SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

ZDM pilnuje strefy płatnego parkowania

Strona główna Infrastruktura ZDM pilnuje strefy płatnego parkowania

Pandemia koronawirusa zmieniła funkcjonowanie systemu transportowego. Drogowcy stale monitorują m.in. sytuację w strefie płatnego parkowania. Dzięki utrzymaniu poboru opłat udało się ochronić wiele ulic przed zalewem dodatkowych aut.

Strefa płatnego parkowania w Warszawie obejmuje blisko 30 tys. miejsc parkingowych. W normalny dzień przed epidemią korzystało z nich 120-150 tys. pojazdów. Było to możliwe dzięki rotacji wymuszonej opłatami – skłaniają one kierowców, aby ograniczyć czas postoju do minimum.

Wybuch epidemii wyraźnie zmienił zachowania transportowe wielu warszawiaków. Stale monitorujemy to, jak epidemia wpływa na funkcjonowanie miasta. Wnioski wcale nie są oczywiste. Drogowcy przedstawili przykładowe wyniki analizy dotyczącej strefy płatnego parkowania.

W ciągu ostatnich kilku tygodni wiele osób zaczęło pracować zdalnie, co spowodowało znaczny spadek natężenia ruchu. Nie wszędzie przełożyło się to jednak na zwiększenie liczby wolnych miejsc parkingowych.

Aby to zbadać, użyto pojazdów wyposażonych w system e-kontroli. Realizując kontrolę, analizowały one również zapełnienie miejsc postojowych dwa razy dziennie – przed i po południu. W sumie pokonały niemal 3 tys. km. Pomiary odbyły się w drugiej połowie marca, po wprowadzeniu ograniczeń w poruszaniu się. Dane z pomiarów prezentujemy na „mapie ciepła”, pokazującej obszary o największym napełnieniu.

Gdzie są wolne miejsca?                                                                                                                                                      

Wynik pomiarów zestawiono z liczbami z początku marca. W ten sposób można zidentyfikować obszary, na których znacznie spadła liczba parkujących aut. To obszary, na których dominują biura i urzędy (Senatorska, Królewska, Krucza) oraz okolice uczelni (Karowa, Dobra, Nowowiejska), terenów rekreacyjnych (np. nad Wisłą) i obiektów kulturalnych (Centrum Nauki Kopernik, Teatr Wielki). Widać jak duży wpływ miało ograniczenie niektórych form aktywności – kultury, edukacji czy rekreacji.

Na drugim biegunie są znacznie większe obszary zdominowane przez zabudowę mieszkaniową. Tam strefa płatnego parkowania ma chronić mieszkańców przed napływem przyjezdnych dojeżdżających do pracy. Tę funkcję z powodzeniem spełnia również teraz, w czasie epidemii. Konieczność zachowania dystansu skłania wiele osób do przesiadki na własne auto. Darmowy postój dla wszystkich chętnych doprowadziłby do przepełnienia wąskich uliczek Starej Ochoty, Filtrów, Muranowa, Mokotowa czy Powiśla. Zwłaszcza że nawet przed epidemią większość miejsc zajmowały tam auta mieszkańców posiadające abonament.  Na ul. Mochnackiego pojazdy z abonamentem zajmują teraz ok. 85 proc. miejsc, do podobnego poziomu wzrosły liczby dla ul. Karmelickiej na Muranowie czy Grażyny na Mokotowie.

Zmiany zaszły również w pozostałych obszarach, na których zabudowa mieszkalna miesza się z biurami i usługami. To np. większość uliczek południowego Śródmieścia czy bliskiej Woli. Mniejszą liczbę samochodów przyjeżdżających do centrum równoważy tam więcej miejsc zajętych przez pojazdy posiadające abonament mieszkańca. Ich posiadacze więcej czasu spędzają w domu, nie używając na co dzień swoich aut. Na ul. Wilczej już 60 proc. parkujących to posiadacze abonamentów, na Ogrodowej ten udział wzrósł w ciągu 2 tygodni z 50 proc. do niemal 80 proc.

Aby strefa płatnego parkowania funkcjonowała prawidłowo, trzeba ją rozpatrywać jako całość. Dlatego, choć na niektórych ulicach zrobiło się luźniej, w ogólnym rachunku nie ma uzasadnienia do zawieszenia opłat. Wręcz przeciwnie – w niektórych rejonach dopiero teraz strefa funkcjonuje optymalnie (tzn. napełnienie jest w granicach 90 proc.). Przed pandemią część ulic była przepełniona i znalezienie wolnego miejsca, nawet za opłatą, było niemal niemożliwe.

Co ważne – w analizie brano pod uwagę tylko parkowanie legalne na wyznaczonych miejscach. Są takie rejony miasta, gdzie nawet teraz znaczna część kierowców parkuje poza wyznaczonymi miejscami lub z naruszeniem przepisów.

Powyższe analizy odnoszą się do danych z końcówki marca. Podobny stan utrzymywał się przez pierwszą połowę kwietnia. Od 20 kwietnia, kiedy rząd poluzował restrykcje, zaobserwowano ponowny wzrost natężenia ruchu na drogach i liczby aut przyjeżdzających do strefy płatnego parkowania (nawet o 25 proc. w stosunku do przełomu marca i kwietnia).

Na dostępność wolnych miejsc wpływa też mniejsza rotacja parkujących aut. W ciągu dwóch tygodni średni czas opłaconego postoju wydłużył się o 12 proc. Więcej jest kierowców, którzy parkują swoje auto przez cały dzień, co blokuje możliwość skorzystania z tego miejsca innym kierowcom.

Epidemia wpłynęła również na metody płatności. O kilka proc. wzrósł udział płatności kartą. Mobilnie płaci co czwarty kierowca. Ta forma płatności jest szczególnie przydatna, jeżeli chcemy unikać dotykania parkomatu (wszystkie urządzenia są na bieżąco dezynfekowane).

Jesteś świadkiem wydarzenia w Warszawie lub chcesz podzielić się informacjami na temat nowych inwestycji?  Skontaktuj się z nami przez Facebooka lub pisz redakcja@nowawarszawa.pl

Wiadomości

Kamień węgielny na budowie II linii metra na Bemowie

Na budowie II linii metra na Bemowie wmurowano kamień węgielny. Akt erekcyjny podpisany przez Rafała Trzaskowskiego, Prezydenta m.st. Warszawy, umieszczono w...

Salon Agata na warszawskim Okęciu po remoncie

Już w najbliższy piątek, 29 maja zostanie otwarta pierwsza część nowo wyremontowanego salonu Agata na warszawskim Okęciu. J Już za kilka...

Budimex ze Skwerem na Woli

 Budimex Nieruchomości rozpoczął sprzedaż drugiego etapu warszawskiego osiedla Wola Skwer, w ofercie jest ponad 40 mieszkań o powierzchni od 25...

Echo Investment na ścieżce stabilnego wzrostu

Oddanie do użytku czterech projektów mieszkaniowych oraz dwóch biurowców, sprzedaż 399 mieszkań i przekazanie klientom 190, start wynajmu mieszkań w drugim...

Jak odwiesić zamrożony bilet?

Coraz więcej osób wraca do pracy i zaczyna ponownie korzystać z komunikacji miejskiej. Warszawski Transport...

Aurovitas Pharma przenosi się do Fabryki PZO

Aurovitas Pharma Polska Sp. z o.o., firma farmaceutyczna wchodząca w skład Aurobindo Pharma Group, wynajęła ponad 1 000 mkw. powierzchni biurowej...

Polecane

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...