Warszawska Polityka Mobilności to dokument strategiczny wyznaczający cele i sposoby nowego, aktywnego sposobu zarządzania komunikacją w mieście. Po konsultacjach społecznych, które trwają do 10 października, zostanie przyjęty zarządzeniem Prezydenta m.st. Warszawy.
Priorytetem będzie edukacja transportowa i zmiana świadomości społeczeństwa, prowadząca do zmiany sposobu odbywania podróży po mieście. Warszawska polityka mobilności jest zbieżna z oczekiwaniami warszawiaków dotyczącymi m.in. zapewnienia alternatywnych dla samochodu form odbywania podróży (transport zbiorowy, rower, pieszo), przekształcania ulic i placów dotychczas zawłaszczonych przez samochody, umożliwiania korzystania z otwartych, publicznych przestrzeni i aktywnego współuczestniczenia w życiu miasta. WPM opiera się na takich działaniach jak: wspieranie budowy ładu przestrzennego miasta; zwiększenie roli transportu zbiorowego, ruchu pieszego i rowerowego; przekształcenia przestrzeni publicznych i przywracanie im ich społecznej roli; dostosowanie parametrów ulic do planowanych funkcji; określenie nowej – ograniczonej – roli samochodu w mieście; porządkowanie parkowania, transportu ładunków, dostaw towarów i obsługi ruchu turystycznego. Z projektem WPM można zapoznać się tutaj. Do 10 października trwają konsultacje społeczne tego dokumentu. Szczegółowe informacje o konsultacjach znajdują się tutaj.
Główne obszary Warszawskiej Polityki Mobilności
Zagospodarowanie przestrzenne
To m.in. normy parkingowe; plany transportowe dla planów miejscowych, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; plany rozwojowe dla rejonów, węzłów przesiadkowych, terenów planowanych zmian zabudowy. Jednym z działań na najbliższe lata, zwłaszcza wcentrum miasta, będzie rewaloryzacja ulic i placów.
Wpływanie na popyt
Zachęcanie do odbywania podróży pieszo, rowerem lub komunikacją miejską. Wpływanie na popyt to np.: promowanie i wspieranie elastycznych godzin pracy; niższe taryfy w komunikacji poza szczytem; e-usługi; telekonferencje i telespotkania; praca zdalna, wykonywana częściowo w pracy lub w domu; ograniczanie dostępności obszarów (strefa śródmiejska, centra dzielnic) dla ruchu samochodowego.
Ruch pieszy
Rosnąca rola transportu pieszego, zwłaszcza wcentrum miasta; przejścia do i w obrębie węzłów przesiadkowych. Planowane działania to m.in.: poprawa dostępności ulic dla osób o ograniczonej mobilności (przejścia przez jezdnie, likwidacja barier, dostosowanie sygnalizacji); odzyskiwanie przestrzeni publicznych dla funkcji np. kulturalno-usługowych; standardy projektowania; poprawa bezpieczeństwa pieszych.
Transport zbiorowy
Doprowadzenie do 65% udziału komunikacji miejskiej w obsłudze wszystkich podróży wykonywanych w Warszawie środkami transportu oraz 80% udziału w przypadku podróży do obszaru śródmiejskiego i 50% udziału na granicy Warszawy. Działnia to m.in. rozszerzenie współpracy z samorządami aglomeracji; modernizowanie i rozwój komunikacji autobusowej i tramwajowej; kontynuacja budowy metra; usprawnienie komunikacji kolejowej; wdrażanie rozwiązań z zakresu inteligentnych systemów transportowych (ITS).
Ruch rowerowy
Celem jest osiągnięcie 10% udziału w codziennie lub prawie codziennie odbywanych podróżach w sezonie wiosenno-letnim, a w strefie śródmiejskiej ponad 20%. Służyć temu ma np.: budowa dróg dla rowerów, pasów i kontrapasów; dopuszczenie ruchu pod prąd na ulicach jednokierunkowych; tworzenie tzw. stref tempo 30; likwidowanie barier w pokonywaniu skrzyżowań; podwyższanie bezpieczeństwa; zorganizowanie miejskiego serwisu rowerowego.
Ruch samochodowy
Ograniczenie roli samochodów w mieście, zwłaszcza w strefie śródmiejskiej poprzez m.in. strefowanie ruchu; zmniejszanie przepustowości ulic i skrzyżowań; priorytetowe traktowanie ruchu pieszego; rozwój systemów carsharingu; wspieranie korzystania z samochodów o małych gabarytach, z małymi silnikami i z ekologicznymi napędami. Przeciwstawienie się presji zmotoryzowanych umożliwi przeznaczenie miejsc dotychczas zajmowanych przez samochody na inne cele, m.in. na poprawę warunków ruchu pieszego i rowerowego oraz rozwój społecznych i kulturowych funkcji ulic.
Parkowanie
Zarządzanie parkowaniem poprzez m.in. eliminowanie nielegalnego parkowania; zastąpienie parkowania na chodnikach parkowaniem na pasach postojowych, w zatokach, na parkingach; system zarządzania parkowaniem; zwiększenia sprawności SPPN.
Transport ładunków
Zorganizowanie systemu dostaw ładunków, obejmującego m.in. współpracę z centrami logistycznymi przy ustalaniu tras i okresów ruchu samochodów towarowych oraz organizację postoju pojazdów zaopatrzenia, ograniczanie dostępności poszczególnych obszarów miasta dla samochodów ciężarowych w zależności od tonażu.
Edukacja i promocja
Działania związane oddziaływaniem finansowym, promocją i edukacją, m.in.: uprzywilejowanie w SPPN pojazdów niskoemisyjnych; kontrola poprawności parkowania oraz wnoszenia opłat; utworzenie ośrodka szkoleniowego – Miasteczka Mobilności MIMO; wznowienie obrad tzw. Warszawskiego Okrągłego Stołu Transportowego pod nazwą Warszawski Okrągły Stół Mobilności (WOSM).
Konsultacje społeczne:
Do 10 października trwają konsultacje społeczne tego dokumentu. Zapraszamy na debaty i warsztaty:
· debatę wprowadzającą w cykl warsztatów – 14 września 2016 r. (środa) w godz. 17.30–20.30, Pałac Kultury i Nauki, sala im. Stefana Kisielewskiego, wejście od ul. Marszałkowskiej, po prawej stronie od głównego wejścia
· debatę podsumowującą konsultacje – 7 grudnia 2016 r. (środa) w godz. 17.30–20.30, Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, ul. Dobra 55, sala 316 im. Samuela Lindego, III piętro
i warsztaty:
· 17 września 2016 r. (sobota), godz. 10.00–16.00 warsztat plenerowy na terenie zajezdni Woronicza podczas Dni Transportu Publicznego, ul. Woronicza 29
· 20 września 2016 r. (wtorek), godz. 17.30–20.30, „Marzyciele i Rzemieślnicy”, Dom Towarowy Braci Jabłkowskich, ul. Bracka 25, III piętro
· 29 września 2016 r. (czwartek), godz. 17.30–20.30, Biblioteka Narodowa, al. Niepodległości 213, Sala Darczyńców
· 8 października 2016 r. (sobota), godz. 17.30–20.30, Muzeum Warszawskiej Pragi, ul. Targowa 50/52
Uwaga: Prosimy o zgłaszanie udziału w warsztacie (oprócz plenerowego) na adres mobilna@um.warszawa.pl
Uwagi można przekazać także drogą elektroniczną na adres mobilna@um.warszawa.pl; pocztą: Biuro Drogownictwa i Komunikacji, ul. Marszałkowska 77/79, 00-683 Warszawa lub osobiście: Biuro Drogownictwa i Komunikacji, w dni robocze w godz. 08.00–16.00