich lotnisk nie są porównywalne skalą do planowanej inwestycji, a przypadku rozbudowy terminala na Lotnisku Chopina wybór projektanta nastąpił w wyniku przetargu “projektuj i buduj”, a nie otwartego konkursu.

Co bardzo ważne, doświadczenia światowe wskazują, że projektowanie tak złożonych inwestycji wymaga indywidualnego podejścia, nie zawsze z wykorzystaniem formuły konkursu architektonicznego. Przykłady to np. rozbudowa lotniska Heathrow, w której wykorzystano formułę umowy ramowej, i lotniska w Los Angeles, gdzie z kolei zastosowano podejście „projektuj i buduj”. Po formułę konkursu architektonicznego nie sięgnął też np. inwestor portu lotniczego w Helsinkach – czytamy w oświadczeniu.

Pierwsze prace budowlane mają rozpocząć się w 2023 roku.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Gdzie kupić choinkę w Warszawie?

Ubieranie choinki to jedna z najważniejszych tradycji bożonarodzeniowych. Przyozdobione drzewko jest symbolem życia, a ponadto pełni istotny element...

PKP Intercity pracuje nad nowym konceptem nowoczesnych pociągów

Obchodzące w tym roku 20-lecie swojego istnienia PKP Intercity wkracza w kolejny etap działalności z planem wypracowania nowego standardu podróżowania...

KOLEJNE CZTERY SAMOCHODY DO E-KONTROLI DOJECHAŁY DO STOLICY

ZDM poszerza flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania. We wtorek odebrano cztery nowe auta i w sumie ZDM ma już ich...

I etap zielonych Alei Praskich już w sprzedaży

Develia wprowadziła do sprzedaży 110 lokali w ramach I etapu Alei Praskich – nowej inwestycji na warszawskiej...

McCann Polska z biurem tylko dla zaszczepionych.

Po restauracjach część pracodawców decyduje się na uruchamianie biur tylko dla osób zaszczepionych. Na początku września dodatkowe biuro otworzyła grupa...

Medicover przejmuje kolejne siłownie!

Medicover dynamicznie inwestuje w kolejne kluby fitness. We wrześniu firma stała się głównym udziałowcem sieci Just GYM...

Polecane

OTWARCIE 43. SKLEPU LIDL POLSKA W WARSZAWIE

Lidl Polska rozwija sieć sklepów, mając na uwadze troskę o środowisko oraz dbając o łatwy dostęp do produktów dla swoich klientów. Już w...

Urban Art Area w Koneserze. Wybitni twórcy street artu na warszawskiej Pradze

10 lipca w Centrum Praskim Koneser zostanie otwarta wystawa Urban Art Area. To dotychczas największa prezentacja polskiego street artu w przestrzeni...

Rozpoczyna się Lato Konesera. Mnóstwo ekscytujących wydarzeń na warszawskiej Pradze

Centrum Praskie Koneser z przytupem rozpoczyna wakacje. Jak co roku, w ramach startującego właśnie Lata Konesera, zaplanowano wiele fantastycznych wydarzeń –...

Wystawa finałowa 19. i 20. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii

Podczas tegorocznej wystawy finałowej konkursu Artystyczna Podróż Hestii spotykamy się z finalistami i finalistkami dwóch edycji: 19. oraz 20. Ten inspirujący...

10 000 metrów nad Rondem Daszyńskiego. Zapraszamy w podróż windami KONE.

Wczorajsza informacja o wniosku dotyczącym zmiany nazwy Ronda Daszyńskiego była primaaprilisowym żartem. Prawdą jest natomiast, że okolica ronda zmieniła...

Plac Konesera w wiosennej odsłonie. Dziesiątki kolorowych lampionów rozświetlają Pragę-Północ

Wraz z końcem zimy na warszawskim placu Konesera pojawiło się kilkadziesiąt kolorowych lampionów w kształcie tulipanów i motyli. Instalacja autorstwa Jarosława...