SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

ZDM pilnuje strefy płatnego parkowania

Strona główna Infrastruktura ZDM pilnuje strefy płatnego parkowania

Pandemia koronawirusa zmieniła funkcjonowanie systemu transportowego. Drogowcy stale monitorują m.in. sytuację w strefie płatnego parkowania. Dzięki utrzymaniu poboru opłat udało się ochronić wiele ulic przed zalewem dodatkowych aut.

Strefa płatnego parkowania w Warszawie obejmuje blisko 30 tys. miejsc parkingowych. W normalny dzień przed epidemią korzystało z nich 120-150 tys. pojazdów. Było to możliwe dzięki rotacji wymuszonej opłatami – skłaniają one kierowców, aby ograniczyć czas postoju do minimum.

Wybuch epidemii wyraźnie zmienił zachowania transportowe wielu warszawiaków. Stale monitorujemy to, jak epidemia wpływa na funkcjonowanie miasta. Wnioski wcale nie są oczywiste. Drogowcy przedstawili przykładowe wyniki analizy dotyczącej strefy płatnego parkowania.

W ciągu ostatnich kilku tygodni wiele osób zaczęło pracować zdalnie, co spowodowało znaczny spadek natężenia ruchu. Nie wszędzie przełożyło się to jednak na zwiększenie liczby wolnych miejsc parkingowych.

Aby to zbadać, użyto pojazdów wyposażonych w system e-kontroli. Realizując kontrolę, analizowały one również zapełnienie miejsc postojowych dwa razy dziennie – przed i po południu. W sumie pokonały niemal 3 tys. km. Pomiary odbyły się w drugiej połowie marca, po wprowadzeniu ograniczeń w poruszaniu się. Dane z pomiarów prezentujemy na „mapie ciepła”, pokazującej obszary o największym napełnieniu.

Gdzie są wolne miejsca?                                                                                                                                                      

Wynik pomiarów zestawiono z liczbami z początku marca. W ten sposób można zidentyfikować obszary, na których znacznie spadła liczba parkujących aut. To obszary, na których dominują biura i urzędy (Senatorska, Królewska, Krucza) oraz okolice uczelni (Karowa, Dobra, Nowowiejska), terenów rekreacyjnych (np. nad Wisłą) i obiektów kulturalnych (Centrum Nauki Kopernik, Teatr Wielki). Widać jak duży wpływ miało ograniczenie niektórych form aktywności – kultury, edukacji czy rekreacji.

Na drugim biegunie są znacznie większe obszary zdominowane przez zabudowę mieszkaniową. Tam strefa płatnego parkowania ma chronić mieszkańców przed napływem przyjezdnych dojeżdżających do pracy. Tę funkcję z powodzeniem spełnia również teraz, w czasie epidemii. Konieczność zachowania dystansu skłania wiele osób do przesiadki na własne auto. Darmowy postój dla wszystkich chętnych doprowadziłby do przepełnienia wąskich uliczek Starej Ochoty, Filtrów, Muranowa, Mokotowa czy Powiśla. Zwłaszcza że nawet przed epidemią większość miejsc zajmowały tam auta mieszkańców posiadające abonament.  Na ul. Mochnackiego pojazdy z abonamentem zajmują teraz ok. 85 proc. miejsc, do podobnego poziomu wzrosły liczby dla ul. Karmelickiej na Muranowie czy Grażyny na Mokotowie.

Zmiany zaszły również w pozostałych obszarach, na których zabudowa mieszkalna miesza się z biurami i usługami. To np. większość uliczek południowego Śródmieścia czy bliskiej Woli. Mniejszą liczbę samochodów przyjeżdżających do centrum równoważy tam więcej miejsc zajętych przez pojazdy posiadające abonament mieszkańca. Ich posiadacze więcej czasu spędzają w domu, nie używając na co dzień swoich aut. Na ul. Wilczej już 60 proc. parkujących to posiadacze abonamentów, na Ogrodowej ten udział wzrósł w ciągu 2 tygodni z 50 proc. do niemal 80 proc.

Aby strefa płatnego parkowania funkcjonowała prawidłowo, trzeba ją rozpatrywać jako całość. Dlatego, choć na niektórych ulicach zrobiło się luźniej, w ogólnym rachunku nie ma uzasadnienia do zawieszenia opłat. Wręcz przeciwnie – w niektórych rejonach dopiero teraz strefa funkcjonuje optymalnie (tzn. napełnienie jest w granicach 90 proc.). Przed pandemią część ulic była przepełniona i znalezienie wolnego miejsca, nawet za opłatą, było niemal niemożliwe.

Co ważne – w analizie brano pod uwagę tylko parkowanie legalne na wyznaczonych miejscach. Są takie rejony miasta, gdzie nawet teraz znaczna część kierowców parkuje poza wyznaczonymi miejscami lub z naruszeniem przepisów.

Powyższe analizy odnoszą się do danych z końcówki marca. Podobny stan utrzymywał się przez pierwszą połowę kwietnia. Od 20 kwietnia, kiedy rząd poluzował restrykcje, zaobserwowano ponowny wzrost natężenia ruchu na drogach i liczby aut przyjeżdzających do strefy płatnego parkowania (nawet o 25 proc. w stosunku do przełomu marca i kwietnia).

Na dostępność wolnych miejsc wpływa też mniejsza rotacja parkujących aut. W ciągu dwóch tygodni średni czas opłaconego postoju wydłużył się o 12 proc. Więcej jest kierowców, którzy parkują swoje auto przez cały dzień, co blokuje możliwość skorzystania z tego miejsca innym kierowcom.

Epidemia wpłynęła również na metody płatności. O kilka proc. wzrósł udział płatności kartą. Mobilnie płaci co czwarty kierowca. Ta forma płatności jest szczególnie przydatna, jeżeli chcemy unikać dotykania parkomatu (wszystkie urządzenia są na bieżąco dezynfekowane).

Jesteś świadkiem wydarzenia w Warszawie lub chcesz podzielić się informacjami na temat nowych inwestycji?  Skontaktuj się z nami przez Facebooka lub pisz redakcja@nowawarszawa.pl

Wiadomości

Biurowiec P180 od Skanska oddany do użytku.

Po dwóch latach od rozpoczęcia budowy Skanska zakończyła realizację biurowca P180, zlokalizowanego przy metrze Wilanowska. Budynek otrzymał pozwolenie na użytkowanie, co oznacza, że warszawski...

Jest umowa na dokumentację projektową dla Sejmiku Mazowieckiego i Sądu Apelacyjnego!

Do końca grudnia 2024 r. ma powstać dokumentacja projektowa nowego obiektu, w którym znajdą się siedziby – Sądu Apelacyjnego w Warszawie oraz samorządu Mazowsza.

Samsung R&D Institute Poland zostaje w Warsaw Spire

Samsung R&D Institute Poland przedłuża umowę najmu swojej warszawskiej powierzchni biurowej w Warsaw Spire. W...

Buspas na Puławskiej już działa!

Drogowcy wyznaczyli buspasy na ul. Puławskiej. Powstały na obu jezdniach na odcinku od granicy miasta do ulicy rtm. W. Pileckiego. W...

Stolica na europejskich targach nieruchomośc

Od wtorku do czwartku (4-6 października) Warszawa zaprezentuje ofertę na najbardziej prestiżowych targach nieruchomości w Europie – EXPO REAL 2022 w...

Uroczyste otwarcie Izby Pamięci na Woli

W niedzielę, w Dniu Pamięci o Cywilnej Ludności Powstańczej Warszawy, uroczyście otwarto drzwi do budynku Izby Pamięci na Woli,...

Polecane

Na piechotę po Warszawie

W soboty 17 i 24 września wczesnym popołudniem odbędą się spacery po Warszawie zorganizowane przez centrum handlowe Westfield Arkadia oraz Galerię...

XII Warszawskie Targi Mieszkaniowe Dom 2022

Już w następny weekend (17-18.09.2022 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2022. To już...

Pasaż Wiecha pełen dobrej muzyki i azjatyckich przysmaków. Ostatni tydzień Festiwalu Miejskiego Wars Sawa Junior

Tegoroczny Festiwal Miejski przy Domach Towarowych Wars Sawa Junior zakończy się weekendem (25-28.08) pełnym atrakcji. Finisz w dobrym stylu i smaku zapewnią...

Taneczny, muzyczny i zielony – taki będzie 3. tydzień Festiwalu Miejskiego Wars Sawa Junior w Pasażu Wiecha

To już trzeci tydzień Festiwalu Miejskiego w Pasażu Wiecha, za Domami Towarowymi Wars Sawa Junior w samym centrum Warszawy. Tym razem szczególną...

Konkurs fotograficzny – Lato w Browarach

Lato w pełni a my wracamy do Was z kolejnym super konkursem fotograficznym organizowanym wspólnie z Browarami Warszawskimi (@browarywarszawskie). Pokażcie nam...

XTB wyznacza nowy trend reklamy na wysokości

XTB S.A., jeden z największych domów maklerskich z główną siedzibą w Warszawie przy rondzie Daszyńskiego, jako pierwsza w Polsce firma zdecydowała...