Wystawiałeś ogłoszenie o sprzedaży mieszkania, ale zainteresowanie nim jest niewielkie? Zanim skorzystasz z pomocy pośredników, zapoznaj się z naszymi poradami. Prezentujemy 5 trików, których zastosowanie zwiększa widoczność ogłoszenia i szansę na szybką sprzedaż nieruchomości po korzystnej cenie.
Ustal optymalną cenę nieruchomości
Być może należysz do tych właścicieli nieruchomości, którzy mają sentyment do swojego mieszkania. Możesz mieć zatem kłopot z ustaleniem ceny. Jak temu zaradzić? Możliwości są dwie – zatrudnienie rzeczoznawcy majątkowego lub sugerowanie się cenami mieszkań położonych w okolicy. Pierwsze rozwiązanie jest kosztowne – ceny operatów dochodzą do kwoty nawet 1000 zł. Jeżeli z tego względu chcesz skorzystać z drugiej możliwości, to z pomocą przychodzą serwisy ogłoszeniowe.
Sprzedajesz mieszkanie w warszawskiej dzielnicy Ursus? Jego wartość możesz ustalić, kierując się cenami nieruchomości o podobnym standardzie, które są położone w pobliżu. Wiele aktualnych ogłoszeń znajdziesz pod tym adresem: https://gethome.pl/mieszkania/na-sprzedaz/warszawa/ursus/. Pamiętaj przy tym, że potencjalni kupcy na etapie oglądania mieszkania nie zawahają się przystąpić do negocjacji. Ostatecznie cena może być o 3-4 proc. niższa od tej, którą zamieścisz w ogłoszeniu.
Określ docelową grupę klientów
Wystawiając mieszkanie na sprzedaż, możesz popełnić prosty błąd polegający na tym, że nie określisz docelowej grupy klientów. Tymczasem personalizując ofertę, możesz jedynie zyskać – nakłady na promocję ogłoszenia będą niższe. Dodatkowo zyskasz przewagę nad innymi sprzedającymi, którzy stworzyli ofertę uniwersalną oraz utwierdzisz potencjalnego klienta, że znasz i rozumiesz jego potrzeby. Jak określić docelową grupę klientów?
By zdecydować, kto będzie najbardziej zainteresowany kupnem Twojego mieszkania, musisz przeanalizować swoją ofertę pod względem standardu (wielkość mieszkania, rozkład pomieszczeń, wysokość czynszu, rodzaj i stan techniczny budynku, wyposażenie) oraz lokalizacji (czy w pobliżu znajdują się przystanki komunikacji miejskiej, zakłady pracy, przedszkola i szkoły). Na tej postawie będziesz w stanie określić, czy Twoje mieszkanie przypadnie do gustu rodzinie z dziećmi, singlom czy też może idealnie sprawdzi się jako inwestycja, z wynajmu której przyszły właściciel będzie mógł czerpać zyski.
Atrakcyjne ogłoszenie – przykuj wzrok potencjalnych klientów
Dzięki przygotowaniu wyceny nieruchomości i zdefiniowaniu docelowej grupy nabywców, łatwiej będzie Ci przygotować ogłoszenie. Skoncentruj się na dokładnym opisie. Wykorzystaj też język korzyści. Przykład? Pisząc o zachodniej ekspozycji okien w salonie, podkreśl, że dzięki temu w okresie jesienno-zimowym w tym pomieszczeniu dłużej będzie jasno. Takie ułożenie okien zapewnia też wyższą temperaturę, dzięki czemu nabywca zaoszczędzi na ogrzewaniu.
Mimo że opis mieszkania jest ważny i powinien być wyczerpujący, to nie możesz zapomnieć również o zdjęciach. Atrakcyjne fotografie skutecznie przyciągną wzrok potencjalnych nabywców. Im więcej kliknięć będzie miało zamieszczone przez Ciebie ogłoszenie, tym większe prawdopodobieństwo, że szybko znajdziesz kupca. Wejścia zapewnią Ci właśnie zdjęcia eksponujące walory Twojego mieszkania.
Zastosuj techniki home staging
W przygotowaniu mieszkania do sprzedaży warto wykorzystać techniki home staging. Korzyści płynących z wykorzystania home staging jest wiele. Odpersonalizowanie wnętrz, wpuszczenie do nich naturalnego światła i stworzenie przytulnej atmosfery to gwarancja wzrostu zainteresowania ofertą. Specjaliści z branży nieruchomości podkreślają, że to również prosty sposób na uzyskanie wyższej ceny – nawet o 10 proc.
Z uwagi na przywiązanie do mieszkania, nie jesteś w stanie dostrzec jego potencjału? Zawsze możesz zdać się na profesjonalistów. Na polskim rynku działają firmy, które proponują profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży. Jeżeli zależy Ci na czasie i nie chcesz eksperymentować, zdanie się na home stagera jest rozwiązaniem, które szybko się zwróci. Niektórzy specjaliści zaproponują Ci również profesjonalną sesję zdjęciową po niższych cenach, której rezultaty będziesz mógł wykorzystać przy stworzeniu ogłoszeń na portale ogłoszeniowe.
Zgromadź niezbędne dokumenty – nie daj klientowi czekać
Sprzedaż mieszkania wiąże się z koniecznością zgromadzenia dokumentów. To, o jakie dokumenty zostaniesz poproszony, zależy od struktury właścicielskiej. Jeżeli masz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszalnego, potencjalny nabywca z pewnością poprosi o przedstawienie zaświadczeń ze spółdzielni, które będą poświadczać, że nie zalegasz z opłatami. Jesteś jedynym właścicielem mieszkania? Przygotuj numer księgi wieczystej oraz potwierdzenia wpłat.
Sprawa sprzedaży mieszkania komplikuje się, jeżeli nadal spłacasz kredyt hipoteczny, a na rzecz banku – w ramach zabezpieczenia – została ustanowiona hipoteka. W takiej sytuacji warto spotkać się z pracownikiem banku i uzgodnić, jak odbędzie się wykreślenie banku z księgi wieczystej. Z myślą o potencjalnym kupcu możesz też zdobyć zaświadczenie o wysokości pozostałej do spłaty kwoty oraz niezaleganiu z regulowaniem rat.