SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Nowy gmach zamiast Pałacu Saskiego

Strona główna Infrastruktura Nowy gmach zamiast Pałacu Saskiego

Od lat toczy się dyskusja, czy należy odbudować Pałac Saski, a jeśli tak, to w jakiej formie. Prezentujemy projekt autorstwa Sebastiana Bałuta, który przygotował odważną koncepcję  nowej zabudowy placu.

Projekt jest głosem w toczącej się od wielu lat dyskusji na temat zagospodarowania placu Piłsudskiego w Warszawie – jednej z najważniejszych znaczeniowo przestrzeni w Polsce.
Spośród różnych, prezentowanych publicznie koncepcji, najistotniejsze stanowią:

pozostawienie stanu obecnego, parkowego otoczenia Grobu Nieznanego Żołnierza, jako właściwego;

wzniesienie nowych obiektów odwzorowujących fasady jednej z wersji historycznych (z dużą przewagą głosów popierających formy XIX-wieczne);

wzniesienie nowych obiektów przy użyciu współczesnego języka architektury.

W odróżnieniu od dwóch pierwszych podejść, trzecie wydaje się być w niewystarczający sposób reprezentowane przez konkretne propozycje, do których można się odnieść w debacie – tę lukę stara się częściowo wypełnić prezentowana praca.

Propozycja projektowa

Uwzględniając współczesny kontekst cywilizacyjny (zarówno w skali lokalnej, jak i światowej), dostępne możliwości techniczne oraz uwarunkowania symboliczne i historyczne zastanej przestrzeni, sformułowana została propozycja projektowa, traktująca temat w sposób współczesny, wyrażający ducha swoich czasów. Propozycja ta jest odpowiedzią na rosnącą w Europie tendencję do bezrefleksyjnego rekonstruowania nieistniejących budynków, i próbą pokazania, że język dzisiejszej architektury jest w stanie stać się nośnikiem złożonych treści, zarówno tych dotyczących dnia dzisiejszego jak i związanych przeszłością.

Funkcja i forma

W przypadku architektury operującej na poziomie symbolicznym, istotną rolę, obok formy, odgrywa funkcja, nadająca jej znaczenia i określająca sposób interakcji z odbiorcą.

Plac Piłsudskiego z Grobem Nieznanego Żołnierza stanowi miejsce o charakterze ogólnopaństwowym, wykorzystywanym do odbywania najważniejszych uroczystości w kraju.

Właściwym dla takiego kontekstu przeznaczeniem nowych zabudowań jest Muzeum Historii Polski, które niesie ze sobą zarówno potencjał instytucji naukowej, poważnie przyglądającej przeszłości, jak i przestrzeni otwartej na ludzi i miasto, na płaszczyźnie edukacyjnej oraz codzienno-rekreacyjnej.

Otoczenie placu stanowi staromiejska część Warszawy z Traktem Królewskim i ważnymi obiektami o charakterze kulturalnym. Na wschód i na zachód z centralnego punktu Grobu Nieznanego Żołnierza rozciąga się tzw. Oś Saska, porządkująca urbanistycznie tą część miasta od początku XVIII wieku. Przestrzeń ta jest miejscem odpoczynku i integracji zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.

Program użytkowy proponowanych zabudowań został rozplanowany przy uwzględnieniu barokowego założenia osiowego, między dziedzińcem-placem a ogrodem.

sebastian_balut_palac_saski_04.jpg_1200x0

Poszczególne funkcje zostały zgrupowane w dwóch głównych częściach rozmieszczonych po obu stronach Grobu Nieznanego Żołnierza. Skrzydło północne mieści części audytoryjną, edukacyjną, naukową i administracyjną, a południowe właściwe pomieszczenia wystawiennicze. Część sal wystawowych znajduje się dodatkowo w łączniku zawieszonym na wysokości ostatniej kondygnacji między obydwoma skrzydłami.

W celu pełniejszego powiązania budynku muzeum z otaczającym go miastem, wejścia do budynku umieszczone zostały symetrycznie, w dwóch ogólnodostępnych holach – ogrodach zimowych, przez które przechodzą ciągi piesze łączące park z placem. Te szklane atria stanowią bufor między światem zewnętrznym i muzealnym, pozwalając na niezobowiązujący spacer przez „parkowe pawilony”, podczas którego można, niejako przy okazji, zapoznać się z czasowymi wystawami o lżejszej treści, informacją o właściwej ekspozycji i pozostałej działalności instytucji oraz kupić bilet, by dostać się do stref o kontrolowanym dostępie.

Istotny element projektu stanowią zachowane pozostałości dawnych zabudowań, prezentowane pod szklaną podłogą parteru. Piwnice te dostępne są bezpośrednio jedynie w centralnym fragmencie, tzw. części morsztynowskiej, gdzie w podziemnym łączniku obu stref wejściowych umieszczono wystawę stałą dotyczącą dziejów terenów Osi Saskiej.

Przestrzeń Ogrodu Saskiego rozszerzono o ogród na dachu nowych gmachów oraz o przycinane aleje grabowe, wyznaczające przy pomocy miękkiej architektury nowe ramy urbanistyczne placu Piłsudskiego.

Gabaryty i obrys projektowanych budynków nawiązują bezpośrednio do układów historycznych.

Wyraz formalny nowego obiektu został świadomie zróżnicowany. Od strony placu o symbolice ogólnopaństwowej, budynek uzyskał wyraz monumentalny, głównie dzięki przewieszonej między obydwoma skrzydłami stumetrowej „belce” z salą wystaw, stanowiącej współczesną reminiscencję reprezentacyjnej kolumnady. Jako najważniejszy znaczeniowo i przestrzennie element, wydobyty został Grób Nieznanego Żołnierza.

Od strony Ogrodu Saskiego, charakter zabudowy staje się bardziej kameralny przyjmując formę szklanych „pawilonów parkowych” zintegrowanych w terenami zieleni.

Plac i ogród zostały sprzężone dzięki pustej przestrzeni wokół Grobu Nieznanego Żołnierza i przezroczystym holom wejściowym – cały obiekt muzealny rozwija ideę budynku bramy łączącego dwie przestrzenie w skali urbanistycznej.

Projekt powstał jako praca dyplomowa na WAPW, pod kierunkiem prof. nzw. dr hab. inż. arch. Ewy Kuryłowicz.

Projekt www.futuwawa.pl

 

Wiadomości

Radisson RED w Liberty Tower znamy datę otwarcia!

W przyszłym roku rozpocznie się budowa 140 metrowej wysokości wieżowca Liberty Tower u zbiegu Żelaznej i Grzybowskiej. W budynku znajdą...

Warszawa widziana z dźwigu na budowie Varso Tower

Budowa Varso Tower idzie pełną parą. Od kilkunastu miesięcy nad Warszawą górują ponad 200 metrowej wysokości dźwigi. W jednym z nich...

Cukiernia Lukullus dla Strajku Kobiet.

Znana cukiernia Lukullus poinformowała na Facebooku o sprzedaży nowych ciastek. Do oferty trafiły specjalne napoleonki w wersji na Strajk Kobiet.

Ekspresowe linie cmentarne

W sobotę i niedzielę, 31 października i 1 listopada, poza zwykłymi liniami cmentarnymi uruchomimy także trzy jednokierunkowe cmentarne linie ekspresowe –...

SASKA Z NOWĄ NAWIERZCHNIĄ

Drogowcy ułożyli ostatnią, ścieralną warstwę asfaltu na przebudowywanym odcinku ul. Saskiej. Prace z tym związane przeprowadzono w miniony weekend. Pozostało...

Ogólnopolski Strajk Kobiet zapowiada blokadę Warszawy

Na dziś Ogólnopolski Strajk Kobiet i inne organizacje zapowiadają dalsze protesty po wydanym orzeczeniu przez Trybunał Konstytucyjny Julii Przyłębskiej dotyczącego ograniczenia...

Polecane

Muzyczni Koneserzy – cykl bezpłatnych wydarzeń w Centrum Praskim Koneser

Centrum Praskie Koneser nie zapomina o warszawskich melomanach. W ramach Artystycznej Jesieni odbywa się szereg wydarzeń prezentujących różne gatunki muzyczne –...

Wydruki zdjęć Warszawy

Przez lata fotografowaliśmy rosnącą panoramę Warszawy. Zebraliśmy pokaźną kolekcję fotografii stolicy, a teraz chcielibyśmy zaoferować najlepsze zdjęcia w postaci wydruków...

Rozpoczyna się Artystyczna Jesień w praskim Koneserze. Kilkaset wydarzeń dla dzieci i dorosłych.

Przed nami Artystyczna Jesień w Centrum Praskim Koneser, podczas której można będzie bezpłatnie uczestniczyć w wielu wydarzeniach. Do końca roku na...

Tulipan House – aplikacja dla najemcy przyszłością biurowców?

Wyobraź sobie, że w poniedziałek rano wchodzisz do biurowca, w którym pracujesz. Co czujesz? Czy jest to miejsce, o którym możesz powiedzieć,...

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.