REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Powstało pierwsze stołeczne Pontiseum

Strona główna Informacje Powstało pierwsze stołeczne Pontiseum

Nad Wisłą, w sąsiedztwie mostu Świętokrzyskiego, u zbiegu ul. Tamka i Zajęczej, pojawiły się fragmenty stołecznych mostów, które zostały zniszczone podczas wojny.

To muzeum konstrukcji mostowych – Pontiseum (ponte w języku łacińskim znaczy most). Wszystkie mosty na Wiśle w Warszawie zostały wysadzone w czasie pierwszej (5 sierpnia 1915 r.)  i drugiej wojny światowej (13 września 1944 r.). Ich fragmenty przeleżały w osadach rzecznych ponad 70 lat. Instytut Badawczy Dróg i Mostów wydobył je, zabezpieczył, a następnie przekazał miastu. Teraz elementy wysadzonych mostów: Poniatowskiego, Kierbedzia i mostu pod Cytadelą, można oglądać na Wisłą. Pontiseum jest kolejnym punktem na kulturalnej mapie Dzielnicy Wisła.  

Projekt powstał w wyniku współpracy trzech jednostek: Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Zarządu Dróg Miejskich i Zarządu Zieleni. Pomysłodawczynią jest prof. Barbara Rymsza, która w latach 2008-2014 prowadziła prace badawcze mające na celu odszukanie i wydobycie z dna Wisły fragmentów konstrukcji pierwszych stałych mostów Warszawy.

Relikty stalowych mostów to świadectwo mistrzostwa polskich mostowców. Zdruzgotane i pogięte elementy przekazują pamięć o niszczącej sile wojny – stanowiąc przestrogę na przyszłość. Dziś, pięknie wyeksponowane, są zabytkiem kultury technicznej i stanowią istotny element dziedzictwa narodowego.

18 maja jest Międzynarodowym Dniem Muzeów, jednocześnie to Dzień Mostowca – idealny dzień na otwarcie pontiseum.

Zaraz po wojnie zobaczyłem w Warszawie kawałek żelaznego mostu rozbitego bombą. Gdyby ktoś ustawił ten obiekt (…) jako rzeźbę, w przyszłości historycy odczytaliby w splotach jego formy – siły rządzące naszą epoką.

Tadeusz Kantor (1948 r.)

MOST KIERBEDZIA

Lata budowy: 1860-1864

Pierwszy stały most w Warszawie zaprojektował i kierował jego budową Stanisław Kierbedź. Most był projektowany jako kolejowy, ale ostatecznie przenosił wyłącznie ruch miejski. Most miał 6 przęseł o rozpiętości po 79,25 m (260 stóp). Schemat statyczny mostu stanowiły 3 belki dwuprzęsłowe. Przęsło było dwudźwigarowe z jezdnią dolną i górnymi stężeniami. Rozstaw kratownic w świetle wynosił 10,52 m (34,5 stopy). Kratownica miała pasy równoległe oraz gęstą siatkę krzyżulców wykonanych z płaskowników. Elementy przęsła i ich połączenia były nitowane. Konstrukcję kratową mostu wykonano ze stali zgrzewnej. Zniszczone podczas I wojny światowej przęsła odbudowano (projekt opracował Bronisław Plebiński) jako swobodnie podparte, trzydźwigarowe kratownicowe o pasie górnym parabolicznym (środkowy dźwigar był usytuowany w osi jezdni). Po II wojnie światowej na fundamentach zniszczonego mostu Kierbedzia wybudowano Most Śląsko-Dąbrowski. 

MOST POD CYTADELĄ

Lata budowy: 1873 – 1875

Most po południowej stronie Cytadeli na Żoliborzu, zaprojektował i kierował jego budową Tadeusz Chrzanowski. Most był dwupoziomowy (na górze kolej jednotorowa, na dole furmanki i ruch pieszych) miał 7 swobodnie podpartych przęseł kratownicowych o rozpiętości 66,0 m, o pasach równoległych (kracie wielokrotnej) i 2 skrajne przęsła blachownicowe o rozpiętości 16,50 m. Most wykonano z elementów ze stali zlewnej sprowadzonych z Anglii.

Most pod Cytadelą był ostatnim dużym mostem na Wiśle odbudowanym po drugiej wojnie światowej. Projekt wstępny mostu opracowali: Stefan Piwoński i Witold Witkowski. Most nazwano Gdańskim.

MOST IM. KS. JÓZEFA PONIATOWSKIEGO

Lata budowy: 1904-1914

Most zaprojektował i kierował jego budową Mieczysław Maruszewski, a odbudowywali Bolesław Plebiński (1920) i Stanisław Hempel (1946). Budowę stalowego mostu poprzedziła budowa żelbetowego wiaduktu o długości 701 m (w owym czasie największej żelbetowej budowli w Europie). Most otrzymał imię „Jego Cesarskiej Mości Najjaśniejszego Pana Mikołaja II”. Mieszkańcy Warszawy nazwali go jednak mostem Księcia Józefa Poniatowskiego. Most ma 8 swobodnie podpartych przęseł, o rozpiętości: (32 + 58 + 68 + 80 + 68 + 58 + 58 + 38) m = 460 m, licząc od lewego brzegu. Przęsła są siedmiodźwigarowe z jezdnią górną. Dźwigar stanowi kratownica o pasie dolnym parabolicznym, o kracie w kształcie litery „N”, statycznie wyznaczalnej. Po kolejnych przebudowach (1963-65, 1985-88) most jest użytkowany do chwili obecnej.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Tor Stegny będzie zadaszony. Jest przetarg na budowę!

Stołeczne Centrum Sportu AKTYWNA WARSZAWA ogłosiło przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie na jej podstawie robót budowlanych dla zadania inwestycyjnego...

Odkryj Kobido w Warszawie – kurs masażu, który przyciągnie klientów

Warszawa – dynamiczne, tętniące życiem miasto pełne energii i nieustannie rozwijające się. Wśród zgiełku wielkiego miasta, wielu warszawiaków poszukuje chwili wytchnienia i...

Deweloper wybuduje luksusowy apartamentowiec obok Muzuem Woli na Srebrnej

Greenfields - Real Estate poinformował o transakcji zakupu gruntu o powierzchni 1640 metrów kwadratowych na Woli. Chodzi o działkę przy ulicy Srebrnej,...

Ghelamco wybuduje Novą Marinę w Gdyni.

W historycznej lokalizacji Mola Południowego i przy porcie jachtowym, Ghelamco wspólnie z PZŻ zbuduje wielofunkcyjny budynek z centrum żeglarskim. Inwestycja Nova...

W Porcie Czerniakowskim powstanie nowy most tylko dla pieszych i rowerzystów!

Nowa przeprawa połączy bardzo ważny węzeł trasy rowerowej. Mieszkańcy Warszawy czekali na tę inwestycję ponad 17 lat. Kładka powstanie w miejscu...

Tramwaj do Wilanowa dojedzie, ale dwa miesiące później.

Budimex – generalny wykonawca inwestycji „Tramwaj do Wilanowa” wraz z inwestorem ‎Tramwaje Warszawskie - w trakcie kontroli jakości wykonanych prac torowych...

Polecane

Pomysły na nudę? Odkryj zabawkowy Paczkomat!

Wakacyjna nuda? Odkryj zabawkowy Paczkomat! Ta kartonowa zabawka naśladuje prawdziwy Paczkomat, umożliwiając dzieciom samodzielne składanie, personalizację i zabawę w odbieranie i wysyłanie...

Warszawski Maraton Fotograficzny. Ruszyły zapisy do 5. edycji największego polskiego fotomaratonu

Kolejna odsłona Warszawskiego Maratonu Fotograficznego organizowanego przez Green Caffè Nero odbędzie się 14 września 2024 roku. Uczestnicy będą mieli do wykonania 8...

Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!

Polskie media są ważną częścią życia każdego z nas - wszystkich żyjących, mieszkających i pracujących w Polsce.Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!Polskie media...

Deski kompozytowe czy drewniane? Jakie wybrać?

Budowa tarasu to niełatwe zadanie. Trzeba zaprojektować go w taki sposób, by dobrze komponował się zarówno z domem, jak i z ogrodem....

Jakie są ceny biur na wynajem w topowych lokalizacjach w Warszawie?

Przy wyborze lokalizacji trend jest niezmienny od lat, bowiem wśród najchętniej wybieranych dzielnic biurowych w Warszawie są Wola i Śródmieście. Świadczy o...

Weekend poza Warszawą, czyli najlepsze pomysły na krótki wypoczynek poza stolicą

Czasami najpiękniejsze przygody kryją się tuż za rogiem. Dla tych, którzy chcą oderwać się od rutyny i zgiełku stolicy, mamy kilka inspirujących...