I wszystko jasne. Pracownia WXCA zajmie się projektem przebudowy skrzyżowania Szpitalnej z Chmielną, Bracką i Zgoda na przestrzeń przyjazną dla pieszych i obsadzoną drzewami.
To pierwszy w Warszawie plac, który od lat ma szansę zmienić się na bardziej przyjazny dla pieszych. Od początku nazywany jest placem pięciu rogów. Miejsce, w którym spotykają się ulice Bracka, Chmielna, Zgoda i Szpitalna, to jedna z najważniejszych przestrzeni publicznych Śródmieścia. Tu przecinają się dwa ważne szlaki: ciągu ulicy Brackiej – historycznego traktu łączącego Grzybów z Ujazdowem oraz ciągu ulicy Chmielnej – łączącego dawny Pasaż Śródmiejski z Nowym Światem. Ta korzystna lokalizacja i nietypowy kształt wraz z otaczającą plac architekturą, tworzą dobrze rozpoznawalne wśród mieszkańców miejsce, o unikalnym charakterze i ogromnym potencjale.
Obecny sposób zagospodarowania placu daleki jest jednak od pełnego wykorzystania jego walorów. Większość powierzchni zajmują jezdnie i miejsca postojowe. Zdominowany przez samochody, pełniący rolę skrzyżowania plac pełni przede wszystkim funkcję komunikacyjną. Drogowcy chcą to zmienić.
Koncepcja zakłada przywrócenie tożsamości projektowanego obszaru. Stworzenie miejsca otwartego oraz dostępnego dla wszystkich użytkowników przestrzeni miejskiej, które z czasem stanie się obowiązkowym punktem spotkań i spędzania wolnego czasu. Punktem wyjścia było tutaj uporządkowanie przestrzenne placu. Będzie on jedną przestrzenią, bez wydzielonych chodników i jezdni. Choć przejazd przez plac zostanie zachowany w ciągu ul. Kruczej i Szpitalnej (w zależności od wariantu wybranego przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu – tylko dla autobusów i rowerów lub także dla innych pojazdów), nadrzędną rolę otrzyma tu ruch pieszy. Ważnym elementem koncepcji jest też wprowadzenie zieleni wysokiej – drzew liściastych o kształtowanej wysokości i koronie. Uwzględniono również spójną stylistycznie małą architekturę. Plac stanie się dzięki temu bardziej zieloną i przyjazną przestrzenią do spędzania czasu.
Oferty w przetargu można było składać do końca października. Złożono dwie oferty. Drogowcy wybrali najkorzystniejszą. Teraz wybrany wykonawca będzie miał czas na realizację zadania do połowy grudnia 2018 roku. Potem prawdopodobnie w ciągu kilku miesięcy powstanie plac, który powinien być gotowy w 2019 roku.