Aglomeracja warszawska jest największym i najbardziej konkurencyjnym rynkiem handlowym w Polsce. Zasoby powierzchni centrów handlowych wynoszą 1,4 mln m2 powierzchni najmu brutto (GLA); w aglomeracji ulokowane są aż 43 obiekty, w tym 36 to tradycyjne centra handlowe, 4 – parki handlowe, a 3 – centra wyprzedażowe. Pomimo znacznych zasobów nasycenie powierzchnią handlową jest średnie – 568 m2 GLA/1 000 mieszkańców.
Pomimo znacznych zasobów nasycenie powierzchnią handlową jest średnie – 568 m2 GLA/1 000 mieszkańców. Warszawski rynek nieruchomości handlowych rozwijał się systematycznie od początku lat 90., ale największa ilość powierzchni oraz najciekawsze obiekty powstały w latach 2000-2007. Do największych i najbardziej rozpoznawalnych centrów stolicy należą Arkadia, Złote Tarasy, Galeria Mokotów i Blue City, a także podmiejskie kompleksy handlowe Janki i Targówek. Zasoby handlowe Warszawy są bardzo zróżnicowane pod względem wielkości, chociaż aż 50% stanowią obiekty bardzo duże, to w aglomeracji znajdziemy także obiekty średniej wielkości i kameralne. Łącznie w Warszawie działa 14 centrów handlowych, które oferują ponad 100 sklepów każde. W centrach handlowych w Warszawie działa blisko 3 400 sklepów, stolica jest miejscem, gdzie najczęściej rozpoczynają działalność nowe sieci handlowe wchodzące do Polski. Skład branżowy centrów handlowych jest bardzo bogaty
i zróżnicowany w zakresie oferty cenowej i rodzaju towarów. Dobrze rozwinięte są też sektory usług i gastronomii, a wiele obiektów oferuje dodatkowe atrakcje z obszaru rozrywki i rekreacji.
[gview file=”https://nowawarszawa.pl/wp-content/uploads/2014/07/Colliers-Poland-centra-handlowe-warszawa-H1-2014.pdf”]
Największą grupę najemców stanowią sklepy z sektora mody (26%) oraz usług (12%). Dobrze reprezentowane są także sektory obuwie, odzież i art. skórzane (9%), zdrowie i uroda (7%) oraz wyposażenie wnętrz (7%). Największą ilość sklepów w centrach handlowych posiada sieć salonów prasowych Inmedio oraz operatorzy GSM (Orange, Play i T-Mobile).
Ludność (aglomeracja) 2,5 mln
Siła nabywcza (rocznie) 42 555 PLN per capita
Indeks siły nabywczej 173,2% średniej krajowej
Zasoby 1,4 mln m2 GLA
Liczba centrów handlowych 43
Nasycenie 568 m2 GLA/1 000.
Powierzchnia w budowie 10 500
Liczba centrów handlowych w budowie 1
Współczynnik pustostanów 1,8%
Najwyższe czynsze (lokal 100 m2 ) 90-95 EUR/m2/miesiąc
PODSTAWOWE DANE Centra handlowe w Warszawie | I poł. 2014 | Colliers International
Wśród najemców centrów handlowych w Warszawie często spotkamy także takie sieci, jak Reserved, Triumph i Orsay (moda), Ecco, CCC i Deichmann (obuwie) oraz Apart (jubiler), EMPiK (multimedia) czy Sephora i Yves Rocher (zdrowie i uroda). Współczynnik pustostanów w aglomeracji warszawskiej należy do najniższych w kraju, na koniec 2013 roku wyniósł 1,8%, lokale w dobrej jakości centrach handlowych są trudno dostępne, a zainteresowanie najmem jest bardzo duże. Nowa fala podaży spodziewana jest w Warszawie po roku 2016, gdy zrealizowane zostaną różnego typu inwestycje, w tym dzielnicowe centra handlowe (Galeria Północna, Galeria Wilanów, Galeria Kabaty), centra regionalne (Auchan Góraszka), centra zakupów codziennych (Ferio Wawer) i obiekty o funkcjach biurowo-handlowych (Sienna Towers) oraz modernizacje i rozbudowy starszych zasobów.