SERWIS O ŻYCIU W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ I ARCHITEKTURZE

REDAKCJA

REKLAMA

ROZSZERZENIE SPPN na Mokotowie

Strona główna Infrastruktura ROZSZERZENIE SPPN na Mokotowie

Z początkiem września ZDM ruszył z powiększeniem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Na północnym Mokotowie i na Saskiej Kępie od środy trwa analiza zachowań parkingowych kierowców. To przygotowanie do planowanego na przyszły rok włączenia tych części Warszawy do SPPN.

Z kolei na Ochocie i Żoliborzu rozpoczęło wyznaczać strefę – organizacja ruchu zmieni się tam na ponad 250 ulicach, a SPPN obejmie je jeszcze w tym roku.

Konsekwentne powiększanie strefy płatnego parkowania i zmiany zasad jej działania to element szerszej polityki parkingowej prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Jej celem jest przede wszystkim ułatwienie znalezienia miejsca postojowego mieszkańcom poza godzinami szczytu, a w dalszej kolejności wszystkim tym, którzy w ciągu dnia go potrzebują.

Strefa bowiem spełnia swoją rolę, jeśli ok. 10 proc. miejsc jest wolnych – aby każdy, kto chce zaparkować, mógł to zrobić. Gdy wszystkie lub prawie wszystkie są zajęte, wzrasta natężenie ruchu spowodowane poszukiwaniem wolnego miejsca.

ANALIZA NA OKRĄGŁO 

Chociaż warszawska strefa płatnego parkowania w zeszłym roku została powiększona o część Woli i Pragi-Północ, a jesienią tego roku rozszerzy się o Ochotę i Żoliborz, to w stolicy nadal są obszary, na których występuje wyraźny deficyt miejsc postojowych. To m.in. Saska Kępa wraz z okolicami (Saska Kępa, Kępa Gocławska i zachodnia część Kamionka) oraz Górny Mokotów (na północ od ul. Madalińskiego) i Dolny Mokotów (ograniczony ul. Gagarina i Czerniakowską). Oba te obszary znajdują się bardzo blisko centrum i są często wykorzystywane do parkowania bez opłat przez kierowców przyjeżdżających z dalszych części miasta.

Dlatego z początkiem września drogowcy rozpoczęli analizy dotyczące objęcia strefą tych osiedli. To początek zmian. ZDM zinwentaryzowało miejsca parkingowe, a teraz sprawdza, jak są wykorzystywane – z taką wiedzą drogowcy przystąpią do planowanych na koniec jesieni konsultacji z mieszkańcami. O poszerzeniu strefy, jak zwykle, zdecydują warszawscy radni.

Na pierwszy ogień poszedł Mokotów. To tam od środy można dostrzec charakterystyczne samochody firmy wykonującej pomiary, wyposażone w m.in. czujniki i dwie kamery na dachu. Sprawdzają zaparkowane auta na ulicach przewidzianych do włączenia w SPPN właściwie przez całą dobę. Wyposażone w specjalną aparaturę pojazdy (w trasę wyrusza ich pięć) najwięcej „pracy” mają od 8 do 18. W tym czasie w ciągu każdej godziny zegarowej przejeżdżają dwukrotnie daną ulicą – po to, aby dokładnie sprawdzić zachowania parkingowe kierowców. Badana jest ilość pojazdów parkujących na poszczególnych ulicach w ciągu doby, a także mierzone jest to, jak długo i jak często parkują poszczególne pojazdy.

Do najbliższego wtorku włącznie pomiary prowadzone będą na Mokotowie. Potem przez następnych 7 dni auta będą „sprawdzać” zaparkowane pojazdy na Saskiej Kępie. Ten cykl będzie się powtarzał do końca października, po czym wykonawca przystąpi do obróbki danych. Efekty pomiarów zostaną nam przedstawione do końca roku. Na ich podstawie będzie można ocenić, jaką część aut używają mieszkańcy danego obszaru, a jaką – osoby przyjeżdżające do pracy lub przesiadające się z samochodu do transportu zbiorowego. To bardzo ważne w kontekście wprowadzenia strefy płatnego parkowania – jej celem jest w pierwszej kolejności ochrona mieszkańców strefy przed napływem aut z zewnętrz.

Już niebawem taką rolę strefa będzie spełniała na Ochocie i Żoliborzu. Pierwotnie SPPN miała tam obowiązywać od początku września, jednak wprowadzającą rozszerzenie strefy pierwszą uchwałę uchylił wojewoda mazowiecki. Wobec drugiej, podjętej w lipcu, nie zdecydował się na podobny krok – ta uchwała uprawomocniła się dwa tygodnie temu, co oznacza, że strefa powinna zostać uruchomiona nawet już w połowie listopada.

W tym celu już wprowadzone jest nowe oznakowanie miejsc parkingowych na Ochocie i Żoliborzu. Przedsięwzięcie z tym związane jest ogromne – oznacza wymalowanie znaków poziomych i postawienie znaków pionowych wskazujących miejsca do parkowania i informujących o strefie na 145 ulicach Ochoty i 121 ulicach Żoliborza. Strefa obejmie tam w sumie ponad 14,2 tys. miejsc postojowych. To dwa razy więcej niż w zeszłym roku, kiedy SPPN rozszerzyła się o część Woli i Pragi-Północ.

Obecnie strefa płatnego parkowania obejmuje ok. 37,8 tys. miejsc postojowych w Warszawie. Po tegorocznym powiększeniu liczba miejsc parkingowych przekroczy 50 tys.

Fot. Alek Małachowski

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

Kancelaria Brochocki – ponad 2 300 mkw. powierzchni wynajętych

Ostatnie miesiące w Kancelarii Brochocki należały do tych z gatunku aktywnych i dynamicznych. Kancelaria doradzała w transakcjach najmu ponad 2 300 mkw. powierzchni....

70% warszawiaków przyznaje, że w ich mieście jest zbyt wiele aut.

Korki i trudności z parkowaniem to główne problemy wskazywane przez niemal 60% warszawiaków. 7 na 10 mieszkańców stolicy twierdzi, że w...

Jak uprawiane yogi wpływa na nasze zdrowie?

Bezsenność spowodowana nadmiernym stresem, bóle głowy, pleców, a nawet problemy z trawieniem — oto tylko niektóre powody do tego, by...

innogy zmienia się w E.ON

innogy Polska od połowy grudnia 2021 roku będzie funkcjonować pod nową nazwą: E.ON Polska. Zmienią się logotypy i nazwy poszczególnych spółek...

White Stone finalizuje zakup terenu na warszawskich Bielanach

Grupa White Stone zakupiła drugą część gruntów na Bielanach w sąsiedztwie Huty Warszawa, przy stacji Metra Młociny – łącznie deweloper ma...

Warszawa świętuje Dni Transportu Publicznego

Ma 33 metry długości, może pomieścić 240 osób i jest bardzo cichy. Mowa o najnowszym warszawskim tramwaju. Z drugiej strony najstarszy...

Polecane

Urban Art Area w Koneserze. Wybitni twórcy street artu na warszawskiej Pradze

10 lipca w Centrum Praskim Koneser zostanie otwarta wystawa Urban Art Area. To dotychczas największa prezentacja polskiego street artu w przestrzeni...

Rozpoczyna się Lato Konesera. Mnóstwo ekscytujących wydarzeń na warszawskiej Pradze

Centrum Praskie Koneser z przytupem rozpoczyna wakacje. Jak co roku, w ramach startującego właśnie Lata Konesera, zaplanowano wiele fantastycznych wydarzeń –...

Wystawa finałowa 19. i 20. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii

Podczas tegorocznej wystawy finałowej konkursu Artystyczna Podróż Hestii spotykamy się z finalistami i finalistkami dwóch edycji: 19. oraz 20. Ten inspirujący...

10 000 metrów nad Rondem Daszyńskiego. Zapraszamy w podróż windami KONE.

Wczorajsza informacja o wniosku dotyczącym zmiany nazwy Ronda Daszyńskiego była primaaprilisowym żartem. Prawdą jest natomiast, że okolica ronda zmieniła...

Plac Konesera w wiosennej odsłonie. Dziesiątki kolorowych lampionów rozświetlają Pragę-Północ

Wraz z końcem zimy na warszawskim placu Konesera pojawiło się kilkadziesiąt kolorowych lampionów w kształcie tulipanów i motyli. Instalacja autorstwa Jarosława...

Hyundai Ioniq 5 – innowacja w każdym calu

Po niedawnym spektakularnym lądowaniu łazika Perseverance przyszedł czas na premierę równie spektakularnego modelu Hyundaia Ioniq 5. Obydwa wydarzenia otwierają nową przyszłość,...