SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Górczewska będzie jednak węższa!

Strona główna Infrastruktura Górczewska będzie jednak węższa!

„Metro zmienia Warszawę” to hasło, które towarzyszy budowie II linii metra, ale też wspólny mianownik rozwoju, widoczny na całej długości podziemnej kolei. Część zmian dzieje się samoistnie, innym trzeba dopomóc.

 

Wszyscy pamiętamy jak jeszcze niedawno wyglądała ul. Świętokrzyska, Prosta czy okolice ronda Daszyńskiego, a także tereny na praskim brzegu, szczególnie w sąsiedztwie Dworca Wileńskiego. Procesy zmieniającej się, w sąsiedztwie metra, Warszawy są i będą długofalowe. Wpływ na to ma wiele czynników, od zmiany nawyków komunikacyjnych – większość mieszkańców przesiada się z autobusów do metra – do zdolności finansowych miasta, bo przecież nie wszystko można zrobić naraz – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy i dodaje

 

Powstaje nowe studium uwarunkowań przestrzennych

Trwają przygotowania do opracowania nowego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy. To strategiczny dokument, który ma za zadanie nie tylko porządkowanie przestrzeni poprzez nadawanie poszczególnym obszarom określonych funkcji, ale także tworzenie miasta przyjaznego mieszkańcom. To właśnie w tym dokumencie znajdziemy również informacje o strefach wszystkich usług publicznych dla warszawiaków. Wśród nich są m.in. opieka zdrowotna, edukacja, kultura, a także drogi i transport.

 039519_r0_1140

W Planie systemu transportowego także drogi

W opracowywanym Planie systemu transportowego znajdą się również zalecenia związane z ewentualną zmianą klasyfikacji technicznych dróg. Plan systemu transportowego powinien powstać do końca roku. Wtedy też możliwa będzie odpowiedź na pytanie o przyszłość wielu warszawskich ulic, w tym ul. Górczewskiej.

  

Dotychczasowy przekrój tej ulicy to dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Nie oznacza to jednak, że dla samochodów indywidualnych dostępne były wszystkie z nich. Na skrajnie prawym wytyczony był buspas przeznaczony dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego. Kierowcy do swojej dyspozycji mieli dwa pasy i tak miałoby pozostać po zmianach. Przedstawiony projekt przewiduje pozostawienie buspasa na odcinku Powstańców Śląskich – al. Prymasa Tysiąclecia, w stronę centrum z jednoczesną jego likwidacją na pozostałych odcinkach. Dlaczego? Badania napełnienia pokazują, że czterema liniami autobusowymi, które dotychczas jeździły Górczewską przemieszczało się około 7000 pasażerów na godzinę. Gdy uruchomione zostanie metro, pod ulicą wagony podziemnej kolei, będą w stanie przewieźć aż 40 000 pasażerów w ciągu godziny. Badania przeprowadzone w 2015 roku pokazują także, że ulicą Górczewską w ciągu godziny poruszało się około 1300 aut. Zauważyć należy jednak, że na wjeździe do Warszawy, samochodów wjeżdżających było aż 1000. Oznacza to, że ulicą Górczewska w dużej mierze prowadzi ruch tranzytowy spoza Warszawy, a nie lokalny. W tej chwili, na odcinku od granic miasta do al. Prymasa Tysiąclecia nie planuje się zmian powodujących zawężenie ulicy. Decyzje co do przekroju tej arterii będą po zatwierdzeniu Planu systemu transportowego.

 

Zielona Górczewska

Zmiany na ul. Górczewskiej, miałyby zostać przeprowadzone na odcinku od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Młynarskiej. Ich wprowadzenie sprawi, że ruch zostanie uspokojony, a ulica stanie się bardziej przyjazna warszawiakom.

 

W planach spacerujących od jezdni oddziela pas zieleni, droga dla rowerów i kolejny ciąg zieleni. Chodniki zaprojektowano tak, by jak najrzadziej krzyżowały się z ciągami rowerowymi. Dodatkowo wszystkie przejścia dla pieszych przez jezdnie ulicy Górczewskiej miałyby zostać wyposażone w sygnalizację świetlną. Uzupełnione zostaną również drogi dla rowerów, które pojawią się po obu stronach drogi.

 

Górczewska stałaby się zielona. Wysokie drzewa, a także szpalery krzewów i zieleni niskiej poprawiłyby estetykę ulicy, umożliwiły skuteczną separację ruchu pieszego i rowerowego od jezdni, ale także pochłonęły również znaczną ilość szkodliwych pyłów i gazów. Wzdłuż całej ulicy miałby pojawić się szpaler drzew, a pieszym towarzyszyłyby pasy zieleni o szerokości dwóch metrów.

 

Przy ul. Górczewskiej miałyby pojawić się również mocno postulowane przez warszawiaków miejsca parkingowe. Te w planach zaprojektowano w układzie dwa miejsca – drzewo. Dzięki temu wyraźnie podkreślony został zielony, miejski charakter ulicy.

  Jesteś świadkiem wydarzenia w Warszawie lub chcesz podzielić się informacjami na temat nowych inwestycji? Skontaktuj się z nami przez Facebooka lub pisz redakcja@nowawarszawa.pl

Wiadomości

Święta w Browarach Warszawskich

Od 6 grudnia w Browarach Warszawskich dzieją się święta! Odwiedzając nowe miejsce na warszawskiej Woli, można poczuć magiczną atmosferę wszystkimi zmysłami....

ZIELONA STALOWA GOTOWA

Stalowa z nazwy, zielona w praktyce - nowe nasadzenia odmieniły oblicze ulicy na Pradze-Północ. Zakończyliśmy realizację projektu obejmującego kilkadziesiąt nowych drzew,...

Ruszyła budowa osiedla NU!

Deweloper rozpoczął kolejny etap realizacji osiedla NU! Warszawa Wola. Zakończenie budowy inwestycji planowane jest na ostatni kwartał 2023. Wówczas zostanie oddanych 145 ekologicznych i...

Korzyści z handlu kontraktami na różnice kursowe CFD

Dlaczego handel z kontraktami CFD jest opłacalny? Kontrakt na różnicę kursową CFD jest instrumentem finansowym, który...

Konkurs na projekt Centrum Aktywności Międzypokoleniowej w Wawrze rozstrzygnięty

Kilka budynków, zielone dachy, energia ze słońca – tak będzie wyglądać Centrum Aktywności Międzypokoleniowej Wawrze. Konkurs architektoniczny został właśnie rozstrzygnięty.

FlixBus ze wzbogaconą ofertą na okres świąteczno-noworoczny

FlixBus, ogłosił ofertę na okres świąteczno-noworoczny. Od 16 grudnia siatka połączeń wzrośnie o 20% w porównaniu do standardowego rozkładu, by...

Polecane

Świąteczna atmosfera zawitała na Pragę. Koneser zaprasza na zimowe atrakcje

Pierwsze płatki śniegu już za nami, a święta za pasem. Zimowa aura wypełnia całą Warszawę, ale szczególnie w Centrum Praskim Koneser można poczuć...

Insta Przewodnik po Warszawie. Unikatowe miejscówki, których nie znajdziecie w standardowym informatorze turystycznym

Warszawa to nie tylko Pałac Kultury i Nauki, Łazienki Królewskie i Stare Miasto. To także kapliczki na Pradze-Północ, targ staroci na...

“Wola się zmienia” rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego.

Rozstrzygnęliśmy organizowany wspólnie z Browarami Warszawskimi konkurs fotograficzny „Wola się zmienia”. Wola jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się dzielnic, co...

Konkurs fotograficzny – Wola się zmienia

Dobrze wiemy, że wielu z Was potrafi świetnie fotografować Warszawę oddając jej niepowtarzalny charakter. Razem z Browarami Warszawskimi  (@browarywarszawskie) przygotowaliśmy konkurs...

Plac Konesera w nowej aranżacji. Jesień na warszawskiej Pradze pod znakiem literatury

Stołeczny plac Konesera zmienił się w bajkowe królestwo słów i literatury. Mieszkańcom i spacerowiczom od początku października towarzyszą kolorowe lampiony w...

TU CHCE SIĘ MIESZKAĆ

Coraz częściej zwracamy uwagę na to gdzie mieszkamy. Rosną nasze oczekiwania. Oczywiście o ile cena ciągle znacząco determinuje wybór mieszkania do...