SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Nowa siedziba Teatru Muzycznego w Poznaniu według Atelier Loegler

Strona główna Polska w budowie Polska w budowie Nowa siedziba Teatru Muzycznego w Poznaniu według Atelier Loegler

Najnowocześniejszy teatr w Polsce zostanie wzniesiony w Poznaniu – na działce u zbiegu ul. Św. Marcin i Skośnej, w sąsiedztwie Akademii Muzycznej. Na konkurs zgłosiły się 44 firmy i pracownie architektoniczne, do finału przeszło 6 z nich. 6 maja w Sali Białej Urzędu Miasta Poznania poznaliśmy zwycięzcę – najlepszy budynek zaprojektowało Atelier Loegler Architekci.

Sąd konkursowy przyznał trzy nagrody i trzy wyróżnienia.

– Zwycięska praca została najwyżej oceniona z uwagi na oryginalność i trafność projektu, szczególnie w kontekście powiązania z otoczeniem i wykorzystania naturalnego ukształtowania terenu – mówił Bolesław Stelmach, architekt, dyrektor Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki, Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej. – Sąd najwyżej ocenił sposób odniesienia się do otaczającej zabudowy oraz kształt bryły wpisującej się w panoramę dzielnicy śródmiejskiej. Sąd zwrócił uwagę na otwartość wyrazistej formy, zapraszający charakter foyer i estetykę strefy wejściowej. Wszystkie trzy nagrodzone prace były wszechstronnie przeanalizowane i w różnym stopniu realizowały postulaty, jakie stawialiśmy przed autorami – wszystkie jednak udowadniały, że konkurs był na światowym poziomie.

Drugą nagrodę otrzymała koncepcja pracowni Jems Architekci, a trzecią – propozycja zespołu, w skład którego wchodziły: zespół ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego i SKI Studio Błażej Szurkowski.

Pozostałe koncepcje, które trafiły do finałowej szóstki, otrzymały równorzędne wyróżnienia.

Nowy teatr ma mieć 1,2 tys. miejsc na głównej widowni (dla porównania:Roma ma 1000, Gdynia 1100, Wrocław 730). Do tego 300 miejsc na widowni kameralnej i dodatkową przestrzeń na ok. 150-200 osób.

– Wierzę w sukces teatru muzycznego, który ma do spełnienia ważną rolę “teatru pierwszego kontaktu” – mówi Przemysław Kieliszewski, dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu. –  Metropolitalny Poznań już ponad 60 lat czeka na nową siedzibę Teatru Muzycznego. Będzie to pierwszy w powojennej historii miasta budynek teatralny zbudowany od podstaw. Poznań zyska wspaniałe, prestiżowe miejsce spotkań przy ulicy Święty Marcin, które stanie się dumą poznaniaków i Wielkopolan. Spodziewamy się, że w 2023 roku w nowym teatrze odbędzie się pierwsza musicalowa premiera.

Na pulę nagród Miasto przeznaczyło 220 tys. zł. Zwycięzca I nagrody otrzyma 80 tys. zł oraz zaproszenie do opracowania projektu budowlanego i wykonawczego, za który przewidziane jest wynagrodzenie: 7 mln 300 tys. zł. Na budowę teatru Miasto Poznań planuje wydać w kolejnych latach 170 mln zł.

– Obecne miejsce, w jakim Teatr Muzyczny wystawia swoje spektakle, nie przystaje do roli, jaką ta instytucja odgrywa z życiu kulturalnym Poznania – podkreśla Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania. Nietypowa, ale nawiązująca, pokazuje nowoczesność powiązaną ze stylem, który dominuje w otoczeniu teatru – mówi Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta Poznania.

Wyzwanie urbanistyczne i architektoniczne

Ogłoszony przez Miasto Poznań konkurs architektoniczny miał wyłonić najlepszy budynek nowej siedziby Teatru Muzycznego w Poznaniu. O tym, która koncepcja architektoniczno-urbanistyczna dla budynku, okazała się bezkonkurencyjna, zdecydował złożony z ekspertów sąd konkursowy.

Zaproszenie do udziału w nim przyjęli architekci znani w Polsce i poza granicami kraju: Bolesław Stelmach (architekt, dyrektor Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki, Stowarzyszenie Architektów Rzeczypospolitej Polskiej), Wojciech Grabianowski (architekt, współwłaściciel pracowni RKW Architekture+ w Düsseldorfie znanej z zaprojektowania PGE-Arena w Gdańsku), Janusz Lichocki (współwłaściciel międzynarodowego biura projektowego Epstein- w Polsce pracownia znana jest m. in. z powstającego zespołu budynków biurowych Mennica Legacy Tower w Warszawie), Mariusz Napierała (scenograf ceniony przez teatry w całej Polsce), Krzysztof Frąckowiak (architekt, Wielkopolska Okręgowa Izba Architektów), Katarzyna Podlewska (architekt, Wydział Urbanistyki i Architektury UMP). Zasiedli w nim również Joanna Bielawska-Pałczyńska – Miejski Konserwator Zabytków oraz Przemysław Kieliszewski – dyrektor Teatru Muzycznego w Poznaniu.

Do konkursu zgłosiły się 44 firmy i pracownie architektoniczne – aż 14 z nich było spoza Polski. Byli wśród nich przedstawiciele Chin, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Niemiec, Turcji, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch. W pierwszym etapie – do 19 grudnia 2018 r. – wszyscy uczestnicy musieli przedstawić autorski opis wizji budynku i otaczającej go przestrzeni. Jury oceniało również portfolia zgłoszonych pracowni.59670322_2369100093326623_6126747380042694656_o

Pierwszy etap rozstrzygnięto 14 stycznia 2019 r. Do drugiego etapu zakwalifikowało się 6 najlepszych pracowni. To: Studio Architektoniczne “Kwadrat”, Atelier Starzak Strębicki z londyńską pracownią DRDH Architects, zespół ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego i SKI Studio Błażej Szurkowski, KD Kozikowski Design, Jems Architekci oraz Atelier Loegler Architekci. Do 26 marca 2019 r. finałowa szóstka złożyła swoje prace.59974762_2369100099993289_7936587014495797248_o

Sędziowie oczekiwali współczesnej formy architektonicznej, która mogłaby stać się wizytówką Poznania i spełniałaby przy tym wysokie wymagania funkcjonalne. Oceniano więc atrakcyjność każdego projektu: jego oryginalność i trafność, walory architektoniczno-urbanistyczne, jakość form i kompozycji oraz ich kontekst przestrzenny.

teatr-muzyczny-w-poznaniu-wedlug-atelier-loegler_288562– Umieszczenie obiektu tak trudnego funkcjonalnie jak teatr muzyczny w takiej lokalizacji, w dialogu z otaczającymi go zabytkami –  to wyzwanie urbanistyczne i architektoniczne – podkreślał Bolesław Stelmach. – Po ogłoszeniu wyników konkursu jestem przekonany, że Poznań zyskał wyjątkowe miejsce

Pod uwagę brano też jakość rozwiązań technicznych: sprawdzano funkcjonalność i estetykę projektów, rozwiązania komunikacyjne i logistyczne i to, czy projekt uwzględnia potrzeby teatru. Istotna była uniwersalność propozycji – budynek i jego otoczenie musiały uwzględniać potrzeby wszystkich użytkowników: osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz dzieci.

Ważna była też realność finansowa – jurorzy czekali na rozwiązania ekologiczne, innowacyjne i energooszczędne.

Wiadomości

Budowa Central Garden zgodnie z planem

Budowa I etapu inwestycji Central Garden, która położona jest w warszawskim Śródmieściu, jest w zaawansowanej...

SkySAWA połączy się z metrem

Ruszyły prace przygotowawcze pod budowę przejścia podziemnego łączącego flagową inwestycję Polskiego Holdingu Nieruchomości – biurowiec SKYSAWA ze stacją metra Rondo ONZ....

Zmiany na wiaduktach Trasy Łazienkowskiej

Wiadukty Trasy Łazienkowskiej czeka generalna przebudowa. W wakacje Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych zamierza ogłosić przetarg na realizację tej inwestycji. Do...

Anglicy będą doradzać przy budowie CPK

  Przedstawiciele Polski i Wielkiej Brytanii podpisali dziś porozumienie o współpracy dotyczącej CPK....

Nextbike złożył wniosek o upadłość

Firma Nextbike Polska zmaga się z problemami finansowymi. We wtorek 19 maja złożyła wniosek o upadłość. Ratusz uspakaja rowery miejskie...

Ruszyły prace przygotowawcze pod budowę podziemnego przejścia SKYWAWA

Ruszyły prace przygotowawcze pod budowę przejścia podziemnego łączącego flagową inwestycję Polskiego Holdingu Nieruchomości – biurowiec SKYSAWA...

Polecane

Innowacyjne udogodnienia w Tulipan House

Zaprojektowane na nowo lobby biurowca Tulipan House to nie tylko ekologiczny design, ale też przestrzeń, która na każdym kroku podkreśla dumę...

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...

Rondo ONZ jeszcze wystrzeli w górę!

BY <!-- &amp;amp;amp;amp;lt;iframe src="//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-N25V7L" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden"&amp;amp;amp;amp;gt;&amp;amp;amp;amp;lt;/iframe&amp;amp;amp;amp;gt; Rondo...

Rondo Daszyńskiego w cieniu wieżowców

Rondo Daszyńskiego to chyba jeden z największych placów budowy w Europie. W czterech narożnikach tego ronda powstają lub są planowane biurowce o łącznej powierzchni 300...

Krwawe zaćmienie Superksiężyca w Warszawie

W nocy z 27 na 28 września doświadczyliśmy pełnego zaćmienia "Superksiężyca", następna taka okazja przydarzy się dopiero w 2033 roku. Zaćmienie rozpoczęło się o...