Widzieliśmy po raz pierwszy stację Centrum Nauki Kopernik i wszystkie stacje II linii metra. Przejazd z Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego zajął nam niespełna kwadrans.
W niedzielę po raz pierwszy można było przejechać całym centralnym odcinkiem metra, który ma 6 kilometrów. Wykonawca metra spółka AGP Metra ma przekazać gotowy odcinek 30 września. Przez kolejny miesiąc potrwają odbiory techniczne przystanków. Metrem pojedziemy najprawdopodobniej w weekend 8 – 11 listopada.
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka drugiej linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Prace budowlane ruszyły w 2010 roku. Koszt inwestycji to 4,5 mld zł.
Rok opóźnienia przez zalaną stację na Powiślu
Metro miało być uruchomione w ubiegłym roku, ale prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji „Centrum Nauki Kopernik”. W sierpniu 2012 r. podczas prac teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady. Na szczęście najgorsze już za nami.
Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 kilometrów łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: „Rondo Daszyńskiego”, „Rondo ONZ”, „Świętokrzyska”, „Nowy Świat – Uniwersytet”, „Centrum Nauki Kopernik”, „Stadion Narodowy” i „Dworzec Wileński”. Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji „Świętokrzyska”. Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor, którego prace Hanna Gronkiewicz-Waltz nazwała podziemnym muzeum sztuki. Potwierdzamy, nowe stacje centralnego odcinka robią ogromne wrażenie.
Tekst: Tomasz Reich, Foto: Artur Witkowski