Korki i trudności z parkowaniem to główne problemy wskazywane przez niemal 60% warszawiaków. 7 na 10 mieszkańców stolicy twierdzi, że w ich mieście jest zbyt wiele aut prywatnych, a 25% z nich zwraca uwagę na zły wpływ zanieczyszczeń z pojazdów na środowisko.
Jednak nadal to własne auto jest jednym z najbardziej preferowanych środków transportu przez co drugiego warszawiaka. Takie wnioski prezentuje najnowsze badanie pt. “Make a move. Miasta na drodze do ekomobilności”, przeprowadzone przez FREE NOW z okazji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.
Inicjatorem European Mobility Week jest Komisja Europejska, a jego celem jest promowanie ekologicznego transportu wśród mieszkańców miast. Platforma do zamawiania przejazdów FREE NOW operująca w ponad 150 miastach, oprócz wniosków z badania przeprowadzonego w każdym z miast, z tej okazji publikuje też swoje globalne wyniki dotyczące postępów w elektryfikacji floty taxi, ogłaszając m.in. 71% wzrost kursów autami elektrycznymi w całej Europie.
Korzystanie z transportu i mobilne bolączki
Mieszkańcy Warszawy zapytani w badaniu FREE NOW o środki transportu, z których korzystali przynajmniej raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy, najczęściej wskazują transport publiczny (85%), własny rower (79%) oraz własne auto (66%). 6 na 10 badanych korzystało też z taksówki lub chodzi pieszo. Hulajnogi elektryczne wybiera już ¼ mieszkańców stolicy. Korki oraz trudności z parkowaniem to główne problemy wskazywane przez ponad co drugiego warszawiaka. Kolejnym problemem dla 30% z nich są koszty przejazdów, natomiast co czwarty zwraca uwagę na zły wpływ zanieczyszczeń na środowisko.
Przeszkadzają nam auta, ale wybieramy wygodę
Ponad 70% mieszkańców Warszawy uważa, że w jego mieście jest zbyt wiele prywatnych aut. Dla 6 na 10 z nich najważniejszy jest czas dojazdu, jeśli chodzi o czynnik wyboru środka transportu. Ponad 40% zwraca uwagę na częstotliwość kursowania transportu, a także jego wygodę. Tylko 15% wskazuje ekologię jako najważniejszy czynnik wyboru środka transportu. Jednak zapytani czy myślą o ekologii, gdy decydują się na środek transportu, aż 7 na 10 warszawiaków deklaruje, że tak – bardzo lub w pewnym stopniu. Natomiast co piąty badany przyznaje, że bierze pod uwagę ekologiczny aspekt środka transportu, ale nie ma on wpływu na jego ostateczny wybór. Oznacza to, że zrównoważony rozwój jest dla nas ważny, ale nie determinujący, w kwestii decyzji o sposobie przejazdu.
Prawie 70% warszawiaków przyznaje, że docenia możliwość poruszania się elektryczną taksówką. Nawet 3 na 10 mieszkańców jest skłonnych zapłacić więcej za przejazd elektryczną taxi.
Platformy mobilności zmieniają przyzwyczajenia
FREE NOW w ramach ogłoszonego w styczniu programu “Move to Net Zero” zobowiązało się globalnie do osiągnięcia ambitnych celów – kompensowania emisji, osiągnięcia rocznego poziomu 50% przejazdów realizowanych autami elektrycznymi do 2025 roku i dążenia do 100-procentowej zeroemisyjności netto do 2030 roku.
Od tego czasu FREE NOW odnotowało globalnie 71% wzrost liczby przejazdów autami elektrycznymi i 20% więcej nowych aktywnych kierowców z takimi autami na platformie. Od stycznia 2021 r. FREE NOW zintegrowało prawie 130 000 nowych pojazdów elektrycznych od 6 zewnętrznych operatorów (e-hulajnóg, e-skuterów, e-rowerów), aby poszerzyć swoją ofertę mobilności. Ponadto FREE NOW we współpracy z Climate Partner, dokonało kompensacji 173 000 ton emisji CO2, które obejmują wszystkie emisje wytwarzane przez firmę i jej usługi od początku 2020 r.