REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

W listopadzie konsultacje na temat stref Tempo 30

Strona główna Infrastruktura W listopadzie konsultacje na temat stref Tempo 30

Miasto porządkuje prędkości, z jakimi kierowcy poruszają się po warszawskich ulicach. Podstawowa prędkość to 50 km/h, ale na niektórych obowiązuje 30 km/h. Gdzie w przyszłości będą strefy Tempo 30? Jak poprawić bezpieczeństwo na lokalnych ulicach? Temat uspokojenia ruchu drogowego jest poruszany podczas konsultacji społecznych dla mieszkańców, które potrwają do końca listopada.

Warszawa planuje uporządkowanie prędkości na drogach lokalnych i osiedlowych. W stolicy funkcjonuje już wiele elementów wpływających na uspokojenie i bezpieczeństwo ruchu – od pojedynczych progów, przez wyniesione skrzyżowania, aż do stref zamieszkania i Tempo 30, które obejmują całe kwartały ulic.

– Wieloletnie badania prowadzone na całym świecie potwierdzają, że ograniczenie prędkości do 30 km/h znacznie podnosi bezpieczeństwo. To powszechnie uznana granica prędkości, przy której 90% zdarzeń drogowych nie ma poważnych skutków dla zdrowia. Dlatego będziemy dążyli do jej wprowadzenia na osiedlach, uliczkach i ulicach, bezpośrednio w sąsiedztwie miejsc zamieszkania warszawianek i warszawiaków. W trosce o bezpieczeństwo, ale również z pożytkiem dla środowiska – mówi Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m.st. Warszawy.

W trosce o bezpieczeństwo

Dzięki zastosowaniu rozwiązań technicznych (m.in. progów zwalniających czy skrzyżowań wyniesionych) i organizacyjnych (m.in. zwężenia jezdni, zastępowanie skrzyżowań z pierwszeństwem przejazdu, skrzyżowaniami równorzędnymi lub rondami itp.) Warszawa chce stworzyć miejską sieć ulic kompletnych – bezpiecznych, przyjaznych dla mieszkańców, z optymalną liczbą miejsc parkingowych.

Uspokojenie ruchu wpływa na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg: kierowców, pasażerów, rowerzystów i pieszych. Zmniejszenie prędkości do 30 km/h wyraźnie zmniejsza liczbę wypadków – w tym także tych śmiertelnych. Wynika to również ze skutecznego ograniczania przekraczania dopuszczalnej prędkości poprzez egzekwowanie przepisów. W strefach Tempo 30 zwiększa się również płynność ruchu drogowego, co jest zachętą do korzystania z innych from transportu, takich jak komunikacja miejska czy rower.

Mieszkańcy przede wszystkim

Wstępne założenia zakładają wyznaczenie obszarów do wprowadzenia stref ruchu uspokojonego (stref Tempo 30 i stref zamieszkania) na drogach klasy D (dojazdowych), L (lokalnych) i niektórych Z (zbiorczych). Zmianie nie ulegną podniesione (od 60 do 80 km/h) prędkości na trasach tranzytowych (np. Al. Jerozolimskich czy Trasie Łazienkowskiej) oraz tych, na których obowiązuje prędkość do 50 km/h (np. Marszałkowskiej, Grójeckiej, Jagiellońskiej, Kasprzaka). Średni czas dotarcia do nich z wnętrza stref wyniesie 1,5 minuty.

Przy wyznaczaniu stref ruchu uspokojonego trzeba wziąć pod uwagę: klasę dróg; charakter ruchu na nich; ruch pojazdów transportu publicznego i uprzywilejowanych; lokalizacje obiektów często uczęszczanych przez pieszych; obecną sieć ulic o ruchu uspokojonym oraz odległości z wnętrza projektowanych stref do najbliższej drogi o funkcji rozprowadzającej.

Mapa ruchu uspokojonego

Nowe strefy Tempo 30 zostały wdrożone w ostatnim czasie w kilku dzielnicach, a także w ramach rozszerzenia Stref Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym zakończyło właśnie inwentaryzację wszystkich istniejących w stolicy stref oraz odcinków ulic z ograniczeniami prędkości poniżej 50 km/h. Opracowany został również projekt mapy wprowadzenia ruchu uspokojonego, czyli takiego, w którym maksymalna prędkość wynosi 30 km/h.

Konsultacje i realizacja polityki miejskiej

Urzędnicy chcą zapytać mieszkańców stolicy – podczas konsultacji społecznych – o zdanie na temat stref Tempo 30. – Chcemy zweryfikować wstępne propozycje i wspólne określić docelowy kształt sieci dróg objętych uspokojeniem ruchu – wyjaśnia Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.

Konsultacje w sprawie możliwości wprowadzenia stref Tempo 30 wpisują się w bezpośrednią realizację wytycznych rządu ujętych w „Krajowej Polityce Miejskiej 2030”: „Postuluje się dalsze dążenia we wprowadzaniu stref ruchu uspokojonego w miastach i fizyczne uspokojenie ruchu, w tym wprowadzenie nowych przepisów zachęcających do wprowadzenia stref ruchu uspokojonego obejmujących drogi dojazdowe i lokalne w obszarach zabudowy mieszkaniowej oraz w otoczeniu placówek oświatowych i opiekuńczych, tj. żłobków, przedszkoli i szkół podstawowych”. (Monitor Polski; Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej; Warszawa, dnia 4 sierpnia 2022 r.; do pobrania TUTAJ – strony 72-73, 7.5.2. Proponowane rozwiązania, lit. D).

Jak wziąć udział w konsultacjach?

  1. Podczas spotkań online:
    • 15 listopada (wtorek) i 24 listopada (czwartek) o godz. 17:30 na:
    • – YouTube – można oglądać spotkanie i dyskutować na czacie

– platformie ZOOM – można zabrać głos w dyskusji z fonią i wizją. Udział trzeba zgłosić na adres: tempo30@um.warszawa.pl. Link do spotkania oraz instrukcja zostanie przesłana w mailu zwrotnym.

  1. Odwiedzając punkt konsultacyjny:
    • 29 listopada (wtorek)w godzinach 14:00-19:00 w Centrum Aktywności
      Międzypokoleniowej Nowolipie, ul. Nowolipie 25B
    • Informacja o drugim punkcie pojawi się w najbliższym czasie na stronie konsultacje.um.warszawa.pl/strefy_tempo30
  2. Mailowo:

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

WARSZAWIACY I WARSZAWIANKI CHĘTNIE KORZYSTAJĄ Z PRZEJŚĆ WOKÓŁ RONDA DMOWSKIEGO

W maju 2022 roku w centrum Warszawy doszło do historycznej zmiany – wokół ronda Dmowskiego powstały cztery nowe przejścia dla...

Restauracje z historią w Warszawie

Warszawa to miasto z ogromnym bagażem historycznym i dziedzictwem, obok którego nie sposób przejść obojętnie. Warto jednak podkreślić, że...

Develia sprzedaje Wolę Retro

Develia podpisała przedwstępną umowę sprzedaży biurowca Wola Retro w Warszawie ze spółką należącą do funduszu inwestycyjnego zarządzanego przez Adventum...

TBS może budować przy Grójeckiej

Po czterech latach zastoju spodowowanych zablokowaniem budowy budynku mieszkalnego przez Wojewodę Mazowieckiego w miejscu zlikwidowanego bazarku przy Banacha można budować...

Można spożywać alkohol na Bulwarach Wiślanych!

Naczelny Sąd Administracyjny przyznał dzisiaj rację prezydentowi Warszawy i dopuścił spożywanie alkoholu na bulwarach wiślanych. Uchwała Rady Warszawy w tej sprawie...

Warszawa wprowadzi strefę czystego transportu

Warszawa zamierza w przyszłym roku utworzyć strefę czystego transportu, która ograniczy wjazd do miasta najbardziej zanieczyszczającym powietrze pojazdom....

Polecane

XIII Warszawskie Targi Mieszkaniowe Dom 2023

Już w następny weekend (21-22.01.2023 ) w Pałacu Kultury i Nauki odbędą się Warszawskie Targi Mieszkaniowe DOM 2022. To już trzynasta...

Real Estate Conference – ruszaj z nami i nieruchomościami!

Interesujesz się nieruchomościami? Wiążesz z tą branżą swoją przyszłość? A może dopiero zamierzasz postawić swoje pierwsze kroki w świecie nieruchomości? Jeśli tak, to Real...

Co robić w Sylwestra? Najlepsze pomysły w Warszawie

To niekwestionowanie jeden z najbardziej imprezowych wieczorów w roku. Zastanawiając się, co robić w Sylwestra, czujemy bowiem, że ...

Tu poczujesz klimat świąt. Magiczna atmosfera w Centrum Praskim Koneser

Ostatnie dni przed Bożym Narodzeniem to czas nie tylko poszukiwań świątecznych upominków i unikatowych ozdób, ale także spotkań z najbliższymi. Wymarzone...

Największy wybór aparatów słuchowych w Warszawie

Słuch to jeden z podstawowych zmysłów dzięki którym możemy odnajdywać się w świecie i korzystać z niego jak najpełniej. Co możemy...

Od Służewa do Szpiegowa: osiedle Służew nad Dolinką

Służew nad Dolinką to bez wątpienia jedno z najbardziej wyjątkowych osiedli w Warszawie, mimo że niemal identyczne bloki znaleźć można...