Naming to jeden tematów z zakresu działań strategiczno-brandingowych. Tworzenie nazw dla firm, usług i produktów jest fascynującym, angażującym wyobraźnię aktem kreacji wymagającym wiedzy z różnych dziedzin oraz korzystania z zakresu szeroko pojętego językoznawstwa. Wymaga zarówno zdolności analizy, jak i syntezy.
To jednak wciąż niedoceniany przez wielu proces twórczy i niedoceniana usługa – nadal niewiele firm widzi potrzebę zlecania tworzenia nowych nazw specjalistom. Często widać w social mediach dyskusje na temat powstawania nazw firm i produktów. Na prośby o pomoc od osób, które potrzebują nowej nazwy, pada zawsze wiele propozycji. Czasami są jednak prześmiewcze i nawiązują do nazewnictwa, które dominowało w czasach początku funkcjonowania w Polsce wolnego rynku – a jak wiadomo osób antyspołecznych i nabijających się na forach dyskusyjnych nigdy nie brakuje. Zdarza się jednak tak, że wśród wymienianych nazw pojawiają się propozycje traktowane całkiem serio zarówno przez spontanicznego twórcę, jak i pytającego…
Czy dobra nazwa może powstać od tak, rzucona od niechcenia?
W jakichś bardzo wyjątkowych przypadkach może i jest to możliwe – jako przebłysk geniuszu połączonego z intuicją. Jednak w 99,9% przypadków stworzenie nazwy wymaga wysiłku umysłowego, czasami wielu osób, rozłożonego w czasie.
Jedno z ciekawszych zleceń tego typu KONCEPTBRAND otrzymał od znanej firmy deweloperskiej Yareal. (Yareal Sp z.o.o) Zadanie, przed jakim stanął mój zespół, polegało na stworzeniu nazwy dla inwestycji biurowej, która wybudowana zostanie w nowym centrum biznesowym powstającym na Woli, na ulicy Kasprzaka, niedaleko Ronda Daszyńskiego.
Szczegółowy brief określał, że nazwa planowanego kompleksu budynków ma:
– wyróżniać go na tle innych budynków biurowych powstałych w okolicy,
– podkreślać linearność formy budynków, która jest dużym ich wyróżnikiem pośród wielu wysokościowców występujących w okolicy,
– być oryginalna i reprezentująca nowe, świeże spojrzenie na nazewnictwo (tu nie mogliśmy się powstrzymać od uśmiechów zadowolenia na myśl o szerokim polu do wykazania się naszą kreatywnością),
– być unikalna, tak by dobrze pozycjonowała się w wyszukiwarkach i dobrze zapadała w pamięć mieszkańcom, potencjalnym najemcom oraz ich klientom oraz … taksówkarzom (grupa ta wbrew pozorom bardzo dobrze promuje niektóre inwestycje)
W wyniku brainstormu przeprowadzonego z całym działem marketingu Yareal, architektami HRA i członkami zarządu firmy powstały 33 docelowe propozycje, z czego rekomendowaliśmy 5 najlepszych.
I tak świat ujrzała LIXA – nazwa kompleksu biznesowego, którzy przywróci urodę pierzei ulicy Kasprzaka i zrównoważy swoją niską zabudową ciężkość wieżowców stojących po sąsiedzku.
LIXA jako słowo też jest równoważnikiem dla ciężkich, męskich nazw innych wybudowanych na Woli biurowców. Wprowadza powiew nowości, oryginalności oraz pierwiastek żeński. Tak jak forma architektoniczna tego nowoczesnego, świetnie zaprojektowanego kompleksu wprowadzi powiew nowości i ludzką skalę w okolice Ronda Daszyńskiego.
Nazwa jednak nie została wybrana od razu. Dopiero w drugiej turze głosowania wybiła się na lidera. Przeważyło to, że brzmi przyjaźnie, bezpiecznie, ale ma też charakter i dynamikę. I łatwo zapada w pamięć.
Teraz wszyscy są już do niej przywiązani. W świadomości pracowników Yareal i LIXA już nierozerwalnie wiąże się z kompleksem, który ma szansę zostać jednym z ulubionych, jeśli nie ulubionym, budynkiem biurowym w Warszawie. Za tym, że tak będzie, przemawia nowoczesna, elegancka, nieagresywna forma budynków, których wyróżnikiem jest ludzka skala i duża ilość zieleni obecnej w wewnętrznych dziedzińcach oraz na tarasach. LIXA będzie tzw “one of a kind” miejscem do pracy i do życia.
Zespół KONCEPTBRAND być częścią sukcesu, który już wieszczą tej inwestycji fachowcy z branży real estate.
KONCEPTBRAND – Strategy, Brand & Innovation | Commercial Real Estate, Retail & Consumer Brands, Startups | Global reach