Drogowcy rozstrzygnęli przetarg na przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej z pl. Powstańców Warszawy, by za rok zapewnić optymalny dojazd kierowcom do nowego parkingu podziemnego. Projekt zakłada, że ul. Mazowiecka stanie się dwukierunkowa. Powstaną na niej też nowe przystanki autobusowe, a na skrzyżowaniu z ul. Kredytową piesi poczują się bezpieczniej.
ZDMN już teraz planuje reorganizację ruchu wokół pl. Powstańców Warszawy. Obecnie trwa tam budowa czterokondygnacyjnego parkingu podziemnego. To jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Kierowcy zyskają aż 420 miejsc postojowych schowanych pod powierzchnią, dzięki czemu piesi mogą liczyć na zieloną przestrzeń z drzewami i krzewami. Parking zacznie działać na przełomie 2024 i 2025 r.
Drogowcy nie będą czekać na zakończenie tych prac, by zmieniać okolicę. Dlatego właśnie ogłoszono przetarg na przebudowę skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej z pl. Powstańców Warszawy. Nasze działania są tak skoordynowane, by zakończyć prace jeszcze przed otwarciem parkingu podziemnego. Zgodnie z warunkami umowy między jego wykonawcą a miastem przebudowa sygnalizacji świetnlenj na Świętokrzyskiej, by umożliwić łatwy dojazd kierowcom na miejsca postojowe, które znajdą się pod powierzchnią pl. Powstańców Warszawy
Przetarg na przebudowę sygnalizacji i zmiany na ulicy Mazowieckiej ogłoszono w listopadzie 2023 roku, a wykonawcę wybrano pod koniec stycznia 2024 r. Roboty za niewiele ponad 2,5 mln złotych wykona firma AN Projekt z Warszawy.
CO SIĘ ZMIENI?
Obecnie ul. Świętokrzyska na wysokości pl. Powstańców Warszawy ma szerokość od dziewięciu do dwunastu metrów. Na jezdni wyznaczono po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowe pasy do skrętu w lewo przed skrzyżowaniami. Takiej możliwości nie ma obecnie przy pl. Powstańców Warszawy, gdzie przed remontem ruch odbywał się jednokierunkowo (w stronę pl. Piłsudskiego). Na ul. Świętokrzyskiej dla jadących od strony Nowego Światu planowane jest ti wyodrębnienie dodatkowego pasa do skrętu w lewo, którym łatwo będzie można wjechać na podziemny parking. Co ważne, przebudowa układu drogowego i sygnalizacji świetlnej w pasie ul. Świętokrzyskiej nie koliduje z istniejącą zielenią.
Zmieni się także organizacja ruchu na ul. Mazowieckiej. Obecnie jest to jednokierunkowa ulica, szeroka nawet na 9,5 metra, z dwoma pasami ruchu w stronę ul. Królewskiej. Na jezdni jest także wyznaczony dwumetrowy pas do parkowania dla samochodów osobowych. Docelowo ul. Mazowiecka stała się dwukierunkowa. Dodatkowo powstaną na niej przystanki dla autobusów.
Przy okazji ZDM chce uporządkować przestrzeń na rozwidleniu ul. Mazowieckiej i Kredytowej przy skrzyżowaniu z ul. Traugutta. Obecnie nie ma tam sygnalizacji świetlnej, a przechodnie mogą się przemieszczać na drugą stronę przez szerokie przejścia dla pieszych. Sporą część jezdni zajmuje w tym miejscu przestrzeń wyłączona z ruchu.
W tym miejscu planowana jest rozbiórka betonowej wyspy dzielącej jezdnie. Przybędzie za to zieleni. Nowe trawniki pojawią się u wlotu ul. Kredytowej z obu stron przejścia dla pieszych. Zielono będzie także na niewielkich wyspach dzielących jezdnie ul. Mazowieckiej przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta i Kredytową. W tej reprezentacyjnej przestrzeni, w otoczeniu zabytkowych budynków funkcjonuje obecnie rozległe skrzyżowanie z wyspą z betonowej kostki. Wyspa zostanie znacznie zmniejszona oraz obsadzona zielenią. Przejście po zachodniej stronie skrzyżowania zostanie skrócone. Na obu jego krańcach zniknie beton, powstaną trawniki. Na przejściach po południowej i północnej stronie skrzyżowania pojawią się azyle, które poprawią bezpieczeństwo pieszych. W tym drugim przypadku przed przejściem pojawi się dłuższy pas rozdzielający kierunki ruchu, który również będzie zazieleniony.