Dyskusje na temat węzła komunikacyjnego z prawdziwego zdarzenia, który miałby powstać na terenie dawnego Dworca Południowego, toczą się od dłuższego czasu. Dziś to miejsce nie tylko nie jest wizytówką Mokotowa, lecz także nie stanowi wygodnego węzła przesiadkowego dla pasażerów.
Zarząd Transportu Miejskiego chce to zmienić. Od kilkunastu miesięcy trwają intensywne prace nad planem nowego węzła komunikacyjnego. W grę wchodzi połączenie nowego torowiska z Miasteczka Wilanów z istniejącą linią z Puławskiej, a także z torem w kierunku Służewca. Ten pierwszy jest na etapie planowania i miałby połączyć Miasteczko Wilanów z Dworcem Zachodnim.
Projekt przebudowy Dworca Południowego miałby być zrealizowany przy okazji przypadającej rocznicy 100-lecia przyłączenia Mokotowa do Warszawy. Punktem odniesienia dla ZTM był węzeł Metro Młociny. Połączony z końcową stacją metra działa od 2008 r. Nad stacją metra powstała największa w stolicy pętla autobusowa i tramwajowa. Dla wygody pasażerów wybudowano ogromny, kilkupiętrowy parking dla blisko 1000 aut.
Tymczasem na terenie dawnego Dworca Południowego króluje prowizorka. Dworzec Wilanowski stał się bardzo ważnym miejscem przesiadkowym dla warszawiaków po uruchomieniu ponad 20 lat temu I linii metra. Stąd tysiące mieszkańców stolicy musi przesiadać się do tramwajów i autobusów w kierunku Służewca. Wiele osób dojeżdża również stąd do pracy z podwarszawskiego Piaseczna.
Najpierw plan, a potem rozbudowa
ZTM chce przedstawić w przyszłym roku plan przebudowy tego terenu, a w kolejnych latach zająć się docelowymi pracami. Połączenie istniejących torowisk z planowanymi to nie wszystkie zmiany, które czeka ten teren. Do rewolucji muszą przygotować się kierowcy. Jezdnia al. Wilanowskiej ma być ścięta, a ruch w kierunku północ – południe przesunięty. Jadący Puławską w kierunku Mokotowa będą skręcać przed przyszłym Dworcem Południowym w nową ulicę w prawo do al. Niepodległości. Według planu w tym miejscu powstanie skrzyżowanie, na którym samochody pojadą w kierunku al. Wilanowskiej i na Ursynów. Nie będzie też możliwy bezpośredni przejazd w ulicę Puławską. Będzie on możliwy dopiero za nowym Dworcem Południowym. To nie wszystkie zmiany, które czekają tę okolicą. Wcześniej rozpoczną się już w tej okolicy pierwsze inwestycje budowlane.
Dogęszczą okolicę
Ostateczny projekt dworca możemy poznać za kilka miesięcy. To ważna inwestycja, która może zmienić wizerunek tego zaniedbanego terenu. W rejonie stacji Wilanowska powstanie nowa inwestycja mieszkaniowa Dom pod Zegarem. Będzie to jeden nowoczesny i przemyślany architektonicznie budynek w kształcie litery „Ł” ze zróżnicowaną wysokością – od VIII do XI pięter. Pod budynkiem powstanie 3-piętrowa hala garażowa. W obrębie inwestycji znajdą się dwa wewnętrzne dziedzińce z estetycznie zaprojektowanymi skwerami. Znakiem rozpoznawczym Domu będzie zegar, który w formie pylonu stanie na osi ulicy Bukowińskiej. Termin planowanego przekazania gotowych mieszkań to IV kw. 2016 roku.
Nowa inwestycja Dom Development oferuje 226 mieszkań oraz 9 lokali usługowych, zlokalizowanych od strony alei Wilanowskiej i ulicy Bukowińskiej. Oferta funkcjonalnie zaprojektowanych mieszkań obejmuje zróżnicowane metraże – od 30 do 130 mkw. Mieszkania na najwyższych piętrach będą posiadały tarasy, te na parterach – przydomowe ogródki, a wszystkie pozostałe – przestronne loggie. Ceny wahają się od 7.800 do 10.700 zł za mkw.
W tym roku ruszy budowa budynku biurowego – Villa Metro. Będzie to pierwszy budynek połączony z I linią metra. Całkowicie przeszklona fasada Villi Metro opakowana została charakterystyczną romboidalną strukturą z fibro-betonu w kolorze bieli. Planowany jest również biurowiec.
Nowy biurowiec VM usytuowano w narożniku ul. Puławskiej i nowo projektowanej ulicy łączącej Puławską z przedłużeniem KEN (Bukowińską). Forma budynku zdeterminowana wynikowym kształtem narożnej działki została ujednolicona charakterystyczną, nałożoną od zewnątrz fibro-betonową strukturą. Wewnątrz tej romboidalnej siatki znajdzie się całkowicie przeszklona, dziewięciokondygnacyjna bryła budynku. Projektowany budynek jest I etapem zabudowy kwartału pomiędzy ul Puławską a przewidzianym w planie miejscowym placem, przez kwartał ten będzie przechodził pasaż łączący ul. Puławską, plac i wejścia do stacji metra. Z projektowaną inwestycją VM wiąże się przebudowa wejścia do metra, istniejąca pojedyncza wiata będzie zamieniona na dwa niezależne wejścia, jedno prowadzące w kierunku pętli autobusowej i parkingu P&R, drugie skierowane w stronę Puławskiej, które będzie zaczątkiem wspomnianego pasażu.