REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Ruszyła przebudowa ronda Dmowskiego

Strona główna Infrastruktura Ruszyła przebudowa ronda Dmowskiego

Dziś rozpoczęły się prace na rondzie Dmowskiego. Efektem przyszłej inwestycji będą naziemne przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe, przebudowane przystanki tramwajowe i dodatkowa zieleń.

Zadanie zrealizuje firma Balzola, która w zeszłym roku przebudowała centralny odcinek al. Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka. 9 sierpnia drogowcy zaczną rozstawiać sprzęt i wygradzać skrajne prawe pasy ul. Marszałkowskiej na odcinku od ul. Nowogrodzkiej do ul. Widok, które w pierwszym etapie robót zostaną wyłączone z ruchu.

PRZESUNIĘTY PRZYSTANEK 

Na dojazdach do ronda Dmowskiego, zarówno od strony pl. Bankowego jak i pl. Zbawiciela, kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy. Możliwość skrętu w prawo z ul. Marszałkowskiej w Al. Jerozolimskie zostanie utrzymana – manewr ten będzie odbywał się z prawego pasa, który dziś służy wyłącznie do jazdy na wprost. Na ul. Marszałkowskiej w rejonie ul. Widok (pod Domami Towarowymi) i pomiędzy ul. Nowogrodzką a ul. Żurawią oraz na ul. Nowogrodzkiej będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania się, dotyczący także wyznaczonych miejsc postojowych.

Ul. Nowogrodzka po obu stronach ul. Marszałkowskiej zostanie fragmentami zawężona. Zmienią się zasady parkowania i organizacja ruchu pieszych. Zakaz wjazdu w ul. Nowogrodzką od strony ul. Poznańskiej obowiązywać będzie także rowerzystów.

Zmiany odczują także korzystający z przystanku autobusowego „Centrum 01”. Zostanie on przesunięty w stronę ul. Żurawiej, za ul. Nowogrodzką. Autobusy w tym miejscu będą zatrzymywać się na jezdni, a nawierzchnia zatok postojowych zostanie podniesiona do poziomu chodnika. W związku z tym nieznacznie zmieni się w tym miejscu przebieg drogi dla rowerów.

Utrudnienia dotyczyć też będą ruchu pieszego. Zawężone zostaną chodniki pod hotelem Novotel (wraz z zatoką parkingową) i pod dawnym budynkiem Cepelii – utrzymane zostaną przejścia o szerokości 3 m po stronie budynków. Częściowo wygrodzone zostaną także wyjścia z przejść podziemnych. Dojście z przejścia podziemnego do przystanku „Centrum 06” w Al. Jerozolimskich zostanie zawężone do 3 m, a szerokość dojścia na plac przed stacją metra Centrum (tzw. patelnia) z ul. Marszałkowskiej od strony pl. Defilad zmniejszy się do 1,5 m.

NAJPIERW KRAWĘŻNIKI 

Taka organizacja ruchu ma obowiązywać do niedzieli, 26 września. Do tego czasu wykonawca będzie regulował i częściowo wymieniał krawężniki do miejsc, w których zostaną utworzone naziemne przejścia dla pieszych. Od końca sierpnia przez ok. 1,5 miesiąca analogiczne prace, związane z przebudową przystanków tramwajowych, prowadzone będą po drugiej stronie jezdni ul. Marszałkowskiej. Kierowcy nie będą wtedy mogli korzystać ze skrajnych lewych pasów, a skręcanie w lewo w Al. Jerozolimskie będzie się odbywać z pasów lewych, z których dziś można jechać tylko na wprost.

Zwieńczeniem prac na ul. Marszałkowskiej będzie wymiana nawierzchni na dojazdach do ronda Dmowskiego na ok. 150-metrowym odcinku. Balzola asfaltowanie planuje na połowę października – zostanie przeprowadzone w jeden weekend, w trakcie którego wloty do ronda zostaną zamknięte.

Następnie roboty przeniosą się na Al. Jerozolimskie. Tam wykonawca również planuje najpierw wyłączyć z ruchu skrajne prawe pasy, a potem – skrajne lewe. Także tutaj jako ostatnia zostanie wymieniona nawierzchnia – Balzola chce to zrobić w jeden z weekendów na przełomie listopada i grudnia, choć ze względu na jesienną porę prace uzależnione będą od warunków atmosferycznych.

Finalizacja przebudowy ronda u zbiegu ul. Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich planowana jest na przełomie 2021 i 2022 r. Koszt inwestycji wyniesie 11 mln 42 tys. zł brutto.

POPRAWA DOSTĘPNOŚCI 

Zmiany na rondzie Dmowskiego w centrum stolicy dostrzegą przede wszystkim piesi. Wyznaczone zostaną cztery naziemne przejścia z azylami między jezdniami:

  • przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej;
  • przez Al. Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);
  • przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);
  • przez Al. Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.

Dzięki tym zmianom osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy i opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku. Miejsce to stanie się bardziej dostępne niż obecnie.

Wszystkie przejścia dla pieszych poprowadzą na przedłużone i poszerzone przystanki tramwajowe. Wejście na perony ułatwią pasażerom łagodne rampy. Ze względu na liczne sklepy i punkty usługowe, dotychczasowe przejście podziemne będzie nadal funkcjonować.

Inwestycja w obrębie ronda Dmowskiego oznacza również udogodnienia dla rowerzystów, którzy swoimi jednośladami będą mogli bezpiecznie przejechać przez centrum miasta. Nowe przejazdy zapewnią ciągłość trasy rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej, a przebudowa skrzyżowania tej ulicy z ulicą Nowogrodzką pozwoli na przejazd rowerem w każdym kierunku. W ten sposób ul. Nowogrodzka stanie się dla cyklistów wygodną alternatywą Al. Jerozolimskich. Dodatkowym udogodnieniem dla tej grupy mieszkańców Warszawy będzie kilkadziesiąt stojaków rowerowych, które pojawią się w okolicach skrzyżowania Marszałkowskiej z Al. Jerozolimskimi.

WIĘCEJ ZIELENI

Nowe rondo stanie się również przyjazne dla oka. Zostanie wzbogacone dodatkową porcją zieleni, która pojawi się na wyspie i wokół niej. W sumie posadzonych zostanie ponad 20 tys. roślin. Na rondzie i na wysepkach przy przystankach tramwajowych pojawią się nowe drzewa (platany, dęby i lipy) – 58 drzew zostanie posadzonych w gruncie w specjalnych donicach, pozwalających na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa kolejowej linii średnicowej. Pojawi się też kilkanaście gatunków krzewów, bylin i innych roślin. Łączna powierzchnia przeznaczona pod nasadzenia to aż 6,6 tys. mkw.
Mimo dużego zakresu inwestycji należy pamiętać, że jest to rozwiązanie etapowe. Zebry planowane w ramach prac będą bowiem zlokalizowane dalej od ronda – bez jego likwidacji, przebudowy wyjść z podziemi i podnośników windowych nie ma możliwości stworzenia już teraz przejść przy samym rondzie. Docelowo, wraz z planowaną przez PKP w najbliższych latach przebudową linii średnicowej, przewidziana jest pełna przebudowa ronda. Wówczas zmieni się ono w zwykłe skrzyżowanie, pojawią się też przejścia dla pieszych bezpośrednio przy skrzyżowaniu. Przetarg na projekt tej przebudowy kilka dni temu ogłosiliśmy po raz drugi. W pierwszym postępowaniu wpłynęły cztery oferty, jednak wszystkie okazały się zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Majówka z ABBĄ w Parku Fontann

Po ubiegłorocznym sezonie z bohaterami filmów Disneya, fontanny zatańczą w rytm przebojów legendarnej grupy ABBA. Na weekend majowy zaplanowano inaugurację pokazów...

Plac Pięciu Rogów i milionów odwiedzających

Warszawianki i warszawiacy polubili Plac Pięciu Rogów – wynika z badań, przeprowadzonych przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich. Tylko w jeden z...

REWOLUCJA W PARKOWANIU. NIEBIESKA TABLICA WSKAŻE PARKING

Nie wiesz, gdzie znajduje się najbliższy parking? A kiedy go znajdziesz obawiasz się, że wszystkie miejsca są już zajęte? Jeszcze w tym...

Rynek mieszkaniowy powoli wraca do równowagi. Deweloperzy stawiają na współpracę z samorządami

18 kwietnia br. w Łodzi odbyło się jedno z największych wydarzeń branży mieszkaniowej tego roku - ogólnopolska konferencja “Miasta i Deweloperzy”, organizowana...

17. Nagroda Literacka Warszawy – nominacje

W Światowym Dniu Książki (23 kwietnia) ogłaszamy nominacje do Nagrody Literackiej Warszawy. Jury wskazało 15 najlepszych książek minionego roku w pięciu...

U-City i BLANCO od ACCIONA z certyfikatami BREEAM Interim

Powstające na warszawskim Ursusie osiedle U-CITY otrzymało certyfikat BREEAM Interim. To kolejna po BLANCO inwestycja firmy deweloperskiej ACCIONA z takim wyróżnieniem....

Polecane

Popularna marka wkracza do Centrum Praskiego Koneser. Green Caffè Nero wzbogaca ofertę gastronomiczną kompleksu

25 kwietnia 2024 roku w Centrum Praskim Koneser – największym, zrewitalizowanym kompleksie mixed-use w Warszawie – otworzy się popularna i ceniona przez...

Kultowa seria „Retro Warszawa” powraca do księgarń.

Już w maju ponownie pojawi się jedna z Waszych ulubionych serii WARSZAWA FOTO RETRO, która fotografiami opowiada o codzienności stolicy kolejnych...

Druga edycja Westfield Good Festival – baw się na koncertach, projektuj meble, odkryj proekologiczne postawy!

Już w czwartek, 18 kwietnia w Westfield Arkadia i Westfield Mokotów rozpocznie się II edycja festiwalu Westfield Good Festival. Na uczestników wydarzenia...

ZEROMAT – WYJĄTKOWA ATRAKCJA W CENTRUM WARSZAWY! POŻEGNAJ PEPSI MAX I OTRZYMAJ DWIE PUSZKI PEPSI ZERO CUKRU

Pepsi zaprasza wszystkich fanów marki do świętowania i powitania Pepsi Zero Cukru. Tuż przy rondzie ONZ, w centrum Warszawy, czekać będzie na nich wyjątkowa...

Konwiktorska Residence – najlepszy adres w sercu Warszawy

Przy Konwiktorskiej 4, zaledwie kilkadziesiąt metrów od Starego Miasta, powstaje kameralny apartamentowiec Konwiktorska Residence. W budynku znajdzie się tylko 78 luksusowych apartamentów....

18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski już w najbliższą niedzielę!

Już w najbliższą niedzielę, 24 marca, w stolicy wystartuje 18. Nationale-Nederlanden Półmaraton Warszawski oraz New Balance Bieg Na Piątkę. Na starcie...