REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

ZDM pilnuje strefy płatnego parkowania

Strona główna Infrastruktura ZDM pilnuje strefy płatnego parkowania

Pandemia koronawirusa zmieniła funkcjonowanie systemu transportowego. Drogowcy stale monitorują m.in. sytuację w strefie płatnego parkowania. Dzięki utrzymaniu poboru opłat udało się ochronić wiele ulic przed zalewem dodatkowych aut.

Strefa płatnego parkowania w Warszawie obejmuje blisko 30 tys. miejsc parkingowych. W normalny dzień przed epidemią korzystało z nich 120-150 tys. pojazdów. Było to możliwe dzięki rotacji wymuszonej opłatami – skłaniają one kierowców, aby ograniczyć czas postoju do minimum.

Wybuch epidemii wyraźnie zmienił zachowania transportowe wielu warszawiaków. Stale monitorujemy to, jak epidemia wpływa na funkcjonowanie miasta. Wnioski wcale nie są oczywiste. Drogowcy przedstawili przykładowe wyniki analizy dotyczącej strefy płatnego parkowania.

W ciągu ostatnich kilku tygodni wiele osób zaczęło pracować zdalnie, co spowodowało znaczny spadek natężenia ruchu. Nie wszędzie przełożyło się to jednak na zwiększenie liczby wolnych miejsc parkingowych.

Aby to zbadać, użyto pojazdów wyposażonych w system e-kontroli. Realizując kontrolę, analizowały one również zapełnienie miejsc postojowych dwa razy dziennie – przed i po południu. W sumie pokonały niemal 3 tys. km. Pomiary odbyły się w drugiej połowie marca, po wprowadzeniu ograniczeń w poruszaniu się. Dane z pomiarów prezentujemy na „mapie ciepła”, pokazującej obszary o największym napełnieniu.

Gdzie są wolne miejsca?                                                                                                                                                      

Wynik pomiarów zestawiono z liczbami z początku marca. W ten sposób można zidentyfikować obszary, na których znacznie spadła liczba parkujących aut. To obszary, na których dominują biura i urzędy (Senatorska, Królewska, Krucza) oraz okolice uczelni (Karowa, Dobra, Nowowiejska), terenów rekreacyjnych (np. nad Wisłą) i obiektów kulturalnych (Centrum Nauki Kopernik, Teatr Wielki). Widać jak duży wpływ miało ograniczenie niektórych form aktywności – kultury, edukacji czy rekreacji.

Na drugim biegunie są znacznie większe obszary zdominowane przez zabudowę mieszkaniową. Tam strefa płatnego parkowania ma chronić mieszkańców przed napływem przyjezdnych dojeżdżających do pracy. Tę funkcję z powodzeniem spełnia również teraz, w czasie epidemii. Konieczność zachowania dystansu skłania wiele osób do przesiadki na własne auto. Darmowy postój dla wszystkich chętnych doprowadziłby do przepełnienia wąskich uliczek Starej Ochoty, Filtrów, Muranowa, Mokotowa czy Powiśla. Zwłaszcza że nawet przed epidemią większość miejsc zajmowały tam auta mieszkańców posiadające abonament.  Na ul. Mochnackiego pojazdy z abonamentem zajmują teraz ok. 85 proc. miejsc, do podobnego poziomu wzrosły liczby dla ul. Karmelickiej na Muranowie czy Grażyny na Mokotowie.

Zmiany zaszły również w pozostałych obszarach, na których zabudowa mieszkalna miesza się z biurami i usługami. To np. większość uliczek południowego Śródmieścia czy bliskiej Woli. Mniejszą liczbę samochodów przyjeżdżających do centrum równoważy tam więcej miejsc zajętych przez pojazdy posiadające abonament mieszkańca. Ich posiadacze więcej czasu spędzają w domu, nie używając na co dzień swoich aut. Na ul. Wilczej już 60 proc. parkujących to posiadacze abonamentów, na Ogrodowej ten udział wzrósł w ciągu 2 tygodni z 50 proc. do niemal 80 proc.

Aby strefa płatnego parkowania funkcjonowała prawidłowo, trzeba ją rozpatrywać jako całość. Dlatego, choć na niektórych ulicach zrobiło się luźniej, w ogólnym rachunku nie ma uzasadnienia do zawieszenia opłat. Wręcz przeciwnie – w niektórych rejonach dopiero teraz strefa funkcjonuje optymalnie (tzn. napełnienie jest w granicach 90 proc.). Przed pandemią część ulic była przepełniona i znalezienie wolnego miejsca, nawet za opłatą, było niemal niemożliwe.

Co ważne – w analizie brano pod uwagę tylko parkowanie legalne na wyznaczonych miejscach. Są takie rejony miasta, gdzie nawet teraz znaczna część kierowców parkuje poza wyznaczonymi miejscami lub z naruszeniem przepisów.

Powyższe analizy odnoszą się do danych z końcówki marca. Podobny stan utrzymywał się przez pierwszą połowę kwietnia. Od 20 kwietnia, kiedy rząd poluzował restrykcje, zaobserwowano ponowny wzrost natężenia ruchu na drogach i liczby aut przyjeżdzających do strefy płatnego parkowania (nawet o 25 proc. w stosunku do przełomu marca i kwietnia).

Na dostępność wolnych miejsc wpływa też mniejsza rotacja parkujących aut. W ciągu dwóch tygodni średni czas opłaconego postoju wydłużył się o 12 proc. Więcej jest kierowców, którzy parkują swoje auto przez cały dzień, co blokuje możliwość skorzystania z tego miejsca innym kierowcom.

Epidemia wpłynęła również na metody płatności. O kilka proc. wzrósł udział płatności kartą. Mobilnie płaci co czwarty kierowca. Ta forma płatności jest szczególnie przydatna, jeżeli chcemy unikać dotykania parkomatu (wszystkie urządzenia są na bieżąco dezynfekowane).

Jesteś świadkiem wydarzenia w Warszawie lub chcesz podzielić się informacjami na temat nowych inwestycji?  Skontaktuj się z nami przez Facebooka lub pisz redakcja@nowawarszawa.pl

Wiadomości

Majówka z ABBĄ w Parku Fontann

Po ubiegłorocznym sezonie z bohaterami filmów Disneya, fontanny zatańczą w rytm przebojów legendarnej grupy ABBA. Na weekend majowy zaplanowano inaugurację pokazów...

Plac Pięciu Rogów i milionów odwiedzających

Warszawianki i warszawiacy polubili Plac Pięciu Rogów – wynika z badań, przeprowadzonych przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich. Tylko w jeden z...

REWOLUCJA W PARKOWANIU. NIEBIESKA TABLICA WSKAŻE PARKING

Nie wiesz, gdzie znajduje się najbliższy parking? A kiedy go znajdziesz obawiasz się, że wszystkie miejsca są już zajęte? Jeszcze w tym...

Rynek mieszkaniowy powoli wraca do równowagi. Deweloperzy stawiają na współpracę z samorządami

18 kwietnia br. w Łodzi odbyło się jedno z największych wydarzeń branży mieszkaniowej tego roku - ogólnopolska konferencja “Miasta i Deweloperzy”, organizowana...

17. Nagroda Literacka Warszawy – nominacje

W Światowym Dniu Książki (23 kwietnia) ogłaszamy nominacje do Nagrody Literackiej Warszawy. Jury wskazało 15 najlepszych książek minionego roku w pięciu...

U-City i BLANCO od ACCIONA z certyfikatami BREEAM Interim

Powstające na warszawskim Ursusie osiedle U-CITY otrzymało certyfikat BREEAM Interim. To kolejna po BLANCO inwestycja firmy deweloperskiej ACCIONA z takim wyróżnieniem....

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...