Od 2007 roku czekaliśmy na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W końcu się udało Pierwsze prace budowlane ruszą w kwietniu, ale droga do budowy była długa i kręta.
Pierwszy projekt siedziby Muzuem Sztuki Nowoczesnej wyłoniono w drodze międzynarodowego konkursu. Christian Kerez 18 lutego 2007 roku wygrał konkurs na projekt budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jego propozycje wybrano spośród 109 innych projektów. Projekt od początku budził wiele kontrowersji wśród mieszkańców Warszawy i doczekał się nawet kilku parodii, które zdobyły popularność wśród internautów.
Kerez przez pięć lat pracował nad ostatecznym projektem budynku, który miał stanąć na placu Defilad. Niemal od samego początku był w sporze z miastem. Zmieniał się zakres prac, bo ratusz do projektu dołożył siedzibę Teatru Rozmaitości, a architekt najpierw wynegocjował wysokie wynagrodzenie.
Z powodu konfliktów pomiędzy ratuszem i architektem miasto zerwało z projektantem umowę w 2012 roku.
Nowy projekt i dwa budynki
Rozpoczęcie prac przy MSN (Muzeum Sztuki Nowoczesnej) to początek śródmiejskiej rewolucji. Długa na sto metrów jasna bryła stanie tuż obok Pałacu Kultury. Tuż obok powstanie nowy prac i drugi budynek – siedziba teatru.
Przed Pałacem Kultury i Nauki, wzdłuż wschodniej strony ul. Marszałkowskiej, dzięki inżynierom z Warbudu, stanie długi na ponad 100 m, wysoki na 26 m, gmach o białych elewacjach – Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Budowa potrwa 42 miesiące. Budowa muzuem miała ruszyć w 2014 roku.
Muzeum Sztuki Nowoczesnej to 4-kondygnacyjny budynek, w którym kondygnacje podziemne posadowione zostaną nad istniejącą stacją metra. Architekturę kondygnacji nadziemnych muzeum tworzyć będzie prostopadłościenna bryła z betonu i szkła.
W muzeum znajdą się galerie i przestrzenie wystawowe, będzie ono także pełnić funkcję edukacyjną, magazynowania i konserwacji dzieł sztuki. W budynku przewidziano również powierzchnie biurowe dla administracji muzeum. Parter z wejściami z obydwu stron, od ul. Marszałkowskiej i od strony pasażu będzie zawierał hole wejściowe, audytorium, przestrzeń edukacyjno-wykładową, galerię ekspozycji zmiennej, sklep tematyczny oraz kawiarnię z zapleczem. Wszystkie przestrzenie na parterze będą spełniać funkcje publiczne dobrze widoczne z zewnątrz, dzięki przeszkleniom na całej wysokości kondygnacji. Audytorium zaprojektowano jako przestrzeń odgrodzoną od galerii jedynie systemem zasłon na czas wykładów, dyskusji panelowych i wydarzeń związanych ze sztuką.
W przyszłości, bliżej Pałacu Kultury i Nauki ma powstać krótszy budynek o ciemnych elewacjach – siedziba Teatru Rozmaitości. Oba obiekty – muzeum i teatr zaprojektował amerykański architekt Thomas Phifer, wspierany przez polską pracownię APA Wojciechowski. W pasażu między budynkami pojawi się zieleń – kępa glediczji trójcierniowych.
Foto: materiały prasowe