Prace przy przebudowie Trasy Armii Krajowej idą w dobrym tempie. Wkrótce wykonawca planuje zwężanie kolejnych przejazdów w poprzek trasy oraz całkowite zamknięcie jednej jezdni trasy głównej. Nowe zmiany w ruchu drogowym już od 31 stycznia.
Kierowcy jeżdżący Trasą AK widzą jak znikają stare łącznice i wiadukty. Rozebrane zostały m.in. wiadukty nad Wisłostradą, nad ul. Gwiaździstą, kładka dla pieszych, łącznice trasy z Wisłostradą i ul. Modlińską. Trwa przygotowywanie nowych fundamentów, palowanie pod nowe łącznice, przebudowy instalacji podziemnych. Na kluczowym dla inwestycji Moście im. Gen. S. Grota-Roweckiego Metrostav przeprowadził proces frezowania nawierzchni, ręcznej rozbiórki siatki zespalającej i dolnej części nawierzchni oraz demontażu stalowych wsporników i ścian przyczółku. Obecnie trwa ręczne oczyszczanie płyty, przygotowanie zbrojenia istniejącej ściany przyczółku do odbudowy, montaż rusztowań, dewiatorów i bloków kotwiących dla sprężenia konstrukcji. Realizowano również roboty projektowe oraz prace przygotowawcze w postaci m.in. wycinki zieleni. Kolejne zaplanowane prace wiążą się z następnymi zmianami w ruchu drogowym.
I tak, od 31 stycznia (ok. godz. 22) planowane są następujące zmiany:
• zamknięcie wschodniego (w kierunku ul. Marymonckiej) wiaduktu ul. J. Słowackiego nad Trasą AK. Ruch w obydwu kierunkach będzie się odbywał wiaduktem zachodnim, będą na nim dwa pasy ruchu w kierunku ul. Marymonckiej i jeden w kierunku ul. ks.J. Popiełuszki.
Od 1 lutego (ok. godz. 22) planowane są następujące zmiany:
• zamknięcie przejazdu ulicami M. Hłaski i Gdańską pod trasą. Po zakończeniu rozbiórki udostępnione zostanie przejście dla pieszych. Objazd zamkniętego przejazdu będzie prowadził ulicami: Potocka – A. Mickiewicza – Rudzka,
• zamknięcie jezdni północnej Trasy AK przed ul. M. Hłaski i powrót na jezdnię północną za ul. Kolektorską. Ruch w obydwu kierunkach będzie się o odbywał po jezdni południowej trasy, będą na niej po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Od 3 lutego (ok. godz. 22) planowane są następujące zmiany:
• zamknięcie wschodniego (w kierunku ul. gen. S. Maczka) wiaduktu ul. Powązkowskiej nad Trasą AK. Ruch w obydwu kierunkach będzie się odbywał wiaduktem zachodnim, będzie na nim jeden pas ruchu w kierunku ul. Okopowej i dwa w kierunku ul. Powstańców Śląskich.
Następnie, od 14 marca planowane są następujące zmiany:
• zamykanie całości jezdni głównej północnej Trasy AK od węzła Powązkowska do węzła Modlińska wraz z wjazdami i wyjazdami.Ruch w obydwu kierunkach będzie się odbywał po jezdni południowej trasy, będą na niej po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.Planowane jest utrzymanie następujących wjazdów i zjazdów:
o wjazd w relacji południe – zachód (Centrum – Poznań) na węźle Wisłostrada – do końca marca 2014,
o wjazd w relacji południe – wschód na węźle Wisłostrada – do października 2014,
o wjazd w relacji północ – zachód (Gdańsk – Poznań) na węźle Wisłostrada – do połowy maja 2014,
o zjazd w relacji wschód – północ na węźle Marymoncka – do września 2014.
Wprowadzanie zmian w organizacji ruchu może potrwać kilka dni w zależności od zakresu organizacji i warunków atmosferycznych.
Te duże zmiany wiążą się z innymi, mniejszymi zmianami w organizacji ruchu, np. w weekend 14-16 lutego planowane jest zamknięcie łącznicy wjazdowej z trasy na ul. J. Słowackiego. O wszystkich zmianach będziemy informowali na bieżąco. Planowane zmiany w organizacji ruchu w umiarkowany sposób wpłyną na trasy komunikacji miejskiej. Zmieni się położenie przystanków autobusowych na ul. Powązkowskiej, gen. S. Maczka i J. Słowackiego. Swoją trasę zmienią autobusy linii 205 – od pl. T.W. Wilsona pojadą ulicami: A. Mickiewicza – Rudzka – Lektykarska – Podleśna – Gwiaździsta.
W sąsiedztwie Trasy Armii Krajowej prowadzone są jeszcze dwie inne, również bardzo ważne, inwestycje miejskie. Przebudowywany jest układ drogowy w rejonie stacji I linii metra „Słodowiec”. Zamknięta dla ruchu jest obecnie ul. A. Sacharowa pomiędzy ul. S. Żeromskiego a ul. J. Kasprowicza. W kolejnym etapie, od połowy lutego, zwężona będzie ul. Marymoncka. Powstaje nowy układ dróg, chodników oraz ścieżek rowerowych. Efektem przebudowy będzie przedłużenie ul. A. Sacharowa do ul. Marymonckiej, zniknie natomiast fragment jezdni ul. J. Kasprowicza na odcinku od ul. A. Sacharowa do ul. S. Żeromskiego. Przebudowana do przekroju dwujezdniowego zostanie także
ul. S. Żeromskiego na odcinku od ul. Marymonckiej do ul. A. Sacharowa. Całość ma być gotowa w wakacje 2014 r.
Równocześnie na ul. Marymonckiej prowadzone są prace związane z budową kolektora burakowskiego-bis. Wyłączona z ruchu została wschodnia jezdnia na odcinku od ul. Przy Agorze do węzła z Mostem Marii Skłodowskiej-Curie, a kierowcy skierowani na jezdnię zachodnią. Trwa budowa komór startowych, z których już niedługo rozpoczną prace maszyny układające rury metodą tzw. mikrotunelingu. W kolejnych etapach prace budowlane będą przesuwały się w kierunku południowym.
Obydwie inwestycje są skoordynowane z pracami na Trasie Armii Krajowej oraz między sobą, tak aby zminimalizować utrudnienia w ruchu. Rozpoczęcie robót związanych z budową kolektora burakowskiego-bis w ul. Marymonckiej na odcinku Podleśna – S. Żeromskiego uzależnione jest od zakończenia prac przy przebudowie układu drogowego przy stacji metra „Słodowiec”. Dopiero w momencie, gdy gotowy będzie przejazd ul. A. Sacharowa do ul. J. Kasprowicza i S. Żeromskiego możliwe stanie się zamknięcie ul. Marymonckiej w tym miejscu. Przebudowa ul. S. Żeromskiego będzie prowadzona przy utrzymaniu ruchu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kontynuuje przebudowę do parametrów drogi ekspresowej S8 trasy od ul. Powązkowskiej do Marek (ul. Piłsudskiego). Gotowa i udostępniona do ruchu jest Trasa Toruńska od Marek do ul. Modlińskiej, teraz nadszedł czas na przebudowę drugiego odcinka – od ul. Modlińskiej do Powązkowskiej. Podstawowe elementy inwestycji objęte zakresem opracowania obejmują dostosowanie drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej, w tym: zmiana szerokości jezdni głównych, połączenie istniejących i projektowanych węzłów na Trasie AK w następujące zespoły: zespół węzłów: Powązkowska – Broniewskiego – Marymoncka, zespół węzłów: Wisłostrada – Modlińska, budowa i przebudowa jezdni zbierająco-rozprowadzających, przebudowę lokalnego układu komunikacyjnego, budowa ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych.Rozbiórce i budowie nowych obiektów podlegać będą 33 obiekty mostowe. Natomiast remontowanych i przebudowywanych będzie 27 obiektów, w tym kluczowy most Grota –Roweckiego.
Aktualne zmiany w ruchu drogowym:
Wyłączone z ruchu zostały ślimaki łączące trasę z Wisłostradą i ul. Modlińską:
na prawym brzegu Wisły:
• północ – zachód (Tarchomin – Most gen. S. Grota-Roweckiego),
• południe – zachód (ul. Jagiellońska – Most gen. S. Grota-Roweckiego),
• północ – wschód (Tarchomin – Bródno),
na lewym brzegu Wisły:
• wschód – północ (Most gen. S. Grota-Roweckiego – Gdańsk),
• wschód – południe (Most gen. S. Grota-Roweckiego – Centrum),
• zachód – północ (Poznań – Gdańsk),
• zachód – południe (Poznań – Centrum).
Zamknięte dla ruchu zostały również: wschodni wiadukt na ul. A. Mickiewicza (ruch w obydwu kierunkach odbywa się po wiadukcie zachodnim) przejazd ul. Gwiaździstą i północna (w kierunku zachodnim) jezdnia główna Trasy AK od ul. Modlińskiej do ul. Gwiaździstej (czyli połowa Mostu gen. S. Grota-Roweckiego). Ruch w obydwu kierunkach jest przełożony na jezdnię południową, są tam po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na dalszym odcinku zwężone są wewnętrzne (lewe) pasy obydwu jezdni, kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.