31 maja 2025 roku Polska zamieniła się w galerię rzemiosła i sztuki — a raczej: pod szklanymi dachami i wśród m.in. połyskujących fasad najnowocześniejszych biurowców. „Band of Masters 2”, zorganizowane w ramach ogólnopolskiej Nocy Wieżowców przez portal Nowa Warszawa, to wydarzenie, które śmiało można nazwać artystycznym świętem nowoczesnej Warszawy.
– Miejsce: Skyliner – Piotr Suchodolski
– Miejsce: Warsaw Financial Center – Maggie Piu
– Miejsce: Hala Koszyki – Tomasz Florek
– Miejsce: Varso – Chiara Taraborrelli
– Miejsce: Warsaw Trade Tower – Małgorzata Sobieraj
– Miejsce: Hala Koszyki – The Shoemaker x SUFF
– Miejsce: Hala Koszyki – Łukasz Klimek
– Miejsce: Q22 – Noemi Staniszewska
– Miejsce: Plac Unii: Wojciech Górski, Agnieszka Jankiewicz, Magdalena Lenartowicz
Wystawy odbyły się w kilkunastu prestiżowych lokalizacjach, od Skylinera po Varso, od Q22 po Halę Koszyki. Przestrzenie biurowe, zazwyczaj zarezerwowane dla szklanych gablot i korporacyjnych rytuałów, zostały przekształcone w oazy estetyki, symboliki i kreatywności.
Na zdjęciach uchwycono m.in. prace Piotra Suchodolskiego, który w Skylinerze zaprezentował monumentalne, niemal oniryczne wizje geometrycznych konstrukcji — odbijających się w lustrzanych posadzkach holu. Kompozycje jego autorstwa, grające siatką perspektyw i chłodnym industrialnym klimatem, tworzyły wyjątkowy kontrapunkt dla otaczającej zieleni widocznej przez panoramiczne okna.
Z kolei wystawa w Warsaw Trade Tower z udziałem Małgorzaty Sobieraj skupiała się na wielkoformatowych mandalach konceptualnych. Instalacja złożona z miniaturowych czarnych form, przypominających złożone struktury organiczne i techniczne jednocześnie, wprowadzała widza w niemal medytacyjny stan – zmuszając do kontemplacji nad formą i znaczeniem.
Na szczególną uwagę zasługiwały również wystawy Maggie Piu w Warsaw Financial Center oraz Chiary Taraborrelli w Varso. Maggie Piu zaprezentowała cykl sensualnych, pełnych symboliki obrazów, w których kobiece sylwetki przeplatają się z elementami architektury, natury i ornamentyki. Jej charakterystyczna, precyzyjna kreska oraz bogactwo detali przyciągały wzrok i prowokowały do refleksji nad kobiecością, siłą i tajemnicą. Z kolei Chiara Taraborrelli postawiła na subtelne napięcie między kolorem a formą — cyfrowe kompozycje przedstawiające głównie obiekty architektoniczne włoskiej artystki tchnęły spokojem i duchową równowagą, wpisując się idealnie w modernistyczną estetykę Varso. Obie wystawy udowodniły, że sztuka kobieca potrafi być zarówno zmysłowa, jak i intelektualna — bezkompromisowa w swojej formie i przekazie.
Nie zabrakło również niespodzianek – projekt The Shoemaker x SUFF w Hali Koszyki przyciągał miłośników mody i designu ręcznie szytymi butami, które można było uznać za małe dzieła sztuki użytkowej. Ich precyzja wykonania i autorski styl stanowiły doskonałe uzupełnienie malarskich prac prezentowanych obok — jak chociażby ekspresyjne portrety Łukasza Klimka.
„Band of Masters 2” to nie tylko wystawy — to żywe spotkanie z twórczością, przeniesione w nowoczesne i odważne przestrzenie. Widać wyraźnie, że sztuka w mieście nie musi być zamknięta w galeriach. Może oddychać światłem, szkłem, betonem i rozmową z przechodniem.
Wydarzenie przyciągnęło tłumy — mimo wczesnopopołudniowego startu, już od pierwszych godzin można było zauważyć wysoką frekwencję. Zwiedzający w różnym wieku zapełniali hole wieżowców, często zatrzymując się na dłużej, dyskutując i fotografując ekspozycje. To dowód na to, że sztuka, jeśli tylko zostanie odpowiednio zakomunikowana i udostępniona, potrafi znaleźć odbiorców nawet poza tradycyjnym środowiskiem galerii.
Co więcej, Band of Masters 2 miało zasięg ogólnopolski — podobne wystawy odbyły się równolegle w innych miastach Polski, m.in. w Poznaniu, Łodzi i Gdańsku, gdzie także zaprezentowano prace lokalnych twórców w nietypowych przestrzeniach miejskich. Dzięki temu wydarzenie zyskało rangę ogólnokrajowego ruchu kulturalnego, łączącego miłośników sztuki niezależnie od miejsca zamieszkania.






































