SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

Zielona fala dla tramwajów na kolejnych ulicach

Strona główna Nieruchomości Zielona fala dla tramwajów na kolejnych ulicach

Już wkrótce na kolejnych ulicach w Warszawie pojawi się zielona fala dla tramwajów. Jeszcze w tym roku pojazdy przyśpieszą na Grochowie i na trasie przez Kercelak. Specjalny system włączy zielone światło na odcinkach o długości 6 km.

Właśnie podpisano umowę na system priorytetów dla tramwajów na dwóch trasach. Pierwsza z nich to ciąg ulic Towarowej i Okopowej między placem Zawiszy, Kercelakiem i rondem Babka. Żeby pojazdy pojechały szybciej na tym liczącym prawie 3,5 km odcinku, zmiany zostaną wprowadzone w 12 miejscach z sygnalizacją świetlną. Druga nowa trasa z zieloną falą to ul. Grochowska między rondem Wiatraczna a pętlą na Gocławku. Tu zielone światło pojawi się na sześciu skrzyżowaniach. Dzięki temu tramwaje linii nr 9 na całej swojej trasie będą mogły przyśpieszyć łącznie nawet o 10 minut.

Rozwój sytemu priorytetów dla publicznego transportu zbiorowego jest jednym ze 100 projektów prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, których celem jest przekształcenie stolicy w miasto najlepsze do życia, a nie tylko do pracy. Wdrożenie priorytetów pozwala na znaczną poprawę efektywności systemu transportowego, dzięki czemu przemieszczanie się po stolicy z wykorzystaniem Warszawskiego Transportu Publicznego jest jeszcze wygodniejsze oraz szybsze. Wkrótce priorytety zawitają na kolejne odcinki stołecznych torowisk.

Zielona fala dla tramwaju w całym mieście

Zielona fala działa już na 160 z 255 stołecznych skrzyżowań, przez które przejeżdżają tramwaje. To aż 63 procent. Docelowo system priorytetów ma objąć wszystkie warszawskie skrzyżowania z torami i sygnalizacją świetlną. Do końca tego roku zielona fala dla tramwajów ma pojawić się w 75% takich miejsc. Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań.

GPS i przetwarzanie danych w chmurze

Tramwaje Warszawskie jako jedyne w Polsce i jedne z niewielu na świecie stosują przy budowie priorytetów dla tramwajów rozwiązania oparte o GPS i przetwarzanie danych w chmurze. Spółka odchodzi od technologii wymagającej prowadzenia przewodów pod ziemią na rzecz tzw. wirtualnej lokalizacji GPS. Jeszcze niedawno instalacja „zielonej fali” oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu to kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Teraz prace instalacyjne ograniczone są do samego skrzyżowania, co przynosi konkretne oszczędności – nawet kilkaset tysięcy złotych na jednym skrzyżowaniu.

Więcej szybszych linii tramwajowych

Trasy na Grochowie i z placu Zawiszy do ronda Babka nie są jedynymi, na których pasażerowie oszczędzą kolejne minuty. Priorytety dla tramwajów wdrażane są od 2014 r., a efekty widać już w całym mieście. Linia nr 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a linia nr 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się o trzy minu­ty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia nr 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą i z prędkością komunikacyjną ok. 30 km/h stanowi jedną z najszybszych linii tramwajowych w Polsce.

Oszczędności dla tramwajarzy i środowiska naturalnego

Są też korzyści dla budżetu Tramwajów Warszawskich. Od początku zmian udało się odzyskać aż 29 tramwa­jów i 90 etatów do ich obsługi. Oznacza to, że spółka ma mniejszy kłopot z poszukiwaniem nowych pracow­ników, a tramwaje niskopodłogowe pojawiają się częściej na przystankach. Oczywiście nie ma to wpływu na częstotliwość kursowania tramwajów. Dzięki obniżeniu zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Badanie wykazało, że gdy włączono priorytet na ul. Marymonckiej, zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13 procent. Tylko na jednej linii tramwajowej spółka oszczędza w ciągu roku około 70 tys. zł.

Terminy i koszty

Prace związane z wdrożeniem priorytetów na Grochowie oraz między pl. Zawiszy, Kercelakiem i rondem Zgrupowania AK Radosław potrwają do końca roku i będą kosztowały 576 tys. zł netto. Wykonawcą jest firma Siemens Mobilty.

Które skrzyżowania na Grochowskiej będą miały zieloną falę dla tramwajów?

·         ul. Wspólna Droga

·         ul. Zamieniecka / pl. Szembeka

·         ul. Żółkiewskiego

·         ul. Kwatery Głównej (ul. Podolska)

·         ul. Grochowska – ul. Wiatraczna

·         część wschodnia Ronda Wiatraczna

Które skrzyżowania na Okopowej i Towarowej będą miały zieloną falę dla tramwajów?

·         ul. Kolejowa / ul. Srebrna
rondo Daszyńskiego – koordynacja uwzględniająca ruch tramwajów

·         ul. Grzybowska

·         ul. Chłodna

·         ul. Leszno

·         ul. Żytnia

·         ul. Wolność

·         ul. Niska

·         ul. Stawki

·         ul. Powązkowska / ul. Dzika

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Waryński S.A. Grupa Holdingowa mecenasem nowego muralu

Warszawska Wola zyskała nowy mural. Praca autorstwa Tytusa Brzozowskiego, znanego, stołecznego muralisty powstała na przedwojennej kamienicy przy...

Warsaw UNIT „Obiektem bez barier”

Warsaw UNIT otrzymał certyfikat „Obiekt bez barier”, przyznawany przez Fundację Integracja. To potwierdzenie przystosowania budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, ograniczoną mobilnością, rodziców z...

Hulajnogi Dott już dostępne w aplikacji FREE NOW w Warszawie i Trójmieście

FREE NOW, europejska platforma multimobilności, dokonała integracji hulajnóg marki Dott w swojej aplikacji dla polskich i zagranicznych użytkowniczek i...

Strażnicy miejscy z nowym wyposażeniem ratowniczym

Straż Miejska m.st. Warszawy została wyposażona w nowy sprzęt ratowniczy. Dzięki nowoczesnym defibrylatorom automatycznym oraz plecakom ratowniczym będą...

Na placu Grzybowskim powstanie kolejny wieżowiec!

W połowie grudnia belgijski deweloper Ghelamco złożył wniosek o pozwolenie na budowę 120 metrowej wysokości wieżowca w miejscu wyburzonego Teatru Żydowskiego...

Dworzec Zachodni ma dwa zadaszone perony

Podróżni na Warszawie Zachodniej korzystają z dwóch nowych peronów. Kolejny etap prac umożliwi organizację przejazdów między linią obwodową a linią radomską....

Polecane

Jak zaprojektować grafikę na witrynę sklepową?

Rozmowa z właścicielem firmy WYTNIJ-WKLEJ Łukaszem Kowalskim, jednej z najlepiej rozpoznawalnych firm na rynku Warszawskiej reklamy. Firma wytnij-wklej.pl...

Świąteczna atmosfera zawitała na Pragę. Koneser zaprasza na zimowe atrakcje

Pierwsze płatki śniegu już za nami, a święta za pasem. Zimowa aura wypełnia całą Warszawę, ale szczególnie w Centrum Praskim Koneser można poczuć...

Insta Przewodnik po Warszawie. Unikatowe miejscówki, których nie znajdziecie w standardowym informatorze turystycznym

Warszawa to nie tylko Pałac Kultury i Nauki, Łazienki Królewskie i Stare Miasto. To także kapliczki na Pradze-Północ, targ staroci na...

“Wola się zmienia” rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego.

Rozstrzygnęliśmy organizowany wspólnie z Browarami Warszawskimi konkurs fotograficzny „Wola się zmienia”. Wola jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się dzielnic, co...

Konkurs fotograficzny – Wola się zmienia

Dobrze wiemy, że wielu z Was potrafi świetnie fotografować Warszawę oddając jej niepowtarzalny charakter. Razem z Browarami Warszawskimi  (@browarywarszawskie) przygotowaliśmy konkurs...

Plac Konesera w nowej aranżacji. Jesień na warszawskiej Pradze pod znakiem literatury

Stołeczny plac Konesera zmienił się w bajkowe królestwo słów i literatury. Mieszkańcom i spacerowiczom od początku października towarzyszą kolorowe lampiony w...