REDAKCJA

REKLAMA

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Przebudowa Dworca- Warszawa Zachodnia – została ostatnia prosta

Strona główna Infrastruktura Przebudowa Dworca- Warszawa Zachodnia - została ostatnia prosta

Przed nami ostatnia prosta. W mojej ocenie najtrudniejszy pod względem logistyki produkcji zakres już za nami  – tak prace fundamentowe na segmencie 5 podsumowuje Marek Wasiluk – Kierownik Projektu z ramienia Soletanche Polska. Firma jest wykonawcą fundamentowania specjalistycznego przebudowywanego dworca Warszawa Zachodnia.

Prace realizowane są w ramach kontraktu z generalnym wykonawcą firmą Budimex SA. Soletanche zakończyło już główną produkcję na udostępnionym terenie segmentu 5 (na terenie peronów 3, 4 i 5), za chwilę rozpoczną się prace ziemne.

2 miesiące – tyle trwały prace fundamentowe na segmencie 5

Główna produkcja została zrealizowana w okresie od początku stycznia 2023 do 24 lutego 2023 kiedy to wykonana została ostatnia kolumna jet – grouting zamykająca zakres fundamentowania specjalistycznego tunelu na segmencie 5 czyli w miejscu peronów 3,4 i 5. W ramach zadania zostały wykonane pale i barety pod zadaszenie, barety pod słupy podtrzymujące strop tunelu, ściany szczelinowe tunelu, który w poziomie -1 będzie pełnił funkcję podziemnego przejścia między peronami, w poziomie -2 będzie podziemnym tunelem tramwajowym. Przesłonę przeciw filtracyjną poziomą w technologii jet – grounting.

Wideo – mobilizacja zestawu do realizacji technologii ścian szczelinowych

Przed nami ostatnia prosta. W mojej ocenie najtrudniejszy pod względem logistyki produkcji zakres już za nami…  Segment 5 był najtrudniejszym elementem układanki geotechnicznej na tym zadaniu – wspomina Marek Wasiluk, Project Manager nadzorujący prace Soletanche Polska.

Plac budowy znajduje się pomiędzy peronami dworca, z którego codziennie korzysta ok 60 tyś pasażerów i przejeżdża średnio 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. To ogromne wyzwanie logistyczne, które ma niebagatelny wpływ na efektywność czasową realizacji.

W terminie mimo trudności

Fazowanie prac – fundamentowanie pod zadaszenie peronów

Zadaszenie peronów nad przejściem podziemnym i halą dworcową różni się od zadaszenie a w miejscu gdzie nie ma podziemia. Z poziomu terenu można zobaczyć tę różnice gołym okiem. Idąc kładką dla pieszych z Ochoty na Wolę po lewej stronie znajduje się wyższe, masywniejsze zadaszenie. Wymagało to zdywersyfikowanych fundamentów. Soletanche wykonało pale CFA f800 o długości 20 do 25 m pod zadaszenia peronów oraz barety o wymiarze w planie 80 x 280 cm sięgających głębokości 31 m.

Fazowanie prac – rozwiązania tymczasowe, które umożliwiają utrzymanie ruchu pasażerskiego obok aktywnych prac budowlanych

Aby wykonać fazowanie prac fundamentowych, późniejszych prac ziemnych i konstrukcyjnych potrzebne są rozwiązania tymczasowe. Takim elementem widocznym dla podróżujących z peronu 2 jest tymczasowe pionowa zbrojona przesłona przeciw filtracyjna. Rozwiązanie daje możliwość użytkowania dotychczasowego przejścia podziemnego umożliwiającego przejście z holu kasowego na peron 2 i stamtąd kładką na perony 6, 7 8 i 9 oraz prowadzenie aktywnych prac fundamentowych następnie ziemnych. Drugie takie tymczasowe rozwiązanie znajduje się między segmentem 4 a 5 czyli w sąsiedztwie peronu 6. Po wykonaniu płyty stropowej segmentu 5 przesłona tymczasowa pomiędzy segmentem 4 a 5 zostanie zdemontowana i rozpocznie się wykop metodą podstropową tunelu na segmencie 5.

Fazowanie prac – ściany podziemnej konstrukcji

Konstrukcja segmentu 5 to nieco mniejszy zakres realizacji niż zrealizowane wcześniej prace. Konstrukcja podziemnej hali dworcowa jest już wykonana, co mieli możliwość zobaczyć goście konferencji prasowej, którą zorganizowali wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Budimex SA.  Segment 5 to kolejna faza budowy tunelu, który w poziomie -1 będzie miał funkcję przejścia podziemnego na poziomie -2 będzie pierwszym w Warszawie i największym Polsce tunelem wykonanym wyłącznie na potrzeby linii tramwajowej. Ten zakres wykonano w technologii ścian szczelinowych. W tej samej technologii zrealizowano barety, które mają za zadanie podtrzymanie konstrukcji stropu, na którym odtworzone zostaną perony 3, 4 i 5. Grubość ścian szczelinowych tunelu to od 800 do 1000 cm., głębokość ścian szczelinowych w części przeznaczonej na tunel tramwajowy 26,5 m. Głębokość ścian szczelinowych tunelu przeznaczonego na przejście podziemne wynosi 14,80 m.

Fazowanie prac – kolumny jet – grouting jako przesłona przeciw filtracyjna

Stacja Warszawa Zachodnia usytuowana jest na grząskim terenie, gdzie dominują torfy i wysoki poziom wód gruntowych. Z tego powodu niezbędne jest odcięcie dopływu wód gruntowych do wykopu. Przesłona pozioma na segmencie 5 realizowana jest na dwóch głębokościach 12,5 m na poziomie przejścia podziemnego oraz 25,5 m w części tunelu tramwajowego. Grubość przesłony wynosi 1,5 m.  

Przebudowa Dworca Warszawa Zachodnia to nie tylko nowy budynek i perony

Projekt pod nazwą „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” to również przebudowa trakcji kolejowej i strategicznych obiektów inżynieryjnych jej służących.  Chcemy rozwijać się w zakresie realizacji wzmocnienia istniejących połączeń kolejowych oraz budowy nowych nasypów, dlatego zdecydowaliśmy się na rozszerzenie naszego zakresu prac o wykonanie kolumn DSM  w ramach fundamentowania obiektu inżynieryjnego , który jest dwupoziomowym skrzyżowaniem układu torowego oraz posadowieniem pod tor linii radomskiej. W ramach tego zakresu  wykonaliśmy w sumie ok 10 km kolumn DSM.– wyjaśnia Hubert Tomczak, dyrektor zarządzający, Soletanche Polska. Prace realizowane były w sąsiedztwie stacji Warszawa Raduta Ordona, okolice ul. Mszczonowskiej.

Ostatnia prosta – co dalej z zakresem Soletanche?

Po wykonaniu stropu na segmencie 5, demontażu przesłony poziomej miedzy segmentem 4 i 5 oraz wykonanie wykopu metodą podstropową Soletanche przystąpi do przygotowanie do odbiorów ścian szczelinowych podziemia. Z głównymi pracami wykonawca wróci na plac budowy po demontażu peronów 1 i 2. Czas pokaże czy pracę będę wówczas odbywać się na segmencie 6 i 7 na raz czy tylko na 6. Do tego czasu generalny wykonawca zrealizuje perony 3, 4 i 5, zadaszenie peronów oraz przywróci ruch kolejowy na tych przejazdach. Kolejna faza prac fundamentowych jest planowana na jesień 2023 roku.

Masz newsa? Interesujesz się inwestycjami w Warszawie? Pisz do nas na adres: redakcja@nowawarszawa.pl Śledź nas na bieżąco na Facebooku.

Wiadomości

BLIK wybrał biurowiec X20 na Mokotowie

Warszawski budynek X20 jest już niemal w pełni skomercjalizowany. Na zwiększenie dotychczasowej powierzchni biurowej w obiekcie zarządzanym przez White...

Popularny fastfood przy Puławskiej zamienił się w gruzowisko

Pawilon z barem McDonald's oraz sąsiedni, ze sklepem Mokpol na rogu Wałbrzyskiej i Puławskiej przeszły do historii. Niebawem w ich...

Secesyjna willa odzyskuje świetność

Trwa remont zabytkowych budynków przy ulicy Modlińskiej 257 – willi oraz dwóch oficyn, w których działać będzie...

Największe Międzynarodowe Targi Książki w Warszawie już trwają!

Targi Książki w Warszawie odbywają się od 25 do 28 maja br. w Pałacu Kultury i Nauki...

Kolejny krok na drodze do połączenia biznesu mieszkaniowego Grupy Echo-Archicom

Trwa proces konsolidacji biznesu mieszkaniowego Echo Investment i spółki Archicom, który zaowocuje powstaniem ogólnopolskiego dewelopera z większym potencjałem wzrostu,...

Trzy nowe plany miejscowe dla Warszawy

Radni Warszawy uchwalili duży plan dla Ursynowa oraz dwa małe na Ursusie i Ochocie. To właśnie miejscowe plany...

Polecane

15. Bieg Ursynowa – coraz bliżej

15. Bieg Ursynowa „Yes, I KEN” zbliża się wielkimi krokami. Na liście startowej już prawie 2000 biegaczy. Przypominamy, że zapisy...

Znamy program Międzynardowych Targów Książki. Za dwa tygodnie wielka uczta dla czytelników!

Miliony mostów – literacki program Ukrainy Gościa Honorowego Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie 2023.

Koniec betonozy i samochodozy na placu Defilad! Zobacz wywiad na Youtubie!

Pod koniec wakacji ruszy przebudowa placu Defilad, który zmieni się w plac Centralny, czyli serce Nowego Centrum Warszawy. Jak będzie wyglądać to...

Sportowa, elegancka, basic – jaką bieliznę damską wybrać na różne okazje?

Bielizna to podstawa garderoby każdej kobiety. Odpowiednio dobrana może wpłynąć nie tylko na nasze codzienne samopoczucie, ale również na zdrowie. Dlatego warto...

Wystawa najlepszych zdjęć Warszawy z 2022 roku już otwarta

Nareszcie ogłosiliśmy wyniki plebiscytu na Zdjęcie Roru 2022. Wystawę prezentującą 12 zdjęć miesiąca można podziwiać do połowy maja na terenie Browarów...

Zanieczyszczenie świetlne – czy światło może być szkodliwe?

Z problemem nadmiernego oświetlenia i jego negatywnymi skutkami od lat walczą miasta na całym świecie. Również Warszawa prowadzi obecnie największy...