Przyczółek Grochowski stanie się bardziej dostępny. Podpisano umowę na budowę pochylni dla pieszych i rowerzystów, która połączy ul. Ostrobramską z ul. Kinową. To kolejny etap działań na rzecz poprawy dostępności wzdłuż praskiej arterii i Trasy Łazienkowskiej.
Warszawa ma być miastem dla wszystkich, dlatego nieustannie podejmowane są działania na rzecz dostępności. Pod koniec stycznia ogłoszono przetarg na budowę pochylni, a niedawno wyłoniono wykonawcę i podpisano umowę. Inwestycję za nieco ponad 4,8 mln zł zrealizuje firma Strabag.
Choć dostępność rejonu Przyczółka Grochowskiego została już wcześniej znacznie poprawiona – m.in. przy okazji przebudowy wiaduktu łączącego ul. Ostrobramską z ul. Kinową i al. Stanów Zjednoczonych – nadal występują relacje wymagające usprawnień. Jednym z problemów jest brak dogodnego połączenia między północną stroną ul. Ostrobramskiej a ul. Kinową – obecnie jedyną prostą trasą są schody, co stanowi barierę dla osób z ograniczoną mobilnością.
Nowa pochylnia, zaplanowana między ulicami Międzyborską a Rozłucką, powstanie po północno-wschodniej stronie węzła drogowego, po wewnętrznej stronie łącznicy umożliwiającej zjazd z al. Stanów Zjednoczonych w kierunku ronda Wiatraczna. Na pochylni poprowadzony zostanie ciąg pieszo-rowerowy, który przebiegnie również przez wiadukt. Początek trasy przewidziano przy istniejącym przejściu podziemnym – w miejscu, gdzie zlikwidowane zostaną schody – a koniec w punkcie przygotowanym wcześniej w ramach przebudowy wiaduktu.
Od strony ul. Kinowej dojście do wiaduktu zapewni wyremontowany chodnik oraz nowa droga dla rowerów, która zostanie połączona z istniejącą infrastrukturą rowerową w rejonie ul. Rozłuckiej. Wzdłuż ul. Ostrobramskiej nowy ciąg pieszo-rowerowy rozdzieli się na chodnik i drogę dla rowerów, zakończoną przejazdem przez ul. Międzyborską.
Likwidacja barier architektonicznych to jeden z priorytetów miejskiej polityki dostępności. W ramach trzeciego już przetargu, w przeciwieństwie do dwóch wcześniejszych – w których złożone oferty były nieliczne, kosztowne lub nie spełniały wymogów formalnych – udało się uzyskać więcej konkurencyjnych propozycji, w tym dwie poniżej 5 mln zł.
Nowa pochylnia będzie kolejnym elementem poprawiającym dostępność w tej części miasta. W ostatnich latach zrealizowano szereg działań w tym zakresie – m.in. przebudowano chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i przystanki (podnosząc perony do wysokości 16 cm), a także dostosowano schody po północnej stronie wiaduktu do obowiązujących norm.
W 2023 roku powstało również nowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na skrzyżowaniu ul. Ostrobramskiej z ul. Grenadierów i Poligonową – wcześniej dostępna była tam jedynie kładka. Zakończono też prace na pl. Na Rozdrożu, gdzie zamontowano windy i wyznaczono przejścia naziemne w miejsce dotychczasowych podziemnych, co znacząco poprawiło dostępność tego ważnego punktu komunikacyjnego.