Miesiąc tyle mają czasu firmy, które chcą wziąć udział w przetargu ogłoszonym przez CPK. Spółka ogłosiła wszczęcie postępowania na wybór Generalnego Projektanta Architektury dla Portu Solidarność w trybie przetargu.
Już pod koniec września dowiemy się, która firma zaprojektuje Centralny Port Komunikacyjny. Wybór nastąpi nie w drodze konkursu architektonicznego, a w zwykłym postępowaniu przetargowym. Przedmiotem zamówienia są usługi projektowania architektonicznego, usługi nadzoru nad projektem i dokumentacją oraz usługi doradztwa i wsparcia. Termin składania wniosków wyznaczono na 27 września do godz. 15:00.
Zakres dokumentów, które firmy architektoniczne muszą złożyć jest bardzo ogromny, dlatego sporo obaw budzi termin, w którym muszą one być złożone.
Usługi projektowania wielobranżowego dla Zamierzenia Inwestycyjnego, obejmującego budynek terminala pasażerskiego i ewentualnych terminali satelitarnych,
węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego,
dworzec kolejowy,
zagospodarowanie terenu obszaru terminala pasażerskiego, sieci,
instalacje zewnętrzne oraz przyłącza w ramach obszaru terminala pasażerskiego.
Usługi nadzoru nad projektem i dokumentacją obejmujące obowiązki projektanta włącznie z nadzorem autorskim, zgodnie z zapisami prawa budowlanego
Usługi doradztwa i wsparcia obejmujące m.in. udział w konsultacjach zamawiającego z kluczowymi interesariuszami (przyszłymi użytkownikami, służbami państwowymi i samorządowymi itp.), a także udział w konsultacjach z potencjalnymi generalnymi wykonawcami w celu wypracowania rozwiązań projektowych adekwatnych do możliwości wykonawczych dostępnych na rynku.
Według naszych ekspertów, z którymi rozmawialiśmy na temat zakresu tego przetargu złożenie wszystkich niezbędnych dokumentów wprost graniczny z cudem. Wymagane są m.in. referencje, a także niezbędne doświadczenie w projektowaniu takich obiektów, w tym muszą one być zrealizowane. Co oznacza, że żadna polska firma praktycznie nie ma szans do przystąpienia do tego przetargu.
– To nie jest jeszcze zlecenie na projektowanie terminala. Ogłosiliśmy pierwszy etap postępowania, którego celem jest wyselekcjonowanie na jak najwcześniejszym etapie pięciu potencjalnych wykonawców. Dopiero ramach etapu drugiego wybierzemy tzw. master architekta. Zabezpieczenie z odpowiednim wyprzedzeniem firm w ramach pierwszego etapu powinno umożliwić sprawne rozpoczęcie projektowania, a docelowo budowy – wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik CPK w rozmowie z Polską Agencją Prasową.
Postępowanie na wybór projektanta (tzw. master architekta) jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego. Warunki udziału w postępowaniu, kryteria selekcji i wstępne kryteria oceny ofert znajdują się na oficjalnej stronie CPK w zakładce Biuletyny Informacji Publicznej.
Planujemy, że zamówienie obejmie swoim zakresem usługi projektowania głównego terminala pasażerskiego i – w ramach kolejnych etapów – tzw. terminali satelitarnych, a także węzła przesiadkowego i dworca kolejowego. W jego zakres wejdzie też nadzór nad realizacją inwestycji i usługi doradztwa – mówi rzecznik CPK, cytowany przez PAP.
Niejasna jest sytuacja gruntów, na których ma powstać Centralny Port Komunikacyjny. Z informacji, które uzyskaliśmy z gminy Baranów dotąd spółka prowadzi rozmowy z rolnikami, którzy mogą indywidualnie odsprzedać grunty. Czy ktoś się skusił na ofertę CPK tego nikt w gminie nie wie. Podobnie jak mieszkańcy Baranowo wciąż nie znają docelowej lokalizacji lotniska. Według uzyskanych przez nas informacji ma to nastąpić pod koniec roku.
Gmina Baranów liczy około 5 tysięcy mieszkańców, ale teren przyszłej inwestycji obejmuje również częściowo dwie sąsiednie gminy.
Tekst. Tomasz Reich