Brytyjskie biuro architektoniczne Foster+Partners zostało wybrane przez CPK do roli tzw. master architekta, który opracuje projekt portu lotniczego oraz terminala przesiadkowego w Baranowie. Sam projekt terminalu będzie kosztował ponad 856 milionów złotych.
Centralny Port Komunikacyjny wybrał tzw. master architekta, który opracuje projekt terminala lotniczego oraz terminala przesiadkowego w podwarszawskim Baranowie. Państwowa spółka zapłaci projektantom aż 856 mln zł! To największa kwota dotąd przeznaczona na realizację tego projektu. O wyborze projektanta napisała wczoraj „Gazeta Wyborcza”.
- Zakładamy, że etap projektowania z zakresu zadań master architekta potrwa łącznie ok. dwóch i pół roku. Spodziewamy się, że koncepcja projektowa będzie gotowa.w połowie 2023 roku. To jest poziom architektonicznej ligi mistrzów – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jednocześnie podkreśla, że procedura dialogu konkurencyjnego nie jest jeszcze formalnie zamknięta, bo pokonane biura mogą jeszcze składać odwołania.
Do składania ofert dopuszczono pięć pracowni:
Foster+Partners i Buro Happold
Zaha Hadid
Kohn Pedersen Fox (KPF)
Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura
oraz amerykańsko-libańskie konsorcjum firm Dar Al-Handasah oraz Perkins and Will.
CPK podkreśla, że zwycięskie biuro ma bardzo duże doświadczenie w projektowaniu lotnisk. Foster + Partners projektował m.in. lotnisko Chek Lap Hng Kong, Beijing Capital, Londyn-Stansted, Panama-Tocumen, New Doha International. W stolicy zaś pracownia znana jest m.in. z projektu biurowca Metropolitan i wieżowca Varso Tower.
– Wybraliśmy projektanta z ogromnym doświadczeniem, które pozwoli mu zaprojektować lotnisko przesiadkowe wraz z węzłem transportowym o skali niespotykanej wcześniej w Polsce – mówi Majszyk.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność.
Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie miał dwie drogi startowe o długości ok. 4 km każda. W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanego opracowywania master planu, w tym planu generalnego lotniska, kończących się badań środowiskowych i terenowych, a w trakcie wykupu nieruchomości.