Ul. Krucza całkowicie się zmieni. Po środku ulicy powstanie szeroki pieszy pasaż wśród zieleni, a ruch kołowy zostanie uspokojony i skierowany na jednopasmowe jezdnie po bokach pasażu. Właśnie ruszył przetarg na zaprojektowanie nowego wyglądu tej drogi w Śródmieściu.
Jak dokładnie będzie wyglądać odświeżona ulica? Odpowiedź na to pytanie da projekt wykonawczy. Właśnie ruszył przetarg na przygotowanie takiego dokumentu. Termin składania ofert mija 9 sierpnia. Projektant będzie miał 16 miesięcy na wykonanie zadania. Przebudowa powinna zacząć się w 2023 r.
Przetarg składa się z czterech części. Poza projektantem Kruczej wskazany zostanie również projektant lub projektanci, którzy przygotują projekty wykonawcze ul. S. Okrzei (na całej długości), Chodeckiej (na odcinku między ulicami Balkonową a Matki Teresy z Kalkuty), al. Solidarności (droga dla rowerów między al. Jana Pawła II a ul. Leszno).
Od głównej osi do przyjaznej ulicy
Ul. Krucza w obecnym kształcie powstała w latach 50. Nadano jej wówczas rolę głównej osi socrealistycznej dzielnicy centralnej, dlatego posiada aż 30-40 m szerokości, mimo że nie ma wielkiego znaczenia komunikacyjnego. Jezdnia z czterema, a miejscami nawet pięcioma pasami zajmuje znaczną część tej przestrzeni, a kierowcy wykorzystują ją do skośnego parkowania w zatokach i na chodnikach. Taka szerokość miejsca do poruszania się aut staje się dziś zbędna w obliczu zakończonej przebudowy placu Pięciu Rogów, która w jego najbliższym sąsiedztwie ruch całkowicie zmieni, a w nieco dalszym – zmniejszy.
Dlatego ul. Krucza przejdzie metamorfozę i zyska śródmiejski charakter. Środek jezdni zajmie szeroki na kilkanaście metrów pieszy pasaż, zacieniony wysokimi szpalerami drzew. Ruch samochodów zostanie uspokojony, auta pojadą jednopasmowymi jezdniami po obu stronach pasażu. Skrzyżowania z ulicami poprzecznymi nie będą przejezdne, w zamian na odcinku od Pańskiej do Alej Jerozolimskich pojawią się zawrotki. Tym samym ul. Krucza stanie się przestrzenią przyjazną dla wszystkich oraz miejscem sprzyjającym rozwojowi usług i gastronomii. Powstaną brakujące przejścia dla pieszych, infrastruktura rowerowa i zieleń.
Nowe Centrum Warszawy
Zmiana oblicza ul. Kruczej jest jednym z elementów Nowego Centrum Warszawy. To realizowany przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego plan przemiany centralnej części miasta, aby nabrała charakteru wygodnej, dostępnej i zielonej przestrzeni miejskiej.
W 2020 r. w ramach tego programu przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. W zeszłym roku zaczęła się skończona dwa miesiące temu przebudowa ronda Dmowskiego i ul. Marszałkowskiej. Powstały cztery nowe naziemne przejścia dla pieszych i infrastruktura rowerowa, ponadto w tym rejonie przybyła ponad setka drzew oraz tysiące krzewów i bylin.
Zakończono też przebudowę pl. Pięciu Rogów. Na skrzyżowaniu ulic Chmielnej, Zgoda, Brackiej i Szpitalnej pojawiły się 22 drzewa, ławki i fontanna. Wprowadzono też nową stałą organizację ruchu.
Zmian w ramach Nowego Centrum Warszawy będzie więcej. Trwa budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej w pobliżu Pałacu Kultury, a docelowo, w ciągu kilku najbliższych lat, w koordynacji z PKP PLK, które będą remontować tunel średnicowy, przebudowane zostaną Al. Jerozolimskie. Wcześniej nowego charakteru nabierze ul. Marszałkowska od pl. Konstytucji do pl. Bankowego, a także okolice pl. Trzech Krzyży.