SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Miasto chce wydłużyć tunel Wisłostrady!

Strona główna Główna Slider Miasto chce wydłużyć tunel Wisłostrady!

Wisłostrada schowana w tunelu aż do Cypla Czerniakowskiego, a nad nim ogromne tereny rekreacyjne inwestycyjne? Koszt budowy tunelu pochłonąłby 300 mln złotych. Ratusz zakłada ukrycie Wisłostrady w tunelu w ramach ogłoszonego konkursu na projekt kolejnego odcinka Bulwarów Wiślanych.

Nowy odcinek Bulwarów Wiślanych miałby powstać  od mostu Świętokrzyskiego do Cypla Czerniakowskiego. W konkursie bierze udział 76 pracowni, które do połowy mają muszą złożyć w ratuszu prace koncepcyjne. Do finału zakwalifikuje się tylko 5 pracowni. Wybór projektanta poznamy jesienią, a dokładniej we wrześniu. Ratusz przewidział w kosztorysach także koszty ekspertyzy budowy tuneli.

Nowe miejsca na tunele

Architektów poproszono, by ich projekty uwzględniały budowę w przyszłości nowego tunelu w kierunku Mostu Średnicowego, a także w kierunku Żoliborza. W praktyce oznaczałoby to powstanie terenów, którymi można byłoby spacerować od Podzamcza aż do pomnika Sapera. Być może udałoby się odtworzyć również ogrody Zamku Królewskiego w pierwotnym kształcie.  Kiedy miałyby rozpocząć się prace przy budowie nowych tuneli tego nie wiadomo.

Zszyć Warszawę z nabrzeżem

Pomysł przykrycia tunelem trasy Wisłostrady nie jest wcale nowy. Kilka lat temu koncepcję schowania tuneli trasy przygotowali architekci z pracowni 4am Architekci. Projekt „Przywróćmy Miastu Rzekę” jest inicjatywą społeczną warszawskiej pracowni architektonicznej – 4am Architekci.

Szczegółowe opracowanie koncepcji dotyczy obszaru ograniczonego Mostem Poniatowskiego, Bulwarem Bohdana Grzymały Siedleckiego, ulicą Karową, oraz Wybrzeżem Kościuszkowskim. Szkicowo został opracowany również teren całego rejonu warszawskiego Powiśla. Wybór opracowywanego rejonu był wynikiem trwających od lat dyskusji na temat zagospodarowania nadbrzeży Wisły, oraz rosnącego zainteresowania tym terenem z okazji organizowanego w Polsce i na Ukrainie święta sportu, czyli EURO 2012.

wizualizacja_1_-_perspektywa_czaowieka_-_www_-_1300px_-_metka-jpg_1200x0Projekt zakłada zabudowanie bardzo dobrze skomunikowanego (Metro, Autobusy, Kolej, Tramwaj Wodny itd.) fragmentu lewego brzegu Wisły budynkami, głównie o funkcji kulturalnej i naukowej. W szczegółowym opracowaniu staraliśmy się znaleźć odpowiednie proporcje pomiędzy zabudową, a przestrzenią publiczną oraz zielenią uregulowaną. Znalezienie odpowiednich proporcji pomiędzy takimi przestrzeniami jest kluczowe dla obowiązujących tendencji rozwoju Warszawy.

 

wizualizacja_4_-_zblienie_-_www_-_1300px_-_metka-jpg_1200x0

„Przywróćmy Miastu Rzekę” jest kontrpropozycją do proponowanego przez Miasto kierunku rozwoju, który zakłada zbudowanie w tym miejscu budynków o niskiej intensywności zabudowy, tworzących luźny układ. Takie rozwiązanie nie wykorzystuje potencjału inwestycyjnego, przestrzennego i infrastrukturalnego tego rejonu. Poza tym lokalizowanie dwóch hal sportowych w tym rejonie dubluje funkcję i stanowi konkurencję dla wcześniej zaplanowanych na te cele rejonów takich jak otoczenie Stadionu Narodowego, czy teren Cypla Czerniakowskiego.

Celem  inicjatywy jest nie tylko wywołanie na nowo dyskusji o zagospodarowaniu brzegów Wisły, ale przede wszystkim doprowadzenie do zmian w prawie miejscowym.

Architektom zależało na pionierskim podejściu do zmian w kształcie i charakterze miasta oraz zaproponowanie rozwiązań w temacie planowania newralgicznych dla miasta rejonów. W tym przypadku planowanie zachodzi z „dołu do góry”, gdzie to społeczeństwo podaje propozycję rozwiązań i odciąża w ten sposób aparat administracyjny.

Bezpośrednie dojście nad rzekę!

Pomysł przykrycia ruchliwej trasy Wisłostrady jest nienowy. Kilka lat temu udało się schować 696 metrów hałaśliwej trasy w tunelu. Wtedy nie obeszło się bez kontrowersji, ale to dzięki przykryciu Wisłostrady tunelem powstało m.in. Centrum Nauki Kopernik oraz zielone tereny rekreacyjne  dla mieszkańców stolicy.

Ratusz chciałby przedłużyć tunel w kierunku południowym o kolejne 220 metrów, żeby sięgał za most średnicowy. Wstępny koszt tej inwestycji oszacowano na 45 mln. złotych. Kolejne 25 mln pochłonęłoby połączenie obu tuneli i wjazdu.

Ratusz chciałby przeznaczyć ten teren pod zabudowę budynków o charakterze kulturalno – rozrywkowym.

Foto: FutuWawa, materiały inwestora

Wiadomości

Tapety w salonie – efektowne projektowanie przestrzeni

Salon jest miejscem odpoczynku, ale ma również charakter reprezentacyjny ze względu na przyjmowanych gości, dlatego jego wystrój wymaga dopracowania. Tapety i...

W metrze grasuje zorganizowana grupa wandali!

Pomimo wielu akcji edukacyjnych i zwiększającej się świadomości, nadal znajdują się osoby, które nie potrafią uszanować przestrzeni wspólnej. W ostatnim czasie...

Pierwszy samoobsługowy kiosk RUCH-u

W Warszawie przy ul. Puławskiej 1 (przy Placu Unii Lubelskiej) został otwarty pierwszy samoobsługowy kiosk RUCH-u. W...

LUX MED przejmuje szpital św. Elżbiety na Mokotowie

LUX MED Spółka z.o.o podpisała umowę, na mocy której do Grupy LUX MED dołącza wielospecjalistyczny szpital św. Elżbiety zlokalizowany na warszawskim...

Rada Warszawy poparła cięcia w budżecie, ale przeciwko podwyżkom cen za bilety

Na XXXVII sesji 24 września Rada m.st Warszawy przyjęła zmiany w tegorocznym budżecie, prognozie finansowej na lata 2020-25 oraz zgodziła się na zaciągnięcie...

Okam stawia na Woli

OKAM w dniu 21 września 2020 roku sfinalizował zakup działki na warszawskiej Woli przy ulicy Redutowej 9. Wkrótce powstaną tu nowe budynki mieszkalne....

Polecane

Tulipan House – aplikacja dla najemcy przyszłością biurowców?

Wyobraź sobie, że w poniedziałek rano wchodzisz do biurowca, w którym pracujesz. Co czujesz? Czy jest to miejsce, o którym możesz powiedzieć,...

Zakończyło się Lato Konesera – cykl wakacyjnych imprez kulturalno-rozrywkowego centrum stolicy

Lato Konesera było niezwykle popularne wśród mieszkańców Warszawy i turystów. W ramach cyklu, zorganizowanego na terenie Centrum Praskiego Koneser od początku...

Wolskie Rotundy według Danuty Karsten

Danuta Karsten stworzyła w Warszawie niezwykle spektakularną instalację w Wolskich Rotundach, na terenie byłej gazowni, zatytułowaną „Stałość w ulotności”.

Stacja metra Młynów “przejęta” przez wandali

Dziś w nocy z soboty na niedzielę doszło do zuchwałego zniszczenia pociągu, a także stacji metra Młynów na Woli.

Warszawski rynek mieszkaniowy 2019

W 2019 roku w Warszawie przekroczono mieszkaniowy Rubikon. Na rynku pierwotnym średnia cena sprzedaży metra kwadratowego, na koniec pierwszej połowy roku, przekroczyła 9 tysięcy...

Noc Wieżowców 2018

Po przerwie wracamy do Was z trzecią edycją Nocy Wieżowców. zdjęcia: Kuba Jurkowski Wejściówki na Wydarzenie są imienne i nie istnieje możliwość zmiany danych na...