W listopadzie kończy się trwająca już niemal 10 lat umowa na dzierżawę i obsługę parkomatów w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Aby strefa mogła dalej funkcjonować ZDM musi przeprowadzić przetarg na dostawę nowych urządzeń i nowych rozwiązań technologicznych.
W efekcie wszystkich parkujących w SPPN czeka pozytywna parkingowa rewolucja, zakłada ona m.in. możliwość przedłużenia kupionego w parkomacie biletu czy uwolnienie dostępu dla operatorów do płatności mobilnych. Tak ważne i duże postępowanie zdarza się raz na dekadę.
Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mogą sładać oferty do 23 kwietnia – dotyczy usługi dostawy, montażu i obsługi nowych parkomatów. Miasto, podobnie jak teraz, będzie je dzierżawiło. W sumie na ulicach Warszawy ma pojawić się 1910 urządzeń, czyli o 197 mniej niż dotychczas. Mniejsza liczba parkomatów wynika bezpośrednio z analiz, uwzględniających zmiany w zachowaniu kierowców.
ROZMIAR MA ZNACZENIE
Urządzenia będą różnić się od siebie wielkością i funkcjonalnością. 1100 parkomatów będzie służyło wyłącznie do opłacania postoju kartą lub blikiem. W pozostałych 810 będzie można posługiwać się również bilonem.
Różnica w wielkości pozwoli na bezproblemową identyfikację maszyny przez mieszkańców czy przyjezdnych. Należy pamiętać, że zmniejszenie liczby parkomatów przyjmujących bilon to nie tylko odpowiedź na trendy panujące wśród kierowców, ale też spora oszczędność dla miasta – do obsługi urządzeń gotówkowych potrzebne są przecież dodatkowe osoby, które przywiozą lub odbiorą monety. Parkomaty obsługujące bilon to urządzenia dużo bardziej skomplikowane, a przez to bardziej awaryjne i jednocześnie blisko o połowę droższe.
Prowadzone przez ZDM badania wskazują, że sposób płacenia za parkowanie się zmienia. Płatność bilonem czy kartą szybko traci na popularności – jeszcze w 2018 roku gotówka stanowiła 35% wszystkich płatności, a karta 44% W 2023 roku to już tylko odpowiednio 14% i 39%. W 2024 roku większość kierowców – 53% – płaci za parkowanie przy pomocy aplikacji mobilnych, 12% robi to za pomocą gotówki a 35% korzysta z kart debetowych.
JESZCZE WIĘCEJ UŁATWIEŃ DZIĘKI CZYTNIKOM QR
Parkomaty są wciąż używane przez kierowców, więc drogowcy nie chcą z nich rezygnować. Prawdopodobne jest jednak, że w kolejnych latach nie będzie potrzeba ich tak dużo, jak dotychczas. Niewykluczone, że obecny przetarg jest ostatnim tego rodzaju i za 10 lat tego rodzaju urządzenia nie będą potrzebne.
Wygodną funkcją dla kierowców będzie korzystanie z kodów QR. Zdarza się, że korzystający z parkomatów błędnie wpisują numer rejestracyjny. Teraz ma się to zmienić. Nowe urządzenia będą wyposażone w czytniki kodów QR. Wystarczy, że kierujący zeskanuje taki kod ze swojego telefonu (np. wygenerowany w dedykowanej aplikacji) a numer rejestracyjny jego samochodu uzupełni się automatycznie.
Czytniki QR będą miały jeszcze jedną funkcję – dzięki nim bilet zakupiony w parkomacie będzie można przedłużać, w podobny sposób jak dziś można to robić, korzystając z aplikacji mobilnej.
BILON, JEDNORAZOWA KARTA, SMS-Y I KARTKI Z KIOSKU
SPPN funkcjonuje w Warszawie od 1999 roku i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. W 2013 roku granica obszaru z parkometrami przesunęła się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i Ronda Radosława oraz fragment Pragi Północ. Za to od 2020 roku jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie – o część Woli i Pragi Północ, Żoliborz i Ochotę, pl. Hallera i jego okolice oraz północny Mokotów. Dziś to blisko 60 tys. miejsc postojowych i zakres nieporównywalny z żadnym innym polskim miastem. A to nie koniec. Decyzja poprzedniego wojewody mazowieckiego o wstrzymaniu rozszerzenia o Saską Kępę i Kamionek, nie obroniła się przed sądem administracyjnym. Trwają prace nad propozycją objęcia SPPN kolejnych obszarów Mokotowa.
OTWIERAMY SIĘ NA OPERATORÓW MOBILNYCH
Elementem zmian będzie też zwiększenie dostępności płatności mobilnych. Obecnie w SPPN funkcjonuje trzech operatorów płatności mobilnych. ZDM chce, żeby ta liczba była nieograniczona. Wszyscy operatorzy, którzy spełnią wymagania, będą mogli obsługiwać płatności mobilne. Ich integratorem będzie firma, która wygra przetarg na dostawę parkomatów i to ona będzie podpisywać umowy (po naszej akceptacji) z nowymi operatorami.