Kierowców korzystających z parkingów komercyjnych czekają zmiany. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził szereg kontroli dla tej branży, a jednym z podmiotów, które zostały wzięte „pod lupę” był WEIP sp. z o. o., czyli jeden z największych w kraju zarządców powierzchni parkingowych. Kontrola ta zakończyła się pozytywnie dla spółki.
Pokłosiem kontroli będzie wprowadzenie przez WEIP szeregu zmian w zarządzaniu parkingami, a także odniesienie się do poszczególnych, konkretnych sytuacji w obsłudze klientów-kierowców.
Dialog z kierowcami
Spółka WEIP rozpoczynała swoją działalność już w latach 90., głównie na terenach nadmorskich. Dziś sieć parkingów komercyjnych pod szyldem tej firmy to przestrzenie dla pojazdów w całej Polsce przy szpitalach, centrach handlowych, hotelach, w sąsiedztwie ważnych obiektów administracji publicznej, a nawet parkingi prywatne. W sumie to kilka tysięcy miejsc postojowych i kilkaset parkomatów.
UOKiK regularnie kontroluje firmy parkingowe. Urząd postawił na to, by ta rewizja przyniosła szereg pozytywnych zmian dla kierowców, zamiast surowych, obciążających kar zniechęcających do korzystania z tego rodzaju usług. Wprowadzane zmiany, także w WEIP mają znacznie podwyższyć standard zarządzania parkingami.
WEIP współpracuje, UOKiK docenia
Spółka od początku nastawiła się na pozytywną współpracę z organem kontrolnym. A trzeba dodać, że nie jest to standardowe podejście firm z branży parkingowej. Tym samym takie firmy jak APCOA Parking Polska czy Europark otrzymały kary za zbiorowe naruszanie interesów konsumentów, a z kolei WEIP zyskała polubowną decyzję UOKiK zamiast sankcji.
Jakie zmiany czekają kierowców korzystających z przestrzeni spółki WEIP? Przede wszystkim:
- uwzględnione zostaną wszystkie reklamacje kierowców, którzy załączyli ważne bilety parkingowe – nawet bez numerów rejestracyjnych;
- wypłacone zostaną zwroty opłat kierowcom, którzy nie złożyli reklamacji, ale posiadali bilety z numerami rejestracyjnymi, jednakże tych biletów nie umieścili na podszybiu;
- doprecyzowane zostaną zasady składania reklamacji oraz konsekwencji braku uiszczenia opłaty parkingowej.
Zasady, które zamierza wprowadzić WEIP to nowy standard w branży i krok ku pozytywnym zmianom, być może w całym kraju. Kierowcy oczekują przejrzystych zasad i uczciwości od firm parkingowych.
– Spółka WEIP dotychczas uznawała reklamacje wszystkim kierowcom, którzy w pełni udokumentowali, że w trakcie otrzymywania wezwania posiadali ważny bilet parkingowy. Natomiast reklamacje, do których kierowca załączył bilet bez numeru rejestracyjnego, były różnie rozpatrywane ze względu na to, że nie było pewności, kto pierwotnie bilet pobrał. Firma mając na względzie dobre obyczaje w konsultacji z UOKiK zaproponowała, iż będzie wszystkie takie reklamacje uwzględniać i jednocześnie zadeklarowała, że zwróci opłaty osobom, które składając reklamacje dołączyły taki bilet nawet bez numeru rejestracyjnego – poinformował oficjalnie Kierownik Biura Obsługi Klienta ze spółki WEIP.
Kolejną zmianą będzie też automatyczne zwracanie klientom opłat w momencie, kiedy opłacili oni wezwania, posiadając tak naprawdę bilet parkingowy z prawidłowym numerem rejestracyjnym, natomiast nie umieścili go za szybą pojazdu. Często takie osoby nie składają reklamacji z obawy na długi proces administracyjny i zakładając „przegraną” z korporacją. WEIP nie zamierza „żerować” na takich sytuacjach i będzie podejmował inicjatywę wyjaśniania takich sytuacji na korzyść użytkowników parkingów.
Będą zmiany? Dobry przykład w branży już jest
WEIP ma nadzieję, że wdrażane zmiany będą dobrym przykładem dla innych firm parkingowych i przyczynią się do swoistej „rewolucji” w branży. Podejście do rozwiązywania reklamacji powinno opierać się na dobrych, prokonsumenckich praktykach. Przedstawiciele spółki podkreślają, że kierowców nie można zniechęcać wysokimi opłatami karnymi.
Jak już wspomniano, WEIP sp. z o. o. to jedyny duży podmiot w branży parkingowej, który przy kontroli UOKiK wypadł pozytywnie. Natomiast pozostałych kilka kontroli zakończyło się nałożeniem wysokich kar finansowych. Największą karę w 2023 roku, w wysokości ponad 800 tysięcy złotych, otrzymała firma APCOA Parking Polska za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów.
Więcej informacji na temat decyzji można znaleźć na stronie weip.pl w zakładce UOKiK