Czy Targowa po remoncie musi wyglądać jak trasa szybkiego ruchu dla samochodów? O koncepcji stworzenia przyjaznej ulicy Targowej dla pieszych i rowerzystów rozmawiamy z Jackiem Grunt – Mejerem, ze Strefy Pieszych.
Przygotowaliście plan zmian w ruchu drogowym na Targowej, jakie są najważniejsze założenia projektu?
Uwolnienie chodników od samochodów. Parkowanie równoległe na jezdni Przejścia naziemne przy ul. Ząbkowskiej. Dwustronne drogi dla rowerów. Buspas.
Jakie są szanse na realizacje Waszej koncepcji ?
Trudno powiedzieć.
Dlaczego nawet po budowie metra główna ulica Pragi ma być szeroka?
Nie wiemy, my chcemy, żeby stworzyć dobre warunki do poruszania się wszystkim – pieszym i rowerzystom także, a nie tylko – jak dotychczas – dla aut.
Co trzeba zrobić, żeby Praga zaczęła przyciągać ludzi mieszkających po drugiej stronie Wisły?
To nie jest naszym celem. Chcemy stworzyć dobrą przestrzeń przede wszystkim dla mieszkańców Pragi, którzy w tej chwili, gdy chcą pospacerować często jeżdżą na trakt królewski.
Czy Warszawa jest dobrym miejscem dla rowerzystów i pieszych?
Nie jest dobrym, ale jest coraz lepszym miejscem. Aby było wystarczająco dobrze, potrzebne są rozwiązania dla rowerów przede wszystkim w centrum miasta, na dużych ulicach (Targowa, al .Solidarności, Marszałkowska, al. JP2, al. Jerozolimskie itd)
Jakie są szanse na zrealizowanie Waszej koncepcji?
Trudno powiedzieć, pewne jej elementy prawie na pewno uda się wprowadzić, jesteśmy w trakcie ustalania.
Gdańsk i Kraków według rowerzystów ma wzorowe ścieżki rowerowe, a co Warszawą?
Tak, Warszawie daleko do wzorca. Oprócz braków w infrastrukturze na wspomnianych wyżej głównych ulicach, dużym problemem jest brak możliwości jeżdżenia rowerem w obie strony na jednokierunkowych uliczkach w centrum. Jest to dość uciążliwe dla rowerzystów, muszą nadrabiać setki metrów i jeszcze jeździć ruchliwymi, wielopasmowymi ulicami, zamiast po prostu pojechać „pod prąd”. Na wielu ulicach przydałoby się też uspokojenie ruchu, wprowadzanie stref tempo 30 wciąż w Warszawie jest w powijakach. W tym względzie faktycznie w Gdańsku zrobiono już bardzo wiele.
Rozmawiał Tomasz Reich