Zaledwie na początku września zawisła wiecha na drugim budynku Varso 2, który wchodzi w skład Varso Place. Budowniczy mają jednak kolejny powód do dumy. Powstający w narożniku Chmielnej i Jana Pawła II wieżowiec Varso Tower przekroczył już 96 metrów wysokości.
Trudno nie zauważyć rosnącej z tygodnia na tydzień sylwetki wieżowca. To właśnie Varso Tower będzie najwyższym budynkiem w Polsce i Unii Europejskiej. Wkrótce na Varso Tower w najbliższych tygodniach rozpoczną się prace fasadowe. W wieżowcu wykorzystana zostanie tzw. fasada elementowa. System ten umożliwia szybki montaż gotowych segmentów fasady bez użycia tradycyjnych rusztowań. Elementy takie są indywidualnie projektowane i produkowane poza placem budowy.
Po przejściu rygorystycznych testów odporności na silny wiatr czy fizyczne uderzenia, są transportowane do miejsca docelowego i montowane w budynku. Składają się z aluminiowych profili wypełnionych przeszkleniami, a także są wyposażone w niezbędne systemy odwodnienia i uszczelnienia. Sąsiadujące ze sobą elementy są łączone zatrzaskowo wzdłuż krawędzi po obwodzie. W przypadku Varso Tower, ponad 5 tys. modułów fasady elementowej (każdy o wymiarach 3,93 x 2,7m) pokryje blisko trzy czwarte wieżowca.
Najwyższa jakość materiałów i odpowiednie podziały elewacji sprawią, że elegancka sylwetka Varso Tower stanie się jednym z charakterystycznych symboli współczesnej Warszawy, a sam budynek, pomimo swojej skali, wyróżni się lekkością. W przypadku budynków Varso 1 i Varso 2 zastosowana została tradycyjna metoda realizacji prac fasadowych. Niższe budynki kompleksu posiadają elewację kamienną w niższej części oraz elewację szklaną na wyższych kondygnacjach.
Prace konstrukcyjne Varso Tower zakończą się w przyszłym roku. Budynek docelowo będzie miał 230 metrów wysokości, a z iglicą 310 merów.
Chmielna zmienia oblicze
Od kilku miesięcy trwa również remont ulicy Chmielnej. Dzięki budowie Varso Place blisko 200-metrowy odcinek ul. Chmielnej oraz chodnik od al. Jana Pawła II zyskają bardziej reprezentacyjny wygląd, w tym nową nawierzchnię. Zniwelowana zostanie większość istniejących barier architektonicznych dla pieszych i rowerzystów, takich jak uskoki chodników czy krawężników, a także powstanie wygodniejsze, otwarte przez całą dobę wyjście z podziemi Dworca Centralnego. Dzięki schodom ruchomym i windzie dla niepełnosprawnych, z podziemi dworca będzie można wejść do lobby Varso Tower, a stamtąd przejść pod dachem w kierunku Żelaznej lub wyjść na Chmielną. Przebudowa tej ulicy realizowana jest w uzgodnieniu z Zarządem Dróg Miejskich. Po tej stronie ulicy, gdzie znajduje się Varso Place, poszerzony zostanie chodnik i posadzone drzewa, pojawią się też elementy małej architektury. Po drugiej strony Chmielnej, nakładem HB Reavis powstanie nowy chodnik i zieleń oraz miejsca postojowe – bez możliwości parkowania na chodniku. Projektanci uwzględnili też ewentualne przyszłe sąsiedztwo Varso Place od strony Al. Jerozolimskich, odpowiednio dostosowując przebieg ciągów pieszych czy południowe elewacje parterów.
Kolejarze się nie spieszą
Niestety, ogromna działka w bezpośrednim sąsiedztwie Varso Place, która należy do PKP szybko się nie zmieni. – Teren pomiędzy Al. Jana Pawła II a Al. Jerozolimskimi jest dzierżawiony przez PKP S.A. firmie zewnętrznej. Przedmiotem umowy jest dzierżawa terenu z przeznaczeniem na parking oraz częściowo na cele reklamowe. – wyjaśnia Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych.
Co w praktyce oznacza, że na wiele lat pozostanie ohydny parking i wielkie płachty reklamowe. Motorem do zmian może być Varso Tower, które po zakończeniu budowy stanie się jedną z największych atrakcji turystycznych stolicy. Być może to zmobilizuje kolejarzy do przeprowadzenia remontu linii średnicowej i wzmocnienia płyty nad WKD. Dopiero po przeprowadzeniu tych prac będzie możliwa zabudowa tego placu lub jego zagospodarowanie.