SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Nowy gmach zamiast Pałacu Saskiego

Strona główna Infrastruktura Nowy gmach zamiast Pałacu Saskiego

Od lat toczy się dyskusja, czy należy odbudować Pałac Saski, a jeśli tak, to w jakiej formie. Prezentujemy projekt autorstwa Sebastiana Bałuta, który przygotował odważną koncepcję  nowej zabudowy placu.

Projekt jest głosem w toczącej się od wielu lat dyskusji na temat zagospodarowania placu Piłsudskiego w Warszawie – jednej z najważniejszych znaczeniowo przestrzeni w Polsce.
Spośród różnych, prezentowanych publicznie koncepcji, najistotniejsze stanowią:

pozostawienie stanu obecnego, parkowego otoczenia Grobu Nieznanego Żołnierza, jako właściwego;

wzniesienie nowych obiektów odwzorowujących fasady jednej z wersji historycznych (z dużą przewagą głosów popierających formy XIX-wieczne);

wzniesienie nowych obiektów przy użyciu współczesnego języka architektury.

W odróżnieniu od dwóch pierwszych podejść, trzecie wydaje się być w niewystarczający sposób reprezentowane przez konkretne propozycje, do których można się odnieść w debacie – tę lukę stara się częściowo wypełnić prezentowana praca.

Propozycja projektowa

Uwzględniając współczesny kontekst cywilizacyjny (zarówno w skali lokalnej, jak i światowej), dostępne możliwości techniczne oraz uwarunkowania symboliczne i historyczne zastanej przestrzeni, sformułowana została propozycja projektowa, traktująca temat w sposób współczesny, wyrażający ducha swoich czasów. Propozycja ta jest odpowiedzią na rosnącą w Europie tendencję do bezrefleksyjnego rekonstruowania nieistniejących budynków, i próbą pokazania, że język dzisiejszej architektury jest w stanie stać się nośnikiem złożonych treści, zarówno tych dotyczących dnia dzisiejszego jak i związanych przeszłością.

Funkcja i forma

W przypadku architektury operującej na poziomie symbolicznym, istotną rolę, obok formy, odgrywa funkcja, nadająca jej znaczenia i określająca sposób interakcji z odbiorcą.

Plac Piłsudskiego z Grobem Nieznanego Żołnierza stanowi miejsce o charakterze ogólnopaństwowym, wykorzystywanym do odbywania najważniejszych uroczystości w kraju.

Właściwym dla takiego kontekstu przeznaczeniem nowych zabudowań jest Muzeum Historii Polski, które niesie ze sobą zarówno potencjał instytucji naukowej, poważnie przyglądającej przeszłości, jak i przestrzeni otwartej na ludzi i miasto, na płaszczyźnie edukacyjnej oraz codzienno-rekreacyjnej.

Otoczenie placu stanowi staromiejska część Warszawy z Traktem Królewskim i ważnymi obiektami o charakterze kulturalnym. Na wschód i na zachód z centralnego punktu Grobu Nieznanego Żołnierza rozciąga się tzw. Oś Saska, porządkująca urbanistycznie tą część miasta od początku XVIII wieku. Przestrzeń ta jest miejscem odpoczynku i integracji zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.

Program użytkowy proponowanych zabudowań został rozplanowany przy uwzględnieniu barokowego założenia osiowego, między dziedzińcem-placem a ogrodem.

sebastian_balut_palac_saski_04.jpg_1200x0

Poszczególne funkcje zostały zgrupowane w dwóch głównych częściach rozmieszczonych po obu stronach Grobu Nieznanego Żołnierza. Skrzydło północne mieści części audytoryjną, edukacyjną, naukową i administracyjną, a południowe właściwe pomieszczenia wystawiennicze. Część sal wystawowych znajduje się dodatkowo w łączniku zawieszonym na wysokości ostatniej kondygnacji między obydwoma skrzydłami.

W celu pełniejszego powiązania budynku muzeum z otaczającym go miastem, wejścia do budynku umieszczone zostały symetrycznie, w dwóch ogólnodostępnych holach – ogrodach zimowych, przez które przechodzą ciągi piesze łączące park z placem. Te szklane atria stanowią bufor między światem zewnętrznym i muzealnym, pozwalając na niezobowiązujący spacer przez „parkowe pawilony”, podczas którego można, niejako przy okazji, zapoznać się z czasowymi wystawami o lżejszej treści, informacją o właściwej ekspozycji i pozostałej działalności instytucji oraz kupić bilet, by dostać się do stref o kontrolowanym dostępie.

Istotny element projektu stanowią zachowane pozostałości dawnych zabudowań, prezentowane pod szklaną podłogą parteru. Piwnice te dostępne są bezpośrednio jedynie w centralnym fragmencie, tzw. części morsztynowskiej, gdzie w podziemnym łączniku obu stref wejściowych umieszczono wystawę stałą dotyczącą dziejów terenów Osi Saskiej.

Przestrzeń Ogrodu Saskiego rozszerzono o ogród na dachu nowych gmachów oraz o przycinane aleje grabowe, wyznaczające przy pomocy miękkiej architektury nowe ramy urbanistyczne placu Piłsudskiego.

Gabaryty i obrys projektowanych budynków nawiązują bezpośrednio do układów historycznych.

Wyraz formalny nowego obiektu został świadomie zróżnicowany. Od strony placu o symbolice ogólnopaństwowej, budynek uzyskał wyraz monumentalny, głównie dzięki przewieszonej między obydwoma skrzydłami stumetrowej „belce” z salą wystaw, stanowiącej współczesną reminiscencję reprezentacyjnej kolumnady. Jako najważniejszy znaczeniowo i przestrzennie element, wydobyty został Grób Nieznanego Żołnierza.

Od strony Ogrodu Saskiego, charakter zabudowy staje się bardziej kameralny przyjmując formę szklanych „pawilonów parkowych” zintegrowanych w terenami zieleni.

Plac i ogród zostały sprzężone dzięki pustej przestrzeni wokół Grobu Nieznanego Żołnierza i przezroczystym holom wejściowym – cały obiekt muzealny rozwija ideę budynku bramy łączącego dwie przestrzenie w skali urbanistycznej.

Projekt powstał jako praca dyplomowa na WAPW, pod kierunkiem prof. nzw. dr hab. inż. arch. Ewy Kuryłowicz.

Projekt www.futuwawa.pl

 

Wiadomości

Odsłonięcie muralu z wizerunkiem Jacka Kuronia

Na ścianach budynku CXIX L.O. im. Jacka Kuronia powstał mural z wizerunkiem patrona wolskiej szkoły. W piątek 26 czerwca oficjalnie odsłonięto...

Warszawa już z letnim rozkładem jazdy

Skończył się rok szkolny. W czasie wakacji zmienia się kursowanie niektórych linii autobusowych, tramwajowych oraz metra. Uczniowie zakończyli ten...

Victoria Dom w pierwszej połowie roku poprawiła sprzedaż o 14%

Victoria Dom zakontraktowała w pierwszej połowie br. 848 mieszkań co oznacza wzrost o 14% w ujęciu r./r. Popyt na...

Śródmieście ogranicza dzikie parkowanie

Od 1 lipca 2020 r. na czterech śródmiejskich podwórkach obowiązują nowe zasady parkowania. To pilotaż programu, dzięki któremu stanie się ono...

Na co zwrócić uwagę przy wyborze biura?

Biuro to miejsce pracy, ale także przestrzeń, w której pracownicy mają okazję rozwijać się zawodowo, zacieśniać więzi, budować wspólne...

Rusza budowa Galerii Modlińskiej

Inwestor - Galeria M sp. z o.o. rozpoczyna budowę nowoczesnego parku handlowego Galeria-Modlińska (poprzednia nazwa obiektu Centrum Modlińska) przy ul. Starowiślnej...

Polecane

Rozpoczyna się Lato Konesera. Kilkaset wydarzeń w centrum kulturalno-rozrywkowym stołecznej Pragi

Już w 1 lipca w Centrum Praskim Koneser rozpoczyna się wakacyjny cykl wydarzeń pod hasłem Lato Konesera. Od początku lipca do...

Teatr Polonia i Och-Teatr zagrają w lato plenerowe spektakle w Centrum Praskim Koneser

Centrum kulturalno-rozrywkowe na warszawskiej Pradze zapowiada plenerowe spektakle Teatru Polonia i Och-Teatru podczas Lata Konesera. Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny,...

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...