REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Kto zaprojektuje trzecią linię metra? Ratusz właśnie otworzył oferty!

Strona główna Informacje Kto zaprojektuje trzecią linię metra? Ratusz właśnie otworzył oferty!

Warszawskie Metro poznało dzisiaj oferty w przetargu na zaprojektowanie pierwszego odcinka linii M3. Na nowej trasie – o długości ponad 8 km – znajdzie się siedem stacji, w tym sześć nowych. Budowa tej linii powinna ruszyć w 2028 roku. Pierwsi pasażerowie pojadą nią kilka lat później.

Zamawiający na „Wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie – Etap I – Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową” przeznaczył kwotę 81.524.916,60 zł brutto. Ostatecznie ofertę na zaprojektowanie linii metra M3 ze stacji Stadion Narodowy do stacji Gocław złożyło konsorcjum w składzie: ILF CONSULTING ENGINEERS POLSKA Sp. z o.o. (lider) oraz METROPROJEKT Sp. z o.o. Kwota złożonej oferty wynosi 78.181.260,00 zł brutto. Teraz komisja przetargowa rozpocznie analizę dokumentacji w oparciu o szczegółowe kryteria oceny*.

– Prawie 60 proc. mieszkanek i mieszkańców Warszawy korzysta z transportu publicznego, a 89 proc. jest z niego zadowolonych. Jesteśmy z tego dumni i konsekwentnie rozwijamy komunikację zbiorową. Chcemy, żeby transport szynowy dotarł do wszystkich 18 dzielnic stolicy oraz by do 2050 roku ponad połowa warszawianek i warszawiaków miała metro w zasięgu krótkiego, kilometrowego spaceru. Dlatego rozpoczynając prace projektowe i procedurę przetargową dla linii M3, pracujemy równocześnie nad zabezpieczeniem środków na budowę IV linii metra – mówi prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.

Trzy lata na realizację

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Zamówienie będzie podzielone na kilka etapów – m.in. opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji, uzyskanie decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej, opracowanie projektów budowlanych wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi oraz pełnienie nadzoru autorskiego. Komisja przetargowa będzie teraz analizować ofertę pod względem formalnym i merytorycznym.

Na realizację przedmiotu zamówienia wykonawca będzie miał 36 miesięcy od daty zawarcia umowy (nie licząc nadzoru autorskiego, który przewidziany jest na okres od rozpoczęcia do zakończenia robót budowlanych, wykonywanych w ramach odrębnej umowy, jednak nie dłużej niż do końca 2032 roku).

M3 na Pragę-Południe

Przetarg dotyczy pierwszego odcinka M3, który będzie miał 8,1 km długości. Znajdą się tam stacje: Stadion Narodowy (od początku projektowana i wybudowana jako węzeł przesiadkowy), a także sześć nowych, czyli projektowanych: Dworzec Wschodni, Mińska, Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław.

W kolejnych etapach linia M3 ma zostać przedłużona pod Wisłą w kierunku Siekierek, a dalej – przez Sielce – do skrzyżowania z linią M1 na wysokości stacji Racławicka. Dalej M3 będzie przebiegać przez Wyględów aż do stacji PKP Żwirki i Wigury, gdzie skrzyżuje się z przyszłą linią M4.

Docelowo M3 będzie liczącą 15 stacji linią obwodową – zamiast kierować się bezpośrednio do centrum, będzie przebiegać łukiem wokół centrum i dowozić pasażerów do wszystkich linii: M1, M2, M4, M5.

W planach trzy nowe linie

To nie koniec prac związanych z przygotowaniami do realizacji kolejnych linii metra w Warszawie – według masterplanu komunikacyjnego do 2050 roku powstaną tu trzy nowe linie metra. Dzięki temu ponad połowa mieszkańców stolicy – zgodnie z ideą miasta 15-minutowego – będzie mieszkać w zasięgu dojścia piechotą do stacji metra, a 17 z 18 dzielnic będzie miało dostęp do tego środka transportu.

Już w marcu, na sesji budżetowej Rady Miasta st. Warszawy, odbędzie się głosowanie nad zapewnieniem funduszy na prace przedprojektowe dla linii M4 (26 km, 23 stacje + STP). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na: ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji – niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Obecnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli i będzie oddana do użytku w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 km – z 42 stacjami.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

OKAM zakończył dialog o etapie I planowanej inwestycji F.S.O. PARK

15 maja br. zakończył się dialog poświęcony etapowi I planowanej przez OKAM warszawskiej inwestycji F.S.O. PARK. Odbyło się 6 spotkań, w...

ATENOR odnowi warszawski budynek UBC II

ATENOR, belgijski deweloper odpowiedzialny za inwestycję Lakeside, zamierza odnowić sąsiedni budynek UBC II. W marcu 2024 r. projekt otrzymał pozwolenie...

Instytut Głuchoniemych do przebudowy

Znajdujący się przy placu Trzech Krzyży budynek Instytutu Głuchoniemych przejdzie modernizację. Inwestycja pozwoli zapewnić dzieciom i wychowankom ośrodka nowoczesne, dostosowane do...

Xperi dołącza do najemców Skylinera

Skyliner, zyskał ostatnio nowego najemcę. Do wieżowca przy Rondzie Daszyńskiego wprowadzi się Xperi, amerykański gigant technologiczny. W Skylinerze firma zajmie blisko 3.000...

Kamienica Nova Chopina 22 – inwestycja na mieszkaniowej mapie Pruszkowa

Milestone uruchamia sprzedaż mieszkań w swojej najnowszej, zrównoważonej inwestycji, zlokalizowanej w sercu Pruszkowa. Oferta obejmuje 17 ekskluzywnych mieszkań o metrażach od...

Skanska pozbyła się biurowca Studio B za 86 mln euro

Skanska podpisała umowę sprzedaży swojego warszawskiego projektu Studio B. Nabywcą jest Stena Real Estate AB, międzynarodowy podmiot działający na rynku nieruchomości,...

Polecane

II edycja Festiwalu Fotoforma już w czerwcu!!

Nadchodzi II edycja Festiwalu Fotoforma! Już 13 i 14 czerwca 2024 r. to wyjątkowe wydarzenie ponownie zagości na PGE Stadionie Narodowym w...

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....