Zajęcia o profilu terapeutycznym w przedszkolu prowadzone są w oparciu o możliwości psychorozwojowe dzieci oraz potrzeby ich rodziców. Wszystkie prowadzone są w formie zabaw, w trakcie których zapewnione jest poczucie komfortu i bezpieczeństwa dziecka.
Czym jest przedszkole terapeutyczne?
Przedszkole terapeutyczne jest placówką pedagogiczną, w której przede wszystkim nacisk kładzie się na rozwój umiejętności poznawczych, emocjonalnych, społecznych i komunikacyjnych u dzieci ze spektrum autyzmu oraz z zespołem Aspergera. Maluchy, z którymi intensywna praca terapeutyczna prowadzona była od najmłodszych lat, mają większe poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji emocjonalnej. Dodatkowo zyskują narzędzia, która umożliwiają im spokojny rozwój i osiąganie kolejnych życiowych umiejętności.
Dzieci z zespołem Aspergera i ze spektrum autyzmu potrzebują przystępnego dla siebie sposobu przekazywania informacji na temat komunikacji, emocji i relacji społecznych, w czym zdecydowanie może pomóc odpowiednia placówka edukacyjna. Przedszkole terapeutyczne w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu czy innych większych ośrodkach miejskich nie stanowi problemu w odnalezieniu. W mniejszych miejscowościach może być to wyzwanie, jednak w ostatnich latach znacząco się to zmienia. Wraz ze wzrostem świadomości na temat autyzmu i jego spektrum oraz zespołu Aspergera, zakładane są przedszkola i placówki, w których pracują specjaliści mający doświadczenie i kompetencje do pracy z dziećmi wymagającymi konkretnego podejścia pedagogicznego.
Dlaczego warto zapisać dziecko do przedszkola terapeutycznego?
Zdecydowanie przedszkole terapeutyczne jest najlepszym sposobem edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami. Łagodnie wprowadza ono maluchy w świat placówek edukacyjnych i w grupę rówieśniczą. W tego typu miejscach rodzice mogą liczyć na specjalistyczne wsparcie psychologów, pedagogów, terapeutów, logopedów i fizjoterapeutów, którzy mają szerokie doświadczenie w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera i dotkniętych innymi trudnościami kognitywnymi. Placówki terapeutyczne oprócz własnego, dostosowanego do potrzeb dzieci programu, realizują również wytyczne MEN. Grupy w tego typu przedszkolach liczą ok. 5-10 dzieci, którymi jednocześnie opiekuje się 2-3 nauczycieli. W ten sposób, każdy maluch ma zapewnione optymalne warunki rozwojowe i najwyższą jakość kształcenia.
Warto wspomnieć, że oprócz przedszkoli terapeutycznych, dostępne są również placówki integracyjne. Mają one odrębną specyfikę. W przedszkolach integracyjnych zajęcia prowadzone są zarówno dla dzieci zdrowych, jak i tych ze specjalnymi potrzebami. Grupy w przedszkolach integracyjnych są większe od tych w placówkach terapeutycznych (liczą ok. 15-20 dzieci). Aby dziecko ze spektrum autyzmu lub z zespołem Aspergera mogło zostać przyjęte do placówki integracyjnej, powinno spełniać kilka kryteriów, n.in mieć odpowiednio rozwinięte zdolności komunikacyjne i społeczne, być samodzielne w jedzeniu, piciu, ubieraniu się i toalecie oraz rzadko przejawiać zachowania trudne, mogące wpływać na całą grupę. Nie bez znaczenia jest również to, w jaki sposób dziecko wchodzi w relację z rówieśnikami: czy nawiązuje z nimi kontakt, zadaje im pytania, odpowiada na pytania stawiane sobie i czy angażuje się we wspólne aktywności.
Zdaniem specjalistów, najbardziej efektywnym sposobem nauki maluchów ze spektrum autyzmu i z zespołem Aspergera jest rozpoczęcie od placówek terapeutycznych i stopniowe wprowadzanie zajęć integracyjnych. Dzięki temu maluch nie będzie czuł się przebodźcowany, co może nastąpić w sytuacji włączenia go od razu do grupy integracyjnej. Zbyt szybkie włączenie dziecka do placówki integracyjnej może skutkować reakcją stresową i lękową oraz wykształceniem się negatywnych zachowań, które trudno będzie w przyszłości rozwiązać.
Jak prowadzone są zajęcia dla dzieci ze spektrum autyzmu?
W placówkach terapeutycznych dzieci odbywają ok. 5 godzin terapii dziennie, z czego blisko 4 godziny prowadzone są w grupie, a godzina indywidualnie. W zależności od potrzeb dziecka oraz programu, jaki ma dana placówka, zajęcia terapeutyczne mogą dotyczyć:
- treningu umiejętności społecznych, którego celem jest nauczenie dzieci funkcjonowania w grupie
- treningu czystości
- ćwiczeń logopedycznych poszerzających kompetencje komunikacyjne dzieci
- integracji sensorycznej, pozwalającej zmniejszyć dyskomfort wynikający z nadwrażliwości lub braku wrażliwości na bodźce
- treningu słuchowego Johansena
- muzykoterapii
- bajkoterapi
- realizacji programu aktywności Knillów, który polega na różnorodnej aktywności ruchowej przy odpowiednio dobranej muzyce.
Dobrym przykładem placówki doskonale realizującej programy terapeutyczne jest przedszkole montessori Mądre Główki. Warto pamiętać, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia: przed zapisaniem malucha do konkretnej placówki, wskazane jest jak jak najbardziej wnikliwe omówienie z opiekunami potrzeb malucha.
Artykuł sponsorowany