Warszawa wprowadza zakaz odwożenia samochodem dzieci do szkół. Przyszkolne ulice będą zamykane na 30 minut. Pilotażowy program zamknięcia na 30 minut przyszkolnej ulicy zaplanowano na 20 marca.
W piątek 20 marca 2020 r. jedna z ulic na Górnym Mokotowie zostanie testowo zamknięta na 30 minut przed rozpoczęciem zajęć lekcyjnych. To pilotażowy program, który powstał z inicjatywy Fundacji Rodzic w Mieście i Alternatywnej Warszawy.
W Warszawie zdecydowana większość dzieci co rano maszeruje w kłębach spalin, albo jest do szkoły podwożona samochodem, w którym powietrze jest równie złe jak na zewnątrz. Samochody podjeżdżają pod samą szkołę, generując nie tylko zanieczyszczenie powietrza, ale również stwarzając zagrożenie dla idących do szkoły dzieci. W 2018 r. na ulicach Polski doszło do ponad 7500 wypadków z udziałem pieszych, ofiarami było 198 dzieci do 6. roku życia i aż 690 dzieci w wieku 7–14 lat! Na Zachodzie od wielu lat trwają wysiłki by poprawić bezpieczeństwo uczniów i jakość powietrza przy szkole, ulice przy placówkach edukacyjnych zamykane są dla samochodów na czas rozpoczęcia i zakończenia lekcji. Tak dzieje się m.in. w Wiedniu, Londynie, Edynburgu, Bristolu czy Bolzano. Efektem jest zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i spadek zanieczyszczenia powietrza przy szkole. Wzorem Wiednia czy Londynu chcemy również w Warszawie dać dzieciom szansę na lepszy i zdrowszy początek dnia.

Dlatego 20 marca planujemy, na próbę, na pół godziny zamknąć fragment ulicy przy jednej z warszawskich szkół. Zrobimy to na kwadrans przed rozpoczęciem lekcji i zakończymy o 8.15. po to, by pokazać jak może wyglądać przyjazna i bezpieczna przestrzeń przed szkołą. Zachęcamy rodziców by pokazali dzieciom jak ciekawa może być droga do szkoły, gdy pokonujemy ją wspólnie na nogach, na rowerze, albo korzystając z transportu publicznego. Tych, którzy nie mają możliwości całkowitej rezygnacji z samochodu, zachęcamy do zaparkowania 500 m. dalej i pokonania reszty drogi pieszo. Chcemy dać dzieciom możliwość bezpiecznego i zdrowszego przyjścia do szkoły, tak by nie musiały wdychać spalin ani przeciskać się między samochodami zaparkowanymi “na chwilę”, często nieprawidłowo na chodniku lub zasłaniającymi przejście dla pieszych, zazwyczaj pozostawionymi na włączonym silniku. – czytamy w komunikacie Alternatywnej Warszawy.
Inicjatywie przygląda się Stołeczny Ratusz oraz Zarząd Dróg Miejskich. Nieoficjalnie wiadomo, że inicjatywa spotkała się z przychylnością drogowców.
Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.