Czy utwór „The Tower” w wykonaniu Luny ma szansę na sukces w Eurowizji 2024? To pytanie, które w ostatnim czasie budzi duże emocje w przestrzeni publicznej. W kontekście nadchodzącego konkursu, w SW Research przeprowadziliśmy na ten temat szczegółowy sondaż.
Piosenka zadebiutowała w serwisach streamingowych 23 stycznia, a sama piosenkarka była promowana w kampanii digitalowej (m.in. na Times Square) w ramach „EQUAL Spotify”. „The Tower” jako polska piosenka na Eurowizję 2024 została wyłoniona 19 lutego w ramach zamkniętych preselekcji organizowanych przez Telewizję Polską. W głosowaniu jury otrzymała 34 punkty, a tuż za nią z 33 punktami znalazł się utwór „WITCH-ER Tarohoro” Justyny Steczkowskiej.
19,4% Polaków przewiduje awans polskiej piosenki do finału Eurowizji
W opublikowanym na oficjalnym kanale Eurowizji filmie prezentującym piosenkę polskiej kandydatki wywiązała się zagorzała dyskusja, a sam materiał osiągnął już ponad 1,2 milionów wyświetleń (co jest rekordowym wynikiem biorąc pod uwagę czas publikacji – póki co większy zasięg mają opublikowane utwory reprezentujące Ukrainę i Hiszpanię – te opublikowano ponad 2 tygodnie temu).
Pod wideo piosenka zebrała bardzo pozytywne komentarze ze strony obcokrajowców. Stanowiska naszych rodaków co do samego utworu sa zróżnicowane. Dodatkowo wątpliwości budzi także sposób w jaki odbywały się preselekcje.
Zadając pytanie o szanse utworu „The Tower” na awans do finału Eurowizji, badanie ujawnia, że łącznie blisko co piąty respondent (19,4% – suma “zdecydowanie tak” i “raczej tak”) wyraża pozytywne nastawienie, podczas gdy niemal co trzeci (30,9%) ma negatywne przewidywania co do sukcesu Luny.
Luna zaprezentuje swój utwór w pierwszym półfinale, który odbędzie się 7 maja br. Jej konkurencją tego dnia będą wykonawcy z Ukrainy, Chorwacji, Irlandii, Litwy, Serbii, Cypru, Słowenii, Islandii, Finlandii, Portugali, Luksemburgu, Austrailii, Azerbejdżan i Mołdawii.
Wśród najmłodszych respondentów (do 24 lat) dominuje optymizm (30,6% pozytywnych odpowiedzi), podczas gdy wraz z wiekiem wzrasta odsetek negatywnych odczuć na szansę awansu piosenkarki do finału konkursu.