ZDM rozpisał przetarg na wytyczenie przejścia dla pieszych przez Wisłostradę na wysokości ul. Karowej, co wiąże się z pracami drogowymi i przebudową sygnalizacji. To kolejna z wielu lokalizacji, w których przejścia dla pieszych wcześniej nie było. Od 2014 roku powstało, lub właśnie powstaje, ponad 100 nowych.
Przejście dla pieszych na wysokości ul. Karowej powstanie przy skrzyżowaniu z istniejącą sygnalizacją. Będzie więc dużym ułatwieniem dla osób, które z Bulwarów Wiślanych lub praskiego brzegu Wisły będą chciały przejść w stronę Starego Miasta. A jednocześnie powstanie „w cieniu” świateł regulujących ruch na Wisłostradzie dla pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców, nie powodując większych utrudnień. Zadowoleni będą też kierowcy z Powiśla, którzy będą mogli skręcać z Karowej już nie tylko w kierunku Mokotowa, ale też Żoliborza.
Wybrany przez ZDM wykonawca będzie miał 100 dni na przeprowadzenie wszystkich prac od momentu podpisania umowy. Będzie zobowiązany do wyznaczenia przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego po południowej stronie skrzyżowania ulic Wybrzeże Kościuszkowskie i Karowa, wytyczeniu lewoskrętu z ulicy Karowej w Wybrzeże Kościuszkowskie, wymianie oświetlenia polegającej na ustawieniu 12 nowych latarni razem z oprawami SAVA, wytyczeniu dodatkowego przejazdu rowerowego przez wlot ul. Karowej i połączenie z istniejącą infrastrukturą rowerową, remoncie chodników a także niezbędnej przebudowie sieci podziemnych i pracach ziemnych związanych z wyrównaniem terenu.
Oferty można skałdać do 22 marca. Zakładany harmonogram oznacza więc, że nowa zebra zostanie oddana do użytku najpóźniej w wakacje. Przejście jest elementem połączenia dwóch brzegów Wisły. Dzięki otwieranemu na dniach mostowi pieszo-rowerowemu warszawiacy i turyści bez problemu będą mogli się poruszać między Starą Pragą a Bulwarami, a ta inwestycja ułatwi przejście w stronę Starego Miasta. Jednocześnie projektujemy zmiany po drugiej stronie rzeki, związane z transformacją ulicy Okrzei, która stanie się „bramą na Pragę”.
WARSZAWA DOBRYM SIEDLISKIEM DLA ZEBR
Wyznaczanie przejść dla pieszych tam gdzie wcześniej można było skorzystać wyłącznie z przejścia podziemnego, kładki, albo tam gdzie go w ogóle nie było, to w Warszawie nic nowego. Od 2014 r. postało 89 nowych przejść dla pieszych. 15 kolejnych powstaje w ramach realizowanych właśnie projektów. Blisko czterdzieści to lokalizacje, gdzie wcześniej był tunel lub kładka. W tym momencie to dzieje się na placu Na Rozdrożu, gdzie przejścia podziemne są zamykane. Wzdłuż Sobieskiego przy okazji budowy Tramwaju na Wilanów przejścia dla pieszych powstają w miejscu kładek. Niedawno nowe zebry wyznaczono wokół ronda Dmowskiego, wcześniej na rondzie Czterdziestolatka, na Emilii Plater, na Jagiellońskiej, na Targowej przy Ząbkowskiej, na Czerniakowskiej przy Chełmskiej, jeszcze wcześniej na wysokości przejścia podziemnego pod ulicą Waryńskiego.
BĘDĄ WSZĘDZIE GDZIE SĄ POTRZEBNE
Nic więc dziwnego, że w kolejnych miesiącach i latach to będzie kontynuowane. W ciągu kilku tygodni ogłosimy przetarg na wyznaczenie przejścia przez ul. Ostrobramską na wysokości skrzyżowania z ulicami Grenadierów i Poligonową. Dziś działa tam tylko kładka. Przy okazji przebudowy ulic Złotej i Zgody, części projektu Nowego Centrum Warszawy, dwie nowe zebry przetną ul. Marszałkowską – na wysokości Sienkiewicza i na wysokości ul. Złotej, gdzie dziś do metra idzie się tunelem. O kolejnej, bardzo istotnej dla warszawiaków lokalizacji, w której dziś nie ma przejścia dla pieszych, opowiemy już niedługo.
Miejsc w Warszawie, w których przejście przez ulicę, jest możliwe wyłącznie w poziomie -1 lub +1 jest więc coraz mniej i ostatecznie wszystkie takie znikną.