Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na budowę nowej zajezdni tramwajowej. To będzie piąta zajezdnia w stolicy, a musi być wybudowana między innymi dlatego, że w Warszawie wkrótce przybędą nowe trasy tramwajowe np. do Wilanowa i wzdłuż ul. Kasprzaka.
Nowa zajezdnia na Annopolu zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów. Znajdą tu swoje miejsce nowe, niskopodłogowe tramwaje dla Warszawy. W zajezdni będą stanowiska do badania stanu technicznego wagonów, a także lakiernia, myjnie czy tokarka służąca do regeneracji kół w tramwajach. Załoga w nowej zajezdni zajmie się też codziennymi czynnościami – sprzątaniem czy przeglądam wagonów. Długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje wyniesie ponad 14 km.
Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który pozwoli na automatyzację wielu czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do centralnego systemu. Automatyka w zajezdni pozwoli oszczędzić czas. Na przykład – ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. Jest to zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.
Jak ulżyć matce naturze i mieszkańcom?
Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
Koszty, terminy
Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Wykonawcą będzie konsorcjum w składzie: ZUE (Lider) oraz Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Wartość netto umowy: 532,6 mln zł. Budowa jest współfinansowana z środków UE. Pełna nazwa projektu to: „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”. Dofinansowanie z UE wynosi ok. 555 mln zł. W ramach tego projektu zaplanowana jest budowa trasy tramwajowej do Wilanowa (z priorytetem dla tramwajów oraz tablicami systemu informacji pasażerskiej), budowa zajezdni Annopol oraz zakup 50 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych. Koszty kwalifikowalne zadania: 234 mln 512 tys. zl. Dofinansowanie ze środków UE: 133 mln 669 tys. zł
Liczby
Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie ok. 24 tys. m2 czyli ok. 20% terenu zajezdni. Będzie to m.in. roślinność na budynkach, roślinność na ekranach akustycznych i zielone torowiska. Z kolei zbiorniki wody szarej będą zawierać 1 200 m³ – deszczówka będzie wykorzystywana do celów gospodarczych – spłukiwanie toalet, mycie pojazdów oraz podlewanie zieleni. Woda opadowe z dachów budynków trafi do 3 podziemnych zbiorników. Na terenie zajezdni będzie 14 budynków. Będą trzy miejsca przeznaczone dla tramwajów:
hala remontowa – w tej części zlokalizowanych będzie 7 torów na których przewidziano 11 stanowisk obsługowych dla tramwajów
hala obsługi technicznej – w tej części zlokalizowanych będzie 9 torów na których przewidziano 18 stanowisk obsługowych
hala postojowa – dla tramwajów, która stanowi miejsce postoju dla maksymalnie 152 składów tramwajowych przy ich maksymalnej długości 33 m