REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Warszawo, quo vadis?

Strona główna Polska w budowie Warszawo, quo vadis?

11071208_881855108522340_1064610243_o

11066059_881855121855672_1637329548_o

11065083_881855105189007_1167044527_o(1)

 

11051632_881855095189008_282316654_n

11040668_881855088522342_922905277_n

Jako architekt, Polak, żyjący na co dzień w Eindhoven, czyli jakieś 1200 km z od Warszawy,  bacznie przyglądam się zmianom jakie zachodzą w moim ukochanym mieście. Dorastałem w Warszawie, z której przeprowadziłem się do Holandii w 2008 roku jako 22-latek.. Dużo energii  zajmowało mi tłumaczenie zagranicznym znajomym,  jak należy postrzegać moje miasto, aby je pokochać.  Teraz nie muszę już tego robić, bo Warszawa sama z siebie daje  się dość łatwo polubić.  Nadal jest dużo do zrobienia, ale dzięki licznym inwestycjom i inicjatywom  miasto się zmienia. Chciałbym tutaj dodać, że zmienia się na lepsze, ale czuję pewien niedosyt,  a nawet niepokój o sposób, w  jaki te zmiany zachodzą. Często króluje megalomania rodem z Dubaju albo Szanghaju. Machnąłbym nawet ręką, na to co Polacy czy prywatni deweloperzy robią, za swoje pieniądze na swoich działkach. Niepokojące  jest, jak się myśli o przestrzeni publicznej i infrastrukturze.

Nie miałem jeszcze okazji przejechać się drugą, piękną linią metra, ale obrazki w internecie nasuwają mi pytanie, czy można było wydać pieniądze lepiej?  Na przykład na jedną stację więcej.

Pamiętam,  iż jakiś czas temu pojawił się pomysł estetyzacji  Politechniki –  „najbrzydszej” stacji polskiego metra. Korzystałem z tej stacji codziennie  dojeżdżając na pobliski Wydział Architektury. Fakt, jako architekt powinienem optować za ładnym metrem, ale bardziej cieszyłbym się, gdyby metro wtedy, po prostu zawoziło mnie na Bródno, gdzie mieszkałem.

Estetyka przestrzeni publicznej oraz infrastruktury nie powinna się opierać tylko i wyłącznie na najdroższych rozwiązaniach, czyli marmurach, szkle i szlachetnych metalach. Pieniądze na tego typu inwestycje płyną jeszcze szerokim strumieniem z Unii Europejskiej. Pamiętajmy jednak, że nie śpimy jak Bliski Wschód na petrodolarach, a fundusze pomocowe będą coraz skromniejsze.

Przed otwarciem drugiej linii metra wzbudziły we mnie niepokój pomysły jak przeprawiać rowery przez Wisłę. Pomysły były różne, ciekawe, stymulujące kreatywność i otwierające oczy: tunele, gondole, mosty, wyspy czy kładki .  Ostatni pożar mostu Łazienkowskiego rozpalił kolejne głowy do generowania szalonych pomysłów. Ale trzeba spojrzeć prawdzie w oczy.  Warszawa mekka rowerową nie będzie tak jak Amsterdam czy Kopenhaga. I to nie przez brak infrastruktury ale przez fakt,  iż miasto jest zbyt rozległe oraz, że przez pół roku jazda na rowerze nie jest czymś przyjemnych. Taki Amsterdam, który ma najwyższy wskaźnik przejazdów rowerami, nie ma wcale spektakularnej infrastruktury. Nie ma tu też zapierających dech w piersiach kładek, czy  bezkolizyjnych skrzyżowań rowerowych. W ogóle muszę przyznać, że Amsterdam wypada  średnio pod względem infrastruktury, gdy porówna się go z Rotterdamem czy Eindhoven . Pod rzeką Mass w Rotterdamie biegnie tunel tylko i wyłącznie dla rowerów a w centrum Eindhoven ruch kołowy, pieszy i rowerowy jest rozdzielony na kilku poziomach. Ponadto przeprawa przez Ij, rzekę, która dzieli miasto na „gorszą” północną i „lepszą” południową część odbywa się przez… darmowe promy! Dla wielu Amsterdamczyków z gorszej północy przeprawa promowa  to jedna  z przyjemniejszych chwil dnia –  4-5 minut bez pośpiechu,  ale z widokiem na miasto i rzekę. Prom, chociażby sezonowy, w rozległej i zimnej Warszawie sprawdzić mógłby się idealnie. No i jaki do tego widok na piękną Skarpę Wiślaną.

Prom może nie do końca usatysfakcjonować tych aktywniejszych cyklistów, którzy chcą o sile własnych mięśni przekroczyć Wisłę. Dla tych zaproponowałbym najzwyklejszą ścieżkę wytyczoną obok samochodów. Takie ścieżki można by wyznaczyć na kilku mostach: na odbudowywanym wkrótce Łazienkowskim  czy moście Poniatowskiego. Na tym ostatnim można by zrezygnować z jednego pasa na rzecz ścieżki i deptaka, a na wysokości nowego plażowego pawilonu przy stadionie można by urządzić dodatkowy przystanek tramwajowy aby skrócić podróż nad Wisłę. Poniatowski, najpiękniejszy z stołecznych mostów mółgby się stać piękną i wygodną przeprawą przez rzękę, zarówno dla plażowiczów, kibiców czy fanów z Stadionu Narodowego.

Ale zaraz pojawią się głosy iż to niebezpieczne i niezbyt przyjemne jaki i niezdrowo  tak wśród spalin. Cóż, Amsterdam o najwyższym wskaźniku „urowerowienia” ma najniższy wskaźnik wypadków z udziałem cyklistów. Oczywiście można powiedzieć iż Holendrzy od dziecka pedałują.  Dodać należy, iż w weekendy, większość rowerzystów  ma jakieś promile we krwi lub inne legalne tam używki. Podcięci, trochę na haju i bez super ścieżek, Amsterdamczycy jakoś docierają do domu cali i zdrowi.

Amsterdamski sukces rowerowego stylu życia  w sporej części polega na ograniczonym ruchu samochodowym. Można powiedzieć iż Amsterdam jest w miarę przyjazny cyklistom. Ze stuprocentową pewnością, można natomiast  stwierdzić iż jest to miasto zupełnie nieprzyjazne samochodom. Dostanie się autem nad kanały graniczy z cudem. Większość ulic zwężona jest do jednego pasa, na rzecz rowerów i pieszych. Ruch spowolniony jest do 50 a nawet do 40km na godzinę w centrum miasta a na obwodnicy ograniczenie to 100 a w godzinach szczytu nawet 80km. Wolniejszy ruch to mniejsze zanieczyszczenia, mniejsze korki, hałas oraz bezpieczniejsze ścieżki dla cyklistów. Ekrany akustyczne nie są wtedy potrzebne. Nawet nie chcę myśleć ile pieniędzy zostało wydane na szpecące krajobraz instalacje zamiast których można by wybudować jedną albo i dwie  kładki przez Wisłę. Wolniejszy ruch na ulicach na pewno sprzyjałby pieszym, i ożywił ulice.

Na szczęście , jeszcze przez kilka lat będziemy czerpać z funduszy europejskich.  Czas zdecydować, jakim jakim miastem ma być Warszawa.   Przyjaznym, ludzkim, zielonym i wesołym  Amsterdamem, czy samochodową dżunglą z  marmurowym centrum i metrem przestrzelonym Dubajem.

 

Prawa autorskie, źródła ilustracji:

Amsterdam bikes:

„Amsterdam – Bicycles – 1058” by © Jorge Royan / http://www.royan.com.ar. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amsterdam_-_Bicycles_-_1058.jpg#/media/File:Amsterdam_-_Bicycles_-_1058.jpg

Bike pont over Ij:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:IJveer.jpg by LennartBolks

Bicycle parking lot at Central Station:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bicycle_parking_lot.jpg by AirBete

Dubai highway:

„Dubai Interchange near Burj Kalifa 2013” by Iantomferry – Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikipedia – http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dubai_Interchange_near_Burj_Kalifa_2013.jpg#/media/File:Dubai_Interchange_near_Burj_Kalifa_2013.jpg

Poniatwski / Poniatowski 1:

Bygg Archtiecture

Wiadomości

Czy w Warszawie powinien być nocny zakaz sprzedaży alkoholu?

6 maja ruszają konsultacje społeczne w sprawie ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu. Czas na zabranie głosu przez mieszkańców w tej sprawie upływa...

Remont torowiska na rondzie Czterdziestolatka

Warszawscy tramwajarze wykorzystają długi weekend na remont przejazdów tramwajowych na rodzie Czterdziestolatka. Od 3 do 5 maja nie będzie można pojechać...

Przy Żelaznej powstanie budynek z pionowym ogrodem. Pierwszy taki w Warszawie!

Architekci z pracowni FAAB stworzyli koncepcję budynku, będącego nową siedziba instytutu Łukasiewicz-Itech. Gmach może stanąć przy Żelaznej 87 na Woli.

Ratusz otworzył oferty na przebudowę rejonu ulic Złotej i Zgody

Ogłoszono wyniki przetargu na przebudowę ulic Złotej i Zgoda w ramach projektu Nowego Centrum Warszawy. W ramach prac całokowicie przebudowane będą ulice...

20 lat Warszawy w Unii Europejskiej

Ponad 800 projektów realizowanych przez miasto stołeczne Warszawę otrzymało europejskie dofinansowanie. Inwestycje z udziałem pieniędzy unijnych to budowa metra, linii tramwajowych, zakup...

Eksperci JLL podsumowują I kwartał 2024 roku na rynku mieszkaniowym

– Łącznie na sześciu głównych rynkach deweloperzy sprzedali w I kwartale 11 tys. mieszkań. Spadek w porównaniu z poprzednim kwartałem wyniósł blisko 23%....

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...