Dziś nastąpi uroczyste otwarcie kładki na Ołowiance.
Ze względów bezpieczeństwa na moście, zaraz po jego otwarciu, obowiązywać będzie jeden kierunek ruchu. Pierwsze wspólne przejście odbędzie się z Ołowianki na Długie Pobrzeże. Kiedy już wszyscy znajdą się po drugiej stronie, będzie można przespacerować się w przeciwnym kierunku.
Nowa kładka nad Motławą – o długości 70,5 m – ma skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianką oraz zapewnić łatwiejszy dostęp do instytucji kultury w tej części miasta – do obiektów Filharmonii i Muzeum Morskiego z jednoczesną możliwością łączenia oferty kulturalnej Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii i Centralnego Muzeum Morskiego. To nowa atrakcja turystyczna i jednocześnie szansa na ożywienie rejonu dawnych zakładów mięsnych.
Budowa kładki rozpoczęła się w lipcu 2016 roku. Montaż zwodzonego przęsła mogliśmy obserwować 8 maja 2017. Inwestycja kosztowała ok. 10 mln, w tym dotacja celowa Marszałka Województwa Pomorskiego: 2,2 mln zł, pozostałe środki zabezpieczono z budżetu Miasta Gdańska.
Parametry techniczne obiektu:
– długość całkowita: 70,5m
– szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
– spadek poprzeczny – daszkowy na zewnątrz 1%
– spadek podłużny max. 6%
– rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5m
– światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05m
– kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
– wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m
Parametry żeglugowe:
– światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
– światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
– światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
– światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
– czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
– czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
– czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut