Przejazd wrotkarzy i rolkarzy, a także biegowa rywalizacja na dystansach 5, 10 i 21 kilometrów. Przed nami iście sportowy początek września na warszawskich ulicach. Organizacja tych wydarzeń wiązać się będzie z wprowadzeniem czasowych zmian w ruchu drogowym oraz funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Sympatycy rolek i wrotek rozpoczną rok szkolny specjalnym wydarzeniem. W czwartek, 1 września, o godz. 20:30 rozpocznie się szósty w tym sezonie przejazd Nightskating Warszawa. Rolkarze i wrotkarze tradycyjnie spotkają się pod pomnikiem Mikołaja Kopernika. Stamtąd wyruszą na 24-kilometrową trasę, która poprowadzona została m.in. ulicami Jana Pawła II, Wisłostradą, Sobieskiego, Dolną, Odyńca, al. Niepodległości, Wawelską, Towarową, Prostą i Świętokrzyską.
Nocne bieganie na Pradze-Południe
W sobotę, 3 września, po zapadnięciu zmroku na trasę wyruszą biegacze. Na Pradze-Południe odbędą się zmagania na dystansie 5 oraz 21,0975 kilometrów. Jako pierwsi, o godz. 19:30, na trasę wyruszą uczestnicy adidas Runners Piątki Praskiej. Zmagania odbędą się na trasie z błoni PGE Narodowego. Ze szczegółami tras obu biegów można zapoznać się na stronie www.polmaratonpraski.pl.
Ulice na trasie biegu będą sukcesywnie zamykane od około godz. 19:00, a ponownie udostępniane po przebiegnięciu ostatniego zawodnika – jednak nie później niż o północy. W czasie rywalizacji z ruchu wyłączony zostanie most Świętokrzyski, a także południowa jezdnia mostu Poniatowskiego. Kierowcy nie będą mogli zjechać z mostu Łazienkowskiego na Wał Miedzeszyński. Na fragmencie Wału Miedzeszyńskiego, a także ulicach Abrahama, Afrykańskiej, Francuskiej, Lizbońskiej i Zwycięzców, od około godz. 18:00 do północy obowiązywać będzie zakaz zatrzymywania się i postoju wraz z tabliczką informującą o możliwości wywiezienia pojazdu na koszt właściciela. Pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego w czasie zmagań biegaczy będą kierowane na objazdy najbliższymi przejezdnymi ulicami.
Białołęcki „Bieg przez Most”
Z dystansem dziesięciu kilometrów zmierzą się natomiast uczestnicy białołęckiego „Biegu przez Most”. Zawodników zobaczymy m.in. na moście Marii Skłodowskiej-Curie oraz ulicach Tarchomina. Biegacze wystartują o godz. 11:00 z ul. Szafrańców przy galerii handlowej. Pobiegną ulicami: Trakt Nadwiślański, Obrazkową, Świderską, Mehoffera, Nowodworską, Odkrytą (zawrotka), Nowodworską, Mehoffera, Świderską do ciągu pieszo-rowerowego na moście Marii Skłodowskiej-Curie. Na końcu przeprawy zawrócą i do mety dotrą ulicami: Świderską, Obrazkową, Trakt Nadwiślański, Szafrańców. Ulice na trasie biegu będą nieprzejezdne od około godz. 10:50 do 12:30. Szczegółową mapę trasy i godziny otwarcia zamkniętych ulic można znaleźć na stronie dzielnicy Białołęka. Na trasy objazdowe zostaną skierowane autobusy linii: 133, 152, 211, 516 i 518.
Postępują prace na ulicy Gagarina
Na ulicy Gagarina budowane są nowa trasa tramwajowa i kolektor Mokotowski Bis. Ruch odbywa się tam po jednej nitce tej dwujezdniowej arterii. W związku z postępem prac 2 września wieczorem (piątek) wykonawca robót wprowadzi korekty w organizacji ruchu.
Tak jak dotychczas kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu w stronę Wisłostrady i jeden w kierunku centrum. Zmiana pojawi się na skrzyżowaniu z ulicą Belwederską. Kierowcy będą tu kierowani najpierw na jezdnię południową, a pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Sułkowicką i Nabielaka przejadą na jezdnię północną. Kolejna modyfikacja zostanie wprowadzona na skrzyżowaniu z ul. Sielecką. Jadący ulicą Gagarina ponownie przejadą tu na drugą jezdnię (z północnej na południową; obecnie odbywa się to na wysokości skrzyżowania z ul. Iwicką).
Na ul. Gagarina na odcinku między ulicami Czerniakowską i Belwederską powstanie zielone torowisko o długości ponad 1 km. Na ulicy przybędą 24 drzewa (jest ich 389, a będzie 413), a także rabaty z kwitnącymi bylinami i krzewy. Zakończenia torów, przy terminalu u zbiegu z ul. Czerniakowską, zostaną zabezpieczone groblami, czyli siatkami wypełnionymi kamieniami. Te z kolei będą obsadzone bluszczem. Podczas budowy tramwaju zostaną przebudowane także chodniki, a po północnej stronie ulicy powstanie droga dla rowerów.
Razem z budową nowej trasy tramwajowej pod jezdnią powstaje kolektor Mokotowski Bis. Jego zadaniem będzie odciążenie funkcjonującego kolektora Mokotowskiego i podwyższenie bezpieczeństwa systemu kanalizacyjnego m.in. podczas intensywnych opadów deszczu. Będzie miał średnicę wewnętrzną 2,8 m i długość około 1,2 km. U zbiegu z ul. Czerniakowską połączy się z Kolektorem Nadbrzeżnym. Obie inwestycje wymagały wzajemnej koordynacji. Ich jednoczesna realizacja pozwoli m.in. na skrócenie okresu utrudnień wynikających z prowadzenia prac.
Fot. ZDM