Choć kontrowersje nie ustają, Centralny Port Komunikacyjny idzie jak burza. W ciągu ostatnich 18 miesięcy projekt nabrał tempa, zyskał finansowanie i rozpoczął finalizację kluczowych etapów. Według rządowych deklaracji – a także licznych umów i dokumentów – pierwszy samolot z nowego lotniska CPK wystartuje w 2032 roku. Razem z nim – ruszy Kolej Dużych Prędkości z Warszawy do Łodzi.
Centralny Port Komunikacyjny, jeszcze niedawno nazywany „papierowym gigantem”, coraz mocniej zaznacza swoją fizyczną obecność. Ostatnie półtora roku to czas konkretów – decyzje lokalizacyjne, zakończone projekty budowlane, tysiące hektarów wykupionych gruntów i przetargi warte miliardy. Do końca 2025 roku planowane są zamówienia publiczne na sumę 30 miliardów złotych.
Według obecnych harmonogramów, CPK w 2032 roku ruszy pełną parą: pasażerskie lotnisko obsłuży rocznie 34 mln osób, a pierwsza linia Kolei Dużych Prędkości połączy Warszawę z Łodzią w zaledwie kilkadziesiąt minut.
Nowy Program Wieloletni CPK na lata 2024–2032 zakłada łączne finansowanie na poziomie 122 miliardów złotych – w tym 76,8 miliarda zł na inwestycje kolejowe, 42,7 miliarda na lotnisko i 2,5 miliarda złotych na drogi. Inwestycja opiera się wyłącznie na polskim kapitale. Środki posłużą m.in. do realizacji dokumentacji, wykupu nieruchomości, prac fundamentowych oraz budowy tuneli.
W ramach Programu Dobrowolnych Nabyć, spółka CPK pozyskała ponad 50% gruntów pod lotnisko. W przypadku linii Warszawa–Łódź właściciele zgłosili 95% działek. Według spółki to dowód na skuteczność nowego podejścia i społecznej odpowiedzialności inwestycji.
Projekt architektoniczny terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego został przygotowany przez konsorcjum Foster and Partners oraz Buro Happold. Dokumentacja liczy ponad 6 tysięcy rysunków technicznych i kilkadziesiąt raportów. CPK planuje złożyć wnioski o pozwolenia na budowę w trzecim kwartale 2025 roku.

W 2026 roku rozpoczną się pierwsze prace budowlane przy terminalu, w tym palowanie fundamentów. Wartość przetargu to 5 miliardów złotych. Budowa zakończy się przed końcem 2031 roku.
Linia Kolei Dużych Prędkości umożliwi podróż z prędkością do 320 km/h. W ramach projektu „Polska w 100 minut” podróż z Warszawy do Wrocławia czy Poznania będzie szybsza niż samochodem. Do 2035 roku powstanie łącznie 480 km torów.
W Łodzi rozpoczęto już budowę tunelu dalekobieżnego. Prace przy komorze Retkinia zostały zakończone, a w czerwcu 2025 ruszyło drążenie tunelu. Za realizację odpowiada konsorcjum PORR – kontrakt wart jest 2,17 miliarda złotych.
CPK nie skupia się jedynie na głównej linii „Y”. Spółka planuje kolejne inwestycje kolejowe, m.in. z Płocka do Włocławka czy z Ostrołęki do Giżycka. Trwają również prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową, która ma określić kierunki rozwoju transportu szynowego w Polsce po 2035 roku.