REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Tramwaje jeżdżą już po ulicy Gagarina

Strona główna Infrastruktura Tramwaje jeżdżą już po ulicy Gagarina

Ponad kilometr nowych torów, w większości pokrytych rozchodnikiem, trzy wygodne perony przystankowe, obok jeszcze więcej zieleni i droga dla rowerów – tak prezentuje się otwarta właśnie trasa tramwajowa na ulicy Gagarina. Dziś rano tramwajem linii 11 z Mokotowa na Nowe Bemowo pojechali pierwsi pasażerowie, w tym prezydent Rafał Trzaskowski.

Bardzo się cieszę, że po ponad 50 latach tramwaj wrócił na ten odcinek Mokotowa –pomiędzy ulicą Czerniakowską a Belwederską. Ta trasa jest oczywiście odnogą tramwaju na Wilanów, którą intensywnie budujemy. Również na ulicy Gagarina trwają ostatnie, drobne prace wykończeniowe, ale tramwaje mogą już bezpiecznie i komfortowo wozić pasażerki i pasażerów. Chcieliśmy dotrzymać majowego terminu uruchomienia tej trasy i to się udało – mówił dziś Rafał Trzaskowski podczas inauguracji nowej trasy tramwajowej, którą mieszkańcy Sielc i Czerniakowa dojadą do centrum miasta dokładnie w kwadrans.

Tramwaje kursowały już w przeszłości ulicą Gagarina – i dalej, Czerniakowską, w kierunku Sadyby. Ostatni tramwaj przejechał tą trasą w 1973 roku. Ówczesne władze Warszawy zdecydowały o poszerzeniu ulicy – kosztem komunikacji miejskiej – dla coraz większego ruchu samochodowego.

Rozbudowa linii tramwajowych jest dla nas absolutnym priorytetem. Przez cały czas stawiamy na komunikację miejską, która jest najlepsza w tej części Europy i cieszę się, że możemy kontynuować uruchamianie kolejnych linii tramwajowych – tak jak to zapowiadaliśmy. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia z Unii Europejskiej – sam tabor tramwajowy został dofinansowany ze środków unijnych, za co chcę podziękować przedstawicielom rządu oraz dyrekcji Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Liczę również, że wraz z odblokowaniem środków z KPO, będzie możliwość pozyskiwania pieniędzy z Unii Europejskiej – na tym samym poziomie co do tej pory. Warto przez cały czas przypominać o tym, że gdyby nie te olbrzymie pieniądze – ponad 18 miliardów złotych z budżetu unijnego, które otrzymała Warszawa – trudno byłoby nam planować tak duże inwestycje, a zwłaszcza rozwój komunikacji miejskiej, w tym budowę nowych linii metra, tras tramwajowych oraz zakup nowoczesnego taboru – dodał prezydent stolicy.

Szybko i wygodnie

Ponad kilometrowy odcinek torów między ulicami Czerniakowską i Belwederską to pierwszy z elementów budowanej trasy tramwajowej do Wilanowa. Na nowej trasie kursują od dziś tramwaje linii 11. W szczycie „jedenastka” połączy Mokotów (Sielce) z Nowym Bemowem, a poza szczytem – tramwaje dojadą na Wolę (dokładnie – Cmentarz Wolski).

Tramwaje zatrzymują się na nowych przystankach: Spacerowa (na wylotach skrzyżowania Spacerowej, Belwederskiej i Gagarina), Sielecka (po zachodniej stronie skrzyżowania Sieleckiej i Gagarina) oraz Sielce (po zachodniej stronie skrzyżowania Gagarina i Czerniakowskiej). To wygodny i bezpieczny terminal przesiadkowy – w obrębie skrzyżowania Gagarina/Czerniakowska pasażerowie mają do dyspozycji cztery przystanki autobusowe. Dwa pozostałe przystanki (Goworka) znajdują się już przy ulicy Puławskiej.

Tramwaje kursują co 8 minut – w szczycie komunikacyjnym, a trasę tę obsługują – również ze względu na specyfikę końcowego przystanku – dwukierunkowe i niskopodłogowe tramwaje marki Hyundai.

Drzewa, krzewy, droga dla rowerów

Budowie torów na Mokotowie-Sielcach towarzyszyła też pełna przebudowa jezdni. Kierowcy mają teraz do dyspozycji cztery pasy – miejsce dwóch zajęły tory, które obsadzone zostały rozchodnikiem.

– Trasa tramwajowa na ulicy Gagarina to nie tylko położenie torów i budowa przystanków, ale też inwestycja w wodociągi, w kanalizację oraz nasadzenia zieleni, w tym nowe drzewa, które są również – jeśli chodzi o wyzwania cywilizacyjne, przed jakimi stoi Warszawa – istotnym elementem tworzenia i budowy tkanki miejskiej – powiedział Sławomir Potapowicz, wiceprzewodniczący Rady m.st. Warszawy.

Planując nową trasę tramwajową nie zapomniano o rowerzystach – wzdłuż Gagarina powstała droga dla rowerów i została ona zbudowana omijając drzewa, dzięki czemu nie trzeba było ich usuwać. Dosadzonych zostało aż 66 drzew – to o 8 więcej niż planowano.

Więcej na Gagarina będzie również niskiej zieleni – oprócz 800 metrów rozchodnika na torach – są tu także krzewy i rabaty z kwitnącymi bylinami. Z kolei wypełnione kamieniami gabiony na końcowym przystanku przy Czerniakowskiej obsadzone zostaną bluszczem.

Projekt budowy trasy tramwajowej na Gagarina współfinansowany był ze środków Unii Europejskiej i otrzymał wsparcie w kwocie 43 347 766,29 zł. Szczegóły można znaleźć na stronie inwestycji.

Kolektor pod torami

Równolegle z pracami przy trasie tramwajowej na Gagarina trwała budowa kolektora Mokotowskiego Bis, którym w marcu br. rozpoczął się transport ścieków i wód opadowych. Technologia bezwykopowa pozwoliła utrzymać ruch kołowy ulicą Gagarina w obu kierunkach przez cały czas trwania robót.

– Zdecydowaliśmy się na tę wspólną realizację, żeby skrócić okres utrudnień dla mieszkańców. Nowy kolektor zbiera wodę opadową – dzięki czemu, przy naprawdę dużych opadach, nie będą zalewane ulice – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.

Nowo wybudowany kolektor Mokotowski Bis ma ok. 1,2 km długości. Od strony ulicy Belwederskiej został połączony z kolektorem Mokotowskim, a od strony ulicy Czerniakowskiej z Nadbrzeżnym. Jego średnica wewnętrzna to 2,8 m. Będzie mógł pomieścić ok. 6,9 tys. m3 ścieków i wód opadowych, odciążając kolektor Mokotowski.

Zmiany w komunikacji miejskiej

W nocy z niedzieli na poniedziałek, z 12 na 13 maja, na ulicę Spacerową wróciły dwa kierunki ruchu. Pomiędzy Puławską a Czerniakowską kierowcy znów mają do dyspozycji dwie jezdnie.

Autobusy linii 131, 501, 519 i 522 wróciły już na swoje trasy podstawowe, czyli ulicami Spacerową i Goworka w obu kierunkach. Autobusy 167 i 168 jeżdżą tymi ulicami na pętle Stare Bemowo/Fort Radiowo lub Woronicza. Te jadące w stronę Siekierek-Sanktuarium oraz Witolina pozostały jeszcze na dotychczasowym objeździe aleją Niepodległości, Stefana Batorego, Waryńskiego i Puławską. Autobusy linii 119 do pętli Rakowiecka-Sanktuarium kursują Sielecką, Gagarina, Spacerową, Goworka, a w stronę Wiśniowej Góry – Stefana Batorego, Waryńskiego, Puławską, Goworka, Spacerową do Gagarina i Sieleckiej. Autobusy linii nocnych N31 i N81 na Dworzec Centralny także jeżdżą Spacerową i Goworka.

W nocy ze środy na czwartek, z 15 na 16 maja, tramwajarze otworzą wyjazd z ulicy Chełmskiej na Belwederską i Sobieskiego. Zamknięte zostanie natomiast połączenie z ulicą Dolną. Te zmiany wpłyną na kursowanie autobusów.

Od czwartku, 16 maja, na swoje trasy podstawowe w obu kierunkach wrócą autobusy linii 107, czyli ulicami Chełmską i Czerniakowską oraz nocne N31 i N81 – Gagarina, Czerniakowską i Chełmską. Przestaną kursować autobusy zastępczej linii nocnej Z31. Zmieni się trasa linii 119 – w stronę Rakowieckiej-Sanktuarium autobusy pojadą ulicami: Chełmską, Belwederską, Spacerową i Goworka, a w stronę Wiśniowej Góry będą kursowały Belwederską i Chełmską. Autobusy 141 ominą (w obu kierunkach) zamkniętą ulicę Dolną jadąc ulicami: Gagarina, Spacerową, Goworka i Puławską. Zmieni się także trasa autobusów linii 172 – dojadą (i potem ruszą w przeciwnym kierunku) do pętli przy ulicy Chełmskiej (nieopodal Czerniakowskiej). Autobusy nie będą jeździły ulicą Dolną tylko pojadą Puławską do Goworka, Spacerowej i Belwederskiej, aby Chełmską dojechać do pętli.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.   

Wiadomości

Rekordowy bieg na Varso Tower

Trzecia edycja zawodów Wbiegnij na Varso Tower przyniosła rekordy trasy zarówno u mężczyzn, jak i kobiet. Na 53. piętro biurowca najszybciej wbiegł...

Unidevelopment SA kończy sprzedaż Pauzy na Ochocie

Unidevelopment SA zakończyła sprzedaż w warszawskiej inwestycji apartamentowej Pauza Ochota – najbardziej prestiżowym ze swoich dotychczasowych projektów mieszkaniowych. W kameralnym budynku...

UW z ośrodkiem w Kościelisku. Ośrodek „Wrzos” otwarty

Od 25 maja pracownicy, doktoranci oraz emeryci i renciści UW mogą skorzystać z wypoczynku w zmodernizowanym Domu Pracy Twórczej i Wypoczynku...

Plexi w Warszawie – najlepsze rozwiązania dla Twoich potrzeb

Jeśli szukasz wysokiej jakości produktów z plexi na wymiar w Warszawie, trafiłeś we właściwe miejsce. W tym artykule znajdziesz wszystko, co musisz...

Pożegnanie z „tymczasowym” deptakiem na ulicy Zgoda

ZDM wzorem poprzednich lat wprowadza na ul. Zgoda w okresie wiosenno-letnim czasową organizację ruchu. Ma to związek z ustawieniem ogródków gastronomicznych....

Plac Unii przyciąga nowych najemców!

Do grona najemców Placu Unii dołączyła firma AGRO Ubezpieczenia – Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych. Z kolei spółka Tradedoubler – lider oferujący rozwiązania...

Polecane

XV WARSZAWSKIE TARGI MIESZKANIOWE DOM 2024

Już za 2 tygodnie (8-9.06.2024 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2024. To już piętnasta edycja...

OGROMNA PUSZKA W CENTRUM MIASTA

W dniach 21-26 maja w samym sercu Warszawy pod Pałacem Kultury i Nauki od strony ul. Emilii Plater można skorzystać z wyjątkowej,...

Zbliżają się Międzynarodowe Targi Książki w Warszawie!

Targi Książki w Warszawie odbędą się w dniach od 23 do 26 maja br. w Pałacu Kultury i Nauki i na placu...

II edycja Festiwalu Fotoforma już w czerwcu!!

Nadchodzi II edycja Festiwalu Fotoforma! Już 13 i 14 czerwca 2024 r. to wyjątkowe wydarzenie ponownie zagości na PGE Stadionie Narodowym w...

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...