REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Czas na nowe rondo Dmowskiego. Prace ruszą już po weekendzie

Strona główna Infrastruktura Czas na nowe rondo Dmowskiego. Prace ruszą już po weekendzie

W poniedziałek, 9 sierpnia, rozpoczną się prace na rondzie Dmowskiego. Już dziś pojawiły się tam stosowne oznaczenia. Efektem przyszłej inwestycji będą naziemne przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe, przebudowane przystanki tramwajowe i dodatkowa zieleń.

Zadanie zrealizuje firma Balzola, która w zeszłym roku przebudowała centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. 9 sierpnia drogowcy zaczną rozstawiać sprzęt i wygradzać skrajne prawe pasy ul. Marszałkowskiej na odcinku od ul. Nowogrodzkiej do ul. Widok, które w pierwszym etapie robót zostaną wyłączone z ruchu. Zarząd Dróg Miejskich nie planuje jednak zamykania ronda w całości.

Przesunięty przystanek  

Na dojazdach do ronda Dmowskiego, zarówno od strony pl. Bankowego, jak i pl. Zbawiciela, kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy. Możliwość skrętu w prawo z ul. Marszałkowskiej w Al. Jerozolimskie zostanie utrzymana – manewr ten będzie odbywał się z prawego pasa, który dziś służy wyłącznie do jazdy na wprost. Na ul. Marszałkowskiej w rejonie ul. Widok (pod Domami Towarowymi) i pomiędzy ul. Nowogrodzką a ul. Żurawią oraz na ul. Nowogrodzkiej będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania się, dotyczący także wyznaczonych miejsc postojowych.  

Ul. Nowogrodzka po obu stronach ul. Marszałkowskiej zostanie fragmentami zwężona. Zmienią się zasady parkowania i organizacja ruchu pieszych. Zakaz wjazdu w ul. Nowogrodzką od strony ul. Poznańskiej obowiązywać będzie także rowerzystów.  

Zmiany odczują również korzystający z przystanku autobusowego „Centrum 01”. Zostanie on przesunięty w stronę ul. Żurawiej, za ul. Nowogrodzką. Autobusy w tym miejscu będą zatrzymywać się na jezdni, a nawierzchnia zatok postojowych zostanie podniesiona do poziomu chodnika. W związku z tym nieznacznie zmieni się tam przebieg drogi dla rowerów.  

Utrudnienia dotyczyć też będą ruchu pieszego. Zwężone zostaną chodniki pod hotelem Novotel (wraz z zatoką parkingową) i pod dawnym budynkiem Cepelii – utrzymane zostaną przejścia o szerokości 3 m po stronie budynków. Częściowo wygrodzone zostaną także wyjścia z przejść podziemnych. Dojście z przejścia podziemnego do przystanku „Centrum 06” w Al. Jerozolimskich zostanie zwężone do 3 m, a szerokość dojścia na plac przed stacją metra Centrum (tzw. patelnia) z ul. Marszałkowskiej od strony pl. Defilad zmniejszy się do 1,5 m.  

Najpierw krawężniki  

Taka organizacja ruchu ma obowiązywać do niedzieli, 26 września. Do tego czasu wykonawca będzie regulował i częściowo wymieniał krawężniki do miejsc, w których zostaną utworzone naziemne przejścia dla pieszych. Od końca sierpnia przez ok. 1,5 miesiąca analogiczne prace, związane z przebudową przystanków tramwajowych, prowadzone będą po drugiej stronie jezdni ul. Marszałkowskiej. Kierowcy nie będą wtedy mogli korzystać ze skrajnych lewych pasów, a skręcanie w lewo w Al. Jerozolimskie będzie się odbywać z pasów lewych, z których dziś można jechać tylko na wprost.  

Zwieńczeniem prac na ul. Marszałkowskiej będzie wymiana nawierzchni na dojazdach do ronda Dmowskiego na ok. 150-metrowym odcinku. Balzola asfaltowanie planuje na połowę października – zostanie przeprowadzone w jeden weekend, w trakcie którego wloty do ronda zostaną zamknięte.  

Następnie roboty przeniosą się na Al. Jerozolimskie. Tam wykonawca również planuje najpierw wyłączyć z ruchu skrajne prawe pasy, a potem – skrajne lewe. Także tutaj jako ostatnia zostanie wymieniona nawierzchnia – Balzola chce to zrobić w jeden z weekendów na przełomie listopada i grudnia, choć ze względu na jesienną porę prace uzależnione będą od warunków atmosferycznych.  

Finalizacja przebudowy ronda u zbiegu ul. Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich planowana jest na przełomie 2021 i 2022 r. Koszt inwestycji wyniesie 11 mln 42 tys. zł brutto.  

Poprawa dostępności  

Zmiany na rondzie Dmowskiego w centrum stolicy dostrzegą przede wszystkim piesi. Wyznaczone zostaną cztery naziemne przejścia z azylami między jezdniami:  

– przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej;  

– przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);  

– przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);  

– przez Aleje Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.  

Dzięki tym zmianom osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy i opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku. Miejsce to stanie się bardziej dostępne niż obecnie.  

Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe. Wejście na perony ułatwią pasażerom łagodne rampy. Ze względu na liczne sklepy i punkty usługowe, dotychczasowe przejście podziemne będzie nadal funkcjonować.  

Inwestycja w obrębie ronda Dmowskiego oznacza również udogodnienia dla rowerzystów, którzy swoimi jednośladami będą mogli bezpiecznie przejechać przez centrum miasta. Nowe przejazdy zapewnią ciągłość trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej, a przebudowa skrzyżowania tej ulicy z ulicą Nowogrodzką pozwoli na przejazd rowerem w każdym kierunku. W ten sposób ul. Nowogrodzka stanie się dla cyklistów wygodną alternatywą Alej Jerozolimskich. Dodatkowym udogodnieniem dla tej grupy mieszkańców Warszawy będzie kilkadziesiąt stojaków rowerowych, które pojawią się w okolicach skrzyżowania Marszałkowskiej z Alejami Jerozolimskimi.  

Więcej zieleni  

Nowe rondo stanie się również przyjazne dla oka. Zostanie wzbogacone dodatkową porcją zieleni, która pojawi się na wyspie i wokół niej. W sumie posadzonych zostanie ponad 20 tys. roślin. Na rondzie i na wysepkach przy przystankach tramwajowych pojawią się nowe drzewa (platany, dęby i lipy) – 58 drzew zostanie posadzonych w gruncie w specjalnych donicach, pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa kolejowej linii średnicowej. Pojawi się też kilkanaście gatunków krzewów, bylin i innych roślin. Łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to aż 6,6 tys. mkw.  

Mimo dużego zakresu inwestycji należy pamiętać, że jest to rozwiązanie etapowe. Zebry planowane w ramach prac będą bowiem zlokalizowane dalej od ronda – bez jego likwidacji, przebudowy wyjść z podziemi i podnośników windowych nie ma możliwości stworzenia już teraz przejść przy samym rondzie. Docelowo, wraz z planowaną przez PKP w najbliższych latach przebudową linii średnicowej, przewidziana jest pełna przebudowa ronda. Wówczas zmieni się ono w zwykłe skrzyżowanie, pojawią się też przejścia dla pieszych bezpośrednio przy skrzyżowaniu. Przetarg na projekt tej przebudowy kilka dni temu ogłosiliśmy po raz drugi. W pierwszym postępowaniu wpłynęły cztery oferty, jednak wszystkie okazały się zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu.  

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Ronaldo i Modrić na PGE Narodowym – komunikacja i zmiany w ruchu

Dwa kolejne mecze w ramach rozgrywek w Lidze Narodów UEFA rozegrają Biało-Czerwoni na PGE Narodowym. W sobotę, 12 października, podejmą Portugalię, a...

Varso z nową przestrzenią eventową z widokiem na panoramę Warszawy

Na 46. piętrze, wielokrotnie nagradzanego Varso Tower, najwyższego wieżowca w Unii Europejskiej, wkrótce otwarta zostanie przestrzeń Varso 46. Z tej niespotykanej...

Warszawa, stolica zieleni. Swój dzień świętuje tu aż 9 milionów drzew!

Aż 40% powierzchni Warszawy stanowią lasy, parki, skwery i zieleńce, co przekłada się na doskonałe 10. miejsce wśród stolic Unii Europejskiej pod...

Nowa ulica w Śródmieściu oficjalnie otwarta. Wojciech Fangor oficjalnie patronem najdroższej uliczki w stolicy!

Dziś oficjalnie odsłonięto tablice z nową nazwą ulicy w ścisłym centrum Warszawy. Patronem uliczki jest artysta Wojciech Fangor To niespełna 300 metrowej...

Zabytek przy Filtrowej 69 odzyskuje swój blask!

Kilkupiętrowy budynek przy ul. Filtrowej 69 odzyskuje blask. Remontu jego elewacji podjęła się spółdzielnia mieszkaniowa i już widać efekty tych prac...

Noho One z długo wyczekiwanym pozowoleniem na budowę!

Deweloper Noho Investment otrzymał pozowolenie na budowę. - ustalił portal NowaWarszawa. Inwestor potwierdził nam tę wiadomość. To...

Polecane

Westfield Days – odkryj trendy, którymi możesz się dzielić w Westfield Mokotów

Lato powoli się kończy, ale na warszawskim Mokotowie nadal będzie gorąco. W ostatni weekend września w Westfield Mokotów odkryjesz najnowsze trendy w...

XVI WARSZAWSKIE TARGI MIESZKANIOWE DOM 2024

Już w ten weekend (21-22.09.2024 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2024. To już szesnasta edycja...

IL DIVO w Polsce: Wyjątkowy Jubileuszowy Koncert w Warszawie

Międzynarodowy kwartet wokalny IL DIVO, z okazji swojego 20-lecia, wystąpi na żywo w Polsce. Koncert odbędzie się 22 września w PreZero...

Najważniejszy festiwal twórców wizualizacji już jesienią w Warszawie

Trzy dni dyskusji, prezentacji i warsztatów wokół najnowszych i najbardziej znaczących zagadnień w świecie wizualizacji architektonicznych (i nie tylko). Na początku...

Zabytkowa hala zagrożona rozbiórką. To tu powstał kultowy Fiat 125 p!

Jesienią pisaliśmy o zabytkowych halach dawnej fabryki FSO, w których powstawał fiat 125 p. Ten kultowy samochodów Jesienią pisaliśmy o zabytkowych...

Warszawski Maraton Fotograficzny. Ruszyły zapisy do 5. edycji największego polskiego fotomaratonu

Kolejna odsłona Warszawskiego Maratonu Fotograficznego organizowanego przez Green Caffè Nero odbędzie się 14 września 2024 roku. Uczestnicy będą mieli do wykonania 8...