W sobotę w Łazienkach Królewskich uruchomiono Ogród Chiński. Stolicy przybyła nowa atrakcja.
Powstanie nowego Ogrodu Chińskiego w Łazienkach Królewskich było możliwe dzięki finansowemu wsparciu firm KGHM Polska Miedź oraz China Minmetals Corporation, członków Klubu Mecenasów Muzeum, uhonorowanych w tym roku nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Działalność Mecenasów Muzeum ma wielkie znaczenie dla rozwoju Łazienek Królewskich i polskiej kultury, o czym świadczy uhonorowanie pana Zhou Zhongshu – Prezesa Minmetals Corporation Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczpospolitej przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. Fundacja Chińsko-Polskiej Wymiany Gospodarczej i Kulturalnej Sinopol wspólnie z Muzeum Łazienki Królewskie stworzyła projekt rewitalizacji Alei Chińskiej, koordynowała realizację całego przedsięwzięcia oraz rozwijała kontakty Łazienek z partnerami chińskimi. Muzeum Księcia Gonga w Pekinie, partner Łazienek uczestniczący w międzynarodowym projekcie Ogrody Światła, dostarczyło wszystkie elementy architektoniczne tworzące Ogród Chiński – polichromowaną drewnianą altanę i pawilon, kamienny most, dwa lwy strzegące wejścia oraz marmurowe latarnie. Projekt i wszystkie elementy ogrodu wykonane zostały przez chińskich rzemieślników, zgodnie ze starym rzemiosłem i obyczajami, z materiałów w całości przywiezionych z Chin.
Foto: Artur Witkowski
Ogród Chiński powstał dzięki koncepcji opracowanej przez prof. Edwarda Bartmana i arch. Pawła Bartmana z pracowni Architektury Krajobrazu. W 1780 roku z inicjatywy króla Stanisława Augusta dawna droga wilanowska w Łazienkach przekształcona została w Aleję Chińską. Na skrzyżowaniu z Promenadą królewską wzniesiono wtedy stylowy most chiński, którego fundamenty odkryli archeolodzy w 2012 roku. W pobliżu tego miejsca przy Alei Chińskiej, wzdłuż strumienia, zlokalizowano nowy Ogród Chiński. W opinii dr Andrzeja Michałowskiego odpowiada on istotnym cechom „chinoiserie” i charakterowi czasów króla Stanisława Augusta. Jest to miejsce szczęśliwe i pełne symboliki, dlatego na dzień otwarcia ogrodu wybrano 2 sierpnia, kiedy przypada obchodzone w Chinach Święto Zakochanych. Szczególne znaczenie ma Pawilon Chińskisymbolizujący pierwiastek męski i ażurowa Altana Chińska – symbol kobiecości, które zostałypołączone kamiennym mostkiem przerzuconym przez strumień symbolizujący drogę mleczną. Malowidła zdobiące pawilon i altanę mają również specjalne znaczenie. Osiem obrazów znajdujących się w środku pawilonu składa się na historię pełną tradycyjnych chińskich treści. Warto także zwrócić uwagę na dwa lwy stojące u wejścia do ogrodu będące podarunkiem Muzeum Rezydencji Księcia Gonga dla Łazienek Królewskich. Lwy te symbolizują dostatek i bogactwo.
Pierwsze kolumny Pawilonu Chińskiego postawiono na terenie ogrodu rankiem 31 maja 2014 roku. Przypominało to sadzenie drzewa i mimo, iż mogłoby się zdawać, że jest to jedynie konstrukcja architektoniczna, to jednak zawiera w sobie element życia – tak jak drzewo może stopniowo zapuszczać korzenie, kiełkować i wreszcie rozpościerać gałęzie – wspomina prof. Wang Hongbo znawca architektury chińskiej. W dniu Święta Wolności 4 czerwca odbyła się uroczystość umieszczenia ostatniej belki konstrukcyjnej Pawilonu Chińskiego. W tym dniu, w przepięknej scenerii Łazienek Królewskich, nad brzegiem przyszłego stawu powstał budynek doskonale piękny, który sprawia wrażenie jakby w tym miejscu znajdował się od stuleci.
Sztuka chińska ma swoje miejsce w Łazienkach Królewskich od czasów króla Stanisława Augusta. Dlatego III Festiwalowi Lampionów będzie towarzyszyć wystawa Chinoiserie w Łazienkach Królewskich, którą do końca września będzie można oglądać w Galerii Plenerowej przy ul. Agrykoli. Na wystawie zaprezentowane będą dzieła sztuki „chinoiserie” z XVIII-wiecznych zbiorów Muzeum, pochodzące zarówno z wystroju i wyposażenia wnętrz, elementów architektonicznych jak i ogrodowych. Fotografiom na 15 wielkoformatowych planszach towarzyszy esej dr Izabeli Kopani – autorki pracy naukowej Rzeczy – Ogrody – Wyobrażenia. Chiny w kulturze Rzeczypospolitej czasów Stanisława Augusta.