Plac G. Narutowicza czekają zmiany. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych ogłosił przetarg na projekt przebudowy. Podstawą ma być koncepcją, zgodnie z którą plac stanie się reprezentacyjnym miejscem przyjaznym mieszkańcom.
Przewiduje ona m.in., zwężenie ul. Grójeckiej do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Umożliwi to zachowanie drzew w centralnej części placu, wydzielenie dróg rowerowych i miejsc parkingowych. Jezdnia w kierunku centrum ma zostać wyprostowana i prowadzić równolegle do torowiska tramwajowego.
W celu sporządzenia dokumentacji technicznej umożliwiającej przebudowę pl. Narutowicza, przez firmy DAWOS Sp. z o.o. i LUWE Architekci Łukasz Węcławski opracowana została „Koncepcja techniczna przebudowy pl. Narutowicza w Warszawie”. Wg przedstawionej koncepcji, przebudowany pl. Narutowicza uzyska zarówno walory miejsca przyjaznego mieszkańcom, jak i reprezentacyjny charakter placu miejskiego o różnorodnych funkcjach przy jednoczesnym utrzymaniu i usprawnieniu węzła komunikacyjnego.
Podstawowymi założeniami ww. koncepcji są w szczególności:
-
uzyskanie indywidualnej i jednorodnej kompozycji planu o przyjaznym klimacie, przy jednoczesnym powiązaniu z istniejącym otoczeniem,
-
nawiązanie do przedwojennej kompozycji urbanistycznej (prosta ulica Grójecka, centralna przestrzeń miejska placu z dominantą – kościołem autorstwa Oskara Sosnowskiego, podkreślenie osi kompozycyjnych – wzdłuż ulic Filtrowej, Uniwersyteckiej, Józefa Supińskiego),
-
wyeksponowanie pomnika patrona placu – prezydenta Gabriela Narutowicza, poprzez umieszczenie go w centralnej przestrzeni,
-
usprawnienie rozwiązań komunikacyjnych, poprzez ułatwienia dla korzystania z transportu publicznego, zastosowanie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Realizacja inwestycji zgodnie z koncepcją w zakresie układu drogowego przewiduje zwężenie ul. Grójeckiej do 2 pasów ruchu w każdym kierunku, co umożliwia zachowanie części wartościowych drzew w centralnej części placu, wydzielenie dróg rowerowych w przestrzeni chodnika oraz wydzielenie miejsc parkingowych wzdłuż ulicy. Pomiędzy jezdniami ul. Grójeckiej zachowana została linia tramwajowa, pozwalająca na zlokalizowanie przystanków dostępnych z przejścia dla pieszych przy ul. Barskiej oraz wydzielenie toku do skrętu w prawo w ul. Filtrową.
Przewidziana została zmiana organizacji ruchu (zmiana kierunku ruchu) dotycząca m.in. ulic Barskiej i Słupeckiej z kontrapasami rowerowymi.
W obrębie placu przewidziano dwa skrzyżowania:
-
skrzyżowanie ul. Grójeckiej (klasy głównej G) z ul. Filtrową (klasy zbiorczej Z) i z ul. Słupecką (klasy lokalnej L),
-
skrzyżowanie ul. Grójeckiej (klasy głównej G) z ul. Barską (klasy lokalnej L).
Dojazd do budynków położonych po wschodniej stronie placu oraz do projektowanych obiektów związanych z nową pierzeją możliwy jest od strony ulic: Filtrowej, Uniwersyteckiej, Maurycego Mochnackiego i Akademickiej.
Ul. Akademicka została przekształcona w ciąg pieszo-jezdny o ruchu uspokojonym (klasy dojazdowej D, z organizacją ruchu właściwą dla strefy zamieszkania) i przewidziana wyłącznie jako dojazd (z możliwością parkowania) do najbliższej zabudowy w obrębie kolonii Lubeckiego.
Wieloletnia Prognoza Finansowa m.st. Warszawy przewiduje, że inwestycja ma być realizowana w latach 2017-2018. Kwota przewidziana na ten cel to 24,969 mln zł. Realizacja inwestycji rozpocznie się od sporządzenia dokumentacji projektowej. Oznacza to, że parametry i rozwiązania przyjęte w istniejącej koncepcji będą ponownie analizowane i mogą ulec zmianie.