REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Warszawskie metro mogło mieć nawet siedem linii – wywiad

Strona główna Promobaner Warszawskie metro mogło mieć nawet siedem linii - wywiad

Jak długo pracowaliście nad materiałami do wystawy?

Prace nad wystawą trwały ostatnie trzy miesiące. Najwięcej czasu pochłonęło poszukiwanie materiałów. Tu pomocne okazały się zbiory Biblioteki Narodowej, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Narodowego Archiwum Cyfrowego. Korzystając z okazji, dziękuję wszystkim partnerom za okazane wsparcie. 
Największym wyzwaniem są zawsze źródła, jak do nich docieraliście?
No właśnie tu spotkaliśmy się ze sporym dylematem. Spora część wystawy powstała na podstawie materiałów prasowych z pierwszej połowy lat 50. Jak się okazało, ówczesna prasa – mówiąc dyplomatycznie – nieszczególnie dbała o jakość publikowanych informacji. Często na przełomie kilku miesięcy to samo czasopismo publikowało sprzeczne ze sobą doniesienia. Staraliśmy się weryfikować tego typu informacje, co nie było łatwe. Myślę, że wybrane materiały nigdy nie były publikowane razem, co z pewnością zwiększa atrakcyjność wystawy. Zresztą metro w Warszawie zawsze było tematem nośnym i przykuwającym uwagę warszawiaków. 
 Jakie refleksje nasuwają się Tobie, gdy oglądasz te projekty?
Myśli rozmaite, często utopijne. Warto podkreślić, że Warszawa miała ogromnego pecha – byliśmy jedyną obok Sofii ponadmilionową stolicą bloku wschodniego, która do 1989 roku nie doczekała się metra. Oczywiście zastanawiałem się, jak obecnie wyglądałby system warszawskiego metra. Czy mielibyśmy np. 7 linii? Czy przedwojenne stacje byłyby zabytkami, jak ma to miejsce np. w Budapeszcie? Czy stacje wybudowane w latach 50. przypominałyby te kamienne pałace z Moskwy czy Kijowa? Myślałem też, jak tunele metra mogłyby być wykorzystane podczas powstania warszawskiego. Pytań było wiele, bo metro to bardzo fajny temat do snucia utopijnych wizji w kontekście miasta jako złożonego bytu. 
Czy Stacja Muranów wzięła swoją nazwę od stacji metra, która jest w planach?
Tak. Inspiracją była właśnie niezrealizowana stacja metra. Co ciekawe, na Muranowie dwukrotnie planowano stację metra – pod koniec lat 40. przy projektowaniu SKM i przy budowie obecnej linii. W zasadzie stacja ta została pominiętą, podobnie jak te pod placem Konstytucji. Zapowiadano wówczas, że w przyszłości zostanie dobudowana, jednak na razie dyskusja na ten temat ucichła. Może warto ją rozpocząć w kontekście zbliżających się wyborów samorządowych?
Jak bardzo różnią się plany poszczególnych projektantów metra niezaistniałego od stanu obecnego?
Różnice są szczególnie widoczne przy porównaniu poszczególnych układów stacji. Wizualizacje powstały tylko przy projektach z lat 50. Na podstawie tych prostych i czarno-białych rysunków przygotowaliśmy profesjonalne wizualizacje 3D. Innymi słowy, gdyby te stacje były projektowane obecnie, właśnie takie projekty byłyby wykonane. 
Jak widzisz przyszłość stołecznego metra?
Właśnie kończy się budowa centralnego odcinka II linii i powoli możemy mówić o warszawskim metrze jako systemie. Na razie ubogim, ale jednak. Zapewne budowa II linii będzie kontynuowana. Mi jednak nadal brakuje lepszego wykorzystania istniejących torów kolejowych. Tu widziałbym tańszą alternatywę dla kolei podziemnej. Zakładając remont stacji, zakup nowego taboru oraz zwiększenie częstotliwości kursowania, moglibyśmy mięć alternatywę dla metra w ciągu kilku lat. Marzy mi się również przykrycie linii średnicowej na odcinku od dworca Zachodniego do Powiśla.
Od początku myślenia o stołecznym metrze planowano tylko 2-3 linie? 
Pomysły planistów były rozmaite. Przed wojną na przykład planowano aż 7 linii. 3 linie to już bardziej wymysł z lat 50. Taki układ jest typowym sowieckim systemem, który zrealizowano choćby w Budapeszcie i Pradze. Aby poznać meandry poszczególnych planów, trzeba przyjść na wystawę. 
Kiedy, będzie można zobaczyć Wasze prace?
Otwarcie wystawy odbędzie się 12 czerwca o godzinie 19:00 w lokalu stowarzyszenia Stacja Muranów przy ul. Andersa 13. Wystawę będzie można oglądać do 3 lipca od poniedziałku do piątku w godzinach 12-18. 
 Czy myślicie o jakiejś formie wydawniczej? 
Wystawie towarzyszył będzie bezpłatny katalog, który będziemy rozdawać w Stacji Muranów. Być może uda się również zorganizować kolejną wystawę opowiadającą historię budowy od lat 60. do lat bieżących. 
Rozmawiał Tomasz Reich
O rozmówcy:
Łukasz Prokop – warszawiak, mieszkaniec Muranowa, członek stowarzyszenia Stacja Muranów, animator i twórca wystaw.
308284_10150280084926611_7567100_n
Poprzedni artykułTVP wybuduje nową siedzibę
Następny artykułWarszawa vs. Sao Paulo

Wiadomości

Sześciu chętnych na remont ulic w Śródmieściu

Zbliża się rewitalizacja całego śródmiejskiego kwartału. Aż 6 firm chce się podjąć się przebudowy 2,5 hektara ulic i placów w obszarze...

Czy w Warszawie powinien być nocny zakaz sprzedaży alkoholu?

6 maja ruszają konsultacje społeczne w sprawie ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu. Czas na zabranie głosu przez mieszkańców w tej sprawie upływa...

Remont torowiska na rondzie Czterdziestolatka

Warszawscy tramwajarze wykorzystają długi weekend na remont przejazdów tramwajowych na rodzie Czterdziestolatka. Od 3 do 5 maja nie będzie można pojechać...

Przy Żelaznej powstanie budynek z pionowym ogrodem. Pierwszy taki w Warszawie!

Architekci z pracowni FAAB stworzyli koncepcję budynku, będącego nową siedziba instytutu Łukasiewicz-Itech. Gmach może stanąć przy Żelaznej 87 na Woli.

Ratusz otworzył oferty na przebudowę rejonu ulic Złotej i Zgody

Ogłoszono wyniki przetargu na przebudowę ulic Złotej i Zgoda w ramach projektu Nowego Centrum Warszawy. W ramach prac całokowicie przebudowane będą ulice...

20 lat Warszawy w Unii Europejskiej

Ponad 800 projektów realizowanych przez miasto stołeczne Warszawę otrzymało europejskie dofinansowanie. Inwestycje z udziałem pieniędzy unijnych to budowa metra, linii tramwajowych, zakup...

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...