Tramwaje Warszwskie podpisały umowę na nową trasę tramwajową w Warszawie. Będzie wygodny dojazd do stacji metra, a w przyszłości szybkie połączenie Woli z Wilanowem.
To niedługa trasa, ale wiele zmieni w codziennych dojazdach do centrum. Tramwaj na Rakowieckiej pozwoli dojechać do stacji metra Pole Mokotowskie i połączy Puławską z al. Niepodległości. A to oznacza, że do kolejnych miejsc w stolicy będzie można dojechać tramwajem. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z Dolnej – mniej niż 10 minut.
Jaka będzie trasa na Rakowieckiej?
W ramach inwestycji powstanie około 1000 metrów nowych torów na Rakowieckiej między Puławską a Aleją Niepodległości. Tramwajarze przebuduja także skrzyżowanie przy Alei Niepodległości. Tory na tej ulicy pobiegną jej północną stroną i zajmą część obecnej jezdni. Do dyspozycji kierowców będzie dwukierunkowa jezdnia o szerokości około 6 metrów po południowej stronie. Ulica nabierze kameralnego charakteru i będzie przypominać drugą część Rakowieckiej, między al. Niepodległości a Wołoską, gdzie jeżdżą tramwaje. Prace obejmą też przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego wraz z zasilaniem. Powstaną też cztery nowe perony tramwajowe. Nowa trasa będzie wymagała zasilania tramwajów w energię elektryczną i dlatego zostanie zmodernizowana podstacja trakcyjna przy Wiśniowej. Przebudowana zostanie też infrastruktura podziemna jak, instalacje elektryczne, sieć gazowa, wodociąg i kanalizacja.
Zielone tory, nowe drzewa
Na Rakowieckiej będą zielone tory z rozchodnikiem, a ich długość wyniesie około 500 metrów. To będą kolejne takie tory w stolicy – jest ich już ponad 31 km. Zaplanowano też zasadzenie 39 dużych drzew w tzw. standardzie warszawskim, co oznacza, że w momencie zasadzenia będą miały obwód pnia 25 cm. Wysokość nowych drzew to 5 metrów, co oznacza że będą sięgać drugiego piętra. Sadzenie drzew wzdłuż torów tramwajowych staje się już stołecznym standardem. Oprócz drzew zostanie zasadzonych ponad 900 krzewów i ponad 3000 bylin, traw i cebulek kwiatowych.
Koszty, terminy, wykonawca
Nową trasę tramwajową zbuduje firma Balzola Koszt inwestycji to 63,8 mln złotych netto. Wykonawca będzie miał 22 miesiące na budowę nowej trasy. Pierwsze 5 miesięcy wykonawca poświęci na przygotowanie projektów wykonawczych na podstawie przygotowanych wcześniej projektów budowlanych i pozyskanej decyzji ZRID – Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej. Potem będzie mogła rozpocząć się budowa.
Warszawski program tramwajowy
Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa. Niedługo podpiszemy umowę na budowę podziemnej trasy do Warszawy Zachodniej. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Do Warszawy przybyło już 117 ze 123 zamówionych tramwajów Hyundai.