REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Most pieszo-rowerowy połączył brzegi Wisły

Strona główna Infrastruktura Most pieszo-rowerowy połączył brzegi Wisły

Zakończył się montaż ostatniego elementu konstrukcji mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę. Zaawansowanie prac wynosi już ok. 80 proc. Teraz wykonawca skupi się na pracach wykończeniowych m.in. na montażu barier, oświetlenia czy ławek oraz układaniu nawierzchni. Wiosną przyszłego roku, jeden z najdłuższych tego typu mostów na świecie, zostanie udostępniony pieszym i rowerzystom.

Pierwsze prace na budowie mostu rozpoczęły się w styczniu 2022 roku. Po kilkunastu miesiącach cała, stalowa konstrukcja mostu – rozpiętego pomiędzy brzegami Wisły na wysokości ulic Karowej i Stefana Okrzei – jest już gotowa.

– Most połączył dwa brzegi Wisły. Inwestycja odmieni wygląd centrum Warszawy – zbliżając do siebie śródmiejskie bulwary z Pragą. Mieszkańcy i nasi goście skorzystają dzięki niemu z uroków rewitalizowanej ulicy Okrzei. Odmieni się również okolica ulicy Karowej, która zostanie całkowicie przebudowana – mówił prezydent Rafał Trzaskowski. – Liczę na to, że most pieszo-rowerowy stanie się symbolem Warszawy. Będzie służył pieszym i rowerzystom jako miejsce rekreacji, z którego warszawianki i warszawiacy będą chętnie korzystać – dodał prezydent stolicy.

–  Dzisiaj trudno uciec od symboli. To most, który od początku miał łączyć. Naszą ambicją jest to, aby Warszawa była jednakowa dla wszystkich mieszkańców. Most jest symbolem wygranej samorządu i wprowadzi zupełnie nową jakość do miejskiej infrastruktury – powiedziała Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca Rady m.st. Warszawy.

Na kształt błyskawicy

Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są bardziej odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką.

Nowy most rozciąga się na długości 452 m i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie – dłuższej o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych tego typu obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.

Most poza funkcją komunikacyjną, będzie mieć więc także walory rekreacyjne. W dwóch miejscach linia konstrukcji przeprawy załamuje się. W tych „zagięciach” konstrukcja jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść na bok i bezpiecznie podziwiać widoki na Warszawę i Wisłę. Znajdzie się tam miejsce na drewniane siedziska. Brak ruchu samochodowego i piękne widoki na panoramę Warszawy pozwolą spacerowiczom i rowerzystom na chwilę odpoczynku i relaksu.

W kilka minut na drugą stronę

Nowy most znacznie przybliży lewobrzeżną Warszawę do centrum – fizycznie i symbolicznie. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu 6 minut, rowerzyści przejadą ją w 2 minuty. Po jego otwarciu ul. Okrzei wraz z ul. Ząbkowską, może stać się nową osią – praską wersją Traktu Królewskiego.

Do tej pory ul. Okrzei kończyła się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu, idący tą trasą, w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych, a kierując się dalej wzdłuż ul. Karowej, szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia.

Impuls do zmian

Budowa mostuto ogromna szansa i impuls do zmian, zwłaszcza dla prawobrzeżnej Warszawy. Obecnie trwają prace projektowe dla przebudowy wspominanej ul. Okrzei. Całe jej otoczenie posiada uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego określający funkcje i wygląd poszczególnych ulic. Będzie tu więcej zieleni, ma powstać również infrastruktura rowerowa oraz nowe – szersze i wygodne chodniki oraz mała architektura.

Rozpoczęcie realizacji inwestycji zaplanowane jest w 2024 r. W przyszłym roku gotowy będzie już most pieszo-rowerowy przez Wisłę. Celem jest zrewitalizowanie ul. Okrzei tak, aby pod względami wizualnym i użytkowym współgrała z przeprawą, która w ramach nowego Centrum Warszawy zbliży do siebie Śródmieście i Pragę.

Strategiczne połączenie

Równolegle z pracami wykończeniowymi na moście trwają prace projektowe nad wyznaczeniem nowego przejścia dla pieszych – na wysokości ul. Karowej, w osi mostu. Ma być ono wyposażone w sygnalizację świetlną i przejazdy rowerowe. Szacunkowy koszt zaprojektowania oraz przeprowadzenia prac w terenie to ok. 2 mln zł. Projekt przejścia właśnie powstaje, a Zarząd Dróg Miejskich m.st. Warszawy planuje zbudować je w przyszłym roku.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Czy w Warszawie powinien być nocny zakaz sprzedaży alkoholu?

6 maja ruszają konsultacje społeczne w sprawie ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu. Czas na zabranie głosu przez mieszkańców w tej sprawie upływa...

Remont torowiska na rondzie Czterdziestolatka

Warszawscy tramwajarze wykorzystają długi weekend na remont przejazdów tramwajowych na rodzie Czterdziestolatka. Od 3 do 5 maja nie będzie można pojechać...

Przy Żelaznej powstanie budynek z pionowym ogrodem. Pierwszy taki w Warszawie!

Architekci z pracowni FAAB stworzyli koncepcję budynku, będącego nową siedziba instytutu Łukasiewicz-Itech. Gmach może stanąć przy Żelaznej 87 na Woli.

Ratusz otworzył oferty na przebudowę rejonu ulic Złotej i Zgody

Ogłoszono wyniki przetargu na przebudowę ulic Złotej i Zgoda w ramach projektu Nowego Centrum Warszawy. W ramach prac całokowicie przebudowane będą ulice...

20 lat Warszawy w Unii Europejskiej

Ponad 800 projektów realizowanych przez miasto stołeczne Warszawę otrzymało europejskie dofinansowanie. Inwestycje z udziałem pieniędzy unijnych to budowa metra, linii tramwajowych, zakup...

Eksperci JLL podsumowują I kwartał 2024 roku na rynku mieszkaniowym

– Łącznie na sześciu głównych rynkach deweloperzy sprzedali w I kwartale 11 tys. mieszkań. Spadek w porównaniu z poprzednim kwartałem wyniósł blisko 23%....

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...